About the programme
Programme summary
Find out more
Off to a good start
After graduation
For whom
The admission requirements vary. Depending on your prior education, you are either able to enrol directly, or there are additional requirements.
Quality Assurance
At Ghent University, we strive to educate people who dare to think about the challenges of tomorrow. For that purpose, we provide education that is embedded in six strategic objectives: Think Broadly, Keep Researching, Cultivate Talent, Contribute, Extend Horizons, Opt for Quality.
Ghent University continuously focuses on quality assurance and quality culture. The Ghent University's quality assurance system offers information on each study programme’s unique selling points, and on its strengths and weaknesses with regard to quality assurance.
More information:
Ilse
MA2
Ik wist al heel lang dat ik iets met mensen/kinderen wou doen. Ik overwoog zowel hogeschool als universiteit. Ik twijfelde tussen criminologie, pedagogie en leerkracht lager onderwijs. In het 6de jaar kreeg ik de zin 'academisch onderwijs lijkt ons te ambitieus' te horen ... Ik heb mij daar niet veel van aangetrokken en had voldoende vertrouwen in mezelf dat de opleiding pedagogie mij zou boeien en ik er hard voor zou werken. Ik woonde de infodag van pedagogische wetenschappen bij. Daarnaast heb ik me voldoende geïnformeerd via studenten, internet, infobrochures ... én ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze! Ik vond het zeker een grote stap. Je hebt meer verantwoordelijkheid, je komt terecht in een (heel) grote groep studenten, je moet uitzoeken hoe je best notities neemt, hoe je de examens voorbereidt ... Maar zodra je aangepast bent, wil je niet meer terug! Het was wel hard studeren, maar ik heb nooit 's nachts gestudeerd. Doorzetting heeft geloond en ik ben er elk jaar doorgeraakt.
Aafje
MA2
Aan het einde van het zesde secundair twijfelde ik tussen heel veel verschillende richtingen in de sociale wetenschappen, zowel op hogeschool als op de universiteit. Graag had ik pedagogiek op hogeschool gestudeerd maar aangezien ze daar enkel sociaal werk of orthopedagogiek aanboden, koos ik toch voor de universiteit. Uiteindelijk ging ik naar de infodag van communicatiewetenschappen en daarna naar die van de psychologie. Toch vond ik ook daar mijn gading niet. Maar na dat laatste infomoment vond meteen ook de uitleg van de pedagogische wetenschappen plaats. Toen pas ontdekte ik dat dat echt wat voor mij was! Ik heb toen de brochure meegenomen en de vakken bekeken. Het klonk allemaal heel interessant dus ik besloot om ervoor te gaan. En het was een goeie keuze.
Fleur
MA2
Ik vond de overgang van het secundair naar de universiteit een grote stap. Daarom heb ik eerst een lerarenopleiding lager onderwijs gevolgd aan de hogeschool. Na die opleiding was ik heel erg gemotiveerd om nog een universitair diploma te behalen. Als 18-jarige terechtkomen in een vreemde stad in een heel grote groep en een eerste keer het kotleven ervaren was niet echt voor mij weggelegd ... Nu ik ouder ben, voel ik mij daar beter bij. Ik ben trouwens heel tevreden dat ik eerst een opleiding aan de hogeschool gevolgd heb. Hierdoor heb ik eerst wat meer van de praktijk kunnen proeven om dan meer in te gaan op de theoretische kant. Het schakeljaar was heel zwaar, daar had ik amper nog tijd voor hobby's. Nu kan ik het al beter combineren. Ik wil graag tewerkgesteld worden in het volwassenenonderwijs. Tijdens mijn stage heb ik ervaren dat dat me wel ligt.
Marie
MA2
Met mijn diploma hoop ik creatief aan de slag te kunnen. Hiermee bedoel ik dat ik opensta voor vele soorten jobs, als ik mij maar creatief kan uiten. Een kritische blik en gezond verstand staan voor mij centraal. Ik heb momenteel geen plannen om verder te studeren. Ik geloof dat er op de arbeidsmarkt kansen genoeg zijn om mij ten volle te ontplooien. Een extra studie zou wel leuk zijn, maar met mijn diploma denk ik al redelijk veel wegen uit te kunnen, dus daarvoor moet ik het, denk ik, niet doen ... Het soort job is mij om het even (ik neem wat ik kan krijgen, zeker het eerste jaar), maar ik wil zeker in het onderwijs terechtkomen (niet specifiek in scholen, mag ook op macro- of mesoniveau).
Kim
MA2
Ik zou graag educatieve materialen ontwikkelen. Of dat in België mogelijk is, weet ik nog niet maar de kans bestaat dat ik in Nederland ga werken. Er zijn meer mogelijkheden met mijn universitair diploma dan met mijn hogeschooldiploma. Ik ga nog verder studeren maar dat zal niet voltijds zijn. Ik zou nog graag een lerarenopleiding voor kleuterleidster volgen in afstandsonderwijs. Door de grote technologische nadruk in de opleiding zie ik het ook wel zitten om bijvoorbeeld webdesign te volgen.
Sylvie
MA2
Tuurlijk is er nog een leven naast je studies. Ik kan geen goede studente zijn als ik geen goed evenwicht heb tussen studeren en vrije tijd. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat het best werkt. Bij mij is er een tijd voor plezier en een tijd voor studeren. Wanneer de blokperiode dichterbij komt, geef ik een groot deel van die vrije tijd op en kom ik enkel buiten na een examen of om te sporten. Ik kan hier perfect mee leven omdat ik tijdens het academiejaar voldoende energie opneem om die blokperiode dan goed door te komen.
Tinne
MA2
Voor mensen die twijfelen om eerst een andere opleiding te volgen ... Ik vind het een meerwaarde dat ik eerst een bacheloropleiding lager onderwijs heb gevolgd vooraleer ik gestart ben met de opleiding pedagogische wetenschappen. Het geeft je een hele andere kijk op het onderwijslandschap doordat je het zelf hebt ervaren. Sommigen zeggen dat ik een jaar verloren ben (doordat ik nu 6 jaar moet studeren i.p.v. 5), maar dat gevoel heb ik zeker niet. Ik zal twee diploma's hebben en de ene opleiding verrijkt de andere. Vrienden van mij in de opleiding pedagogische wetenschappen zijn nu dikwijls jaloers op mijn vooropleiding.