Bachelor of Science in de industriële wetenschappen (machine- en productieautomatisering)
Deze opleiding tot industrieel ingenieur wordt aangeboden aan de UGent Campus Kortrijk. De opleiding machine- en productieautomatisering is een uniek profiel en leidt ingenieurs op die in staat zijn om de fabriek van de toekomst te ontwikkelen en automatiseren. Sturingen (PLC’s, microcontrollers), robots, camera’s en mechatronisch geoptimaliseerde machines worden samengebracht tot één groot productiesysteem. Digital twins en machine learning vormen daarbij de tools met het oog op continue optimalisatie.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de industriële wetenschappen (in Gent en Kortrijk), met uitzondering van de opleiding industrieel ontwerpen.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eric Laermans
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Wille
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kurt Stockman
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Audenaert
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sam Lemey
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sam Lemey
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michael Monte
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michel De Paepe
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sam Lemey
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Isabel Sweertvaegher
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vanwalleghem
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Desmet
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Eric Laermans
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sofie Van Volsem
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dieter Vandenhoeke
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vanwalleghem
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Steve Dereyne
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Vandenhoeke
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kurt Stockman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michael Monte
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ingrid Moerman
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vanwalleghem
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Johannes Cottyn
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eric Laermans
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Wille
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kurt Stockman
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Audenaert
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sam Lemey
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sam Lemey
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michael Monte
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sofie Van Volsem
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michel De Paepe
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sam Lemey
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Isabel Sweertvaegher
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vanwalleghem
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Desmet
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Eric Laermans
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dieter Vandenhoeke
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vanwalleghem
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Steve Dereyne
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Vandenhoeke
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kurt Stockman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michael Monte
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ingrid Moerman
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vanwalleghem
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Johannes Cottyn
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Competentiemodel FEA
- Brede kennis hebben van wiskunde, basiswetenschappen en basisingenieurswetenschappen en deze creatief, kritisch en doelgericht toepassen, ook bij concrete probleemstellingen.
- Processen en systemen kunnen bestuderen en schematiseren aan de hand van courante modellen, in het bijzonder in een reële context, en hierbij passende experimenten uitvoeren.
- Blijk geven van technische nieuwsgierigheid, nauwkeurigheid, zelfstandigheid en toepassingsgericht probleemoplossend denken.
- Efficiënt en kritisch digitale technologieën kunnen hanteren voor het opzoeken, verwerken en visualiseren van informatie en het oplossen van problemen.
- Correct mondeling, schriftelijk en grafisch communiceren met gebruik van de juiste discipline-eigen, Nederlandstalige en Engelstalige, terminologie.
- Vlot kunnen samenwerken in een team om projecten planmatig uit te werken, met aandacht voor technische realisatie en multiperspectivisme.
- Inzicht hebben in lokale en globale actuele maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken, in het bijzonder duurzaamheidstransities, en kunnen reflecteren over de rol van technologie, industrie en ingenieurs daarin.
- Inzicht hebben in het belang van wetenschappelijke integriteit en dit vertalen naar het eigen handelen.
- Kennis hebben van bedrijfsvoering en economie, ook in een internationale context, met inbegrip van aspecten van kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid en ethiek.
- Kunnen omgaan met én reflecteren over feedback en deze vertalen in een bijsturing van het eigen leerproces en handelen.
- Inzicht hebben in de werking van elektromechanische aandrijfsystemen en deze correct dimensioneren.
- Toepassen van actuele automatiseringstechnieken.
- Ontwerpen en analyseren van kinematische systemen.
- Inzicht hebben in de werking van processor- en communicatietechnologie en deze toepassen in een industriële context.