Bachelor of Arts in de taal- en letterkunde (Nederlands - Frans)
Talenkennis wordt steeds belangrijker door de toename van mobiliteit en de schaalvergroting van internationale contacten. Doeltreffende communicatie is echter niet louter een kwestie van taalbeheersing. Een brede, onbevangen kijk op de maatschappelijke context van een taal is ook van cruciaal belang.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Johan Braeckman
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Jonckheere
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
Alexandra Simonenko
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
|
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
1
|
|
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
|
|
Peter Lauwers
|
5
|
|
|
1
|
|
|
Griet Theeten
|
5
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
In het kader van aanpassingen ten gevolge van de corona-pandemie blijft de keuzeregel in 2020-21 beperkt tot: minstens 5 studiepunten met referentie k. De andere 10 studiepunten kunnen vrij worden gekozen.
Op te nemen: hoogstens 5 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: hoogstens 10 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Carl De Strycker
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Anne-Laure Van Bruaene
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Pascale Hadermann
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Ludivine Crible
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Peter Lauwers
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Alexander Roose
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Sara Buekens
|
5
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
In het kader van aanpassingen ten gevolge van de corona-pandemie blijft de keuzeregel in 2020-21 beperkt tot: minstens 5 studiepunten met referentie k. De andere 10 studiepunten kunnen vrij worden gekozen.
Op te nemen: hoogstens 5 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: hoogstens 10 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
- minstens 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k (keuzeruimte taalkunde),
- minstens 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie ° (keuzeruimte letterkunde).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Timothy Colleman
|
5
|
|
k
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
°
|
3
|
|
|
|
5
|
|
°
|
3
|
|
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Peter Lauwers
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Pierre Schoentjes
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Alexander Roose
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Pascale Hadermann
|
5
|
|
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie °,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
3
|
jaar
|
nl
|
Peter Lauwers
|
5
|
|
°
|
3
|
|
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
°
|
3
|
|
|
Alexandra Simonenko
|
5
|
|
k
|
3
|
|
|
Bart Keunen
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
it,de,nl,en,sv,es,fr
|
Klaas Willems
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
fr
|
Pierre Schoentjes
|
5
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
De twee vakdidactieken moeten aansluiten bij de gevolgde talen in de bacheloropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 1
sem 2
|
de,nl
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 2
sem 1
|
nl,en
nl,en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 2
sem 1
|
nl
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
|
nl,es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
In het kader van aanpassingen ten gevolge van de corona-pandemie blijft de keuzeregel in 2020-21 beperkt tot: minstens 5 studiepunten met referentie k. De andere 10 studiepunten kunnen vrij worden gekozen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
k
|
3
|
|
|
Peter Stevens
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Beatrijs Wille
|
5
|
|
Op te nemen: hoogstens 5 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Olivier Demerre
|
5
|
|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Nadia Sels
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin De Vos
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Peter Van Nuffelen
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Marco Formisano
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Katja De Herdt
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Katja De Herdt
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
pt
|
Renata Enghels
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
da
|
Johanna Barddal
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
is
|
Johanna Barddal
|
5
|
|
Op te nemen: hoogstens 10 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Johan Braeckman
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Jonckheere
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
Alexandra Simonenko
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
|
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
1
|
|
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Carl De Strycker
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Anne-Laure Van Bruaene
|
5
|
|
- minstens 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k (keuzeruimte taalkunde),
- minstens 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie ° (keuzeruimte letterkunde).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Timothy Colleman
|
5
|
|
k
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
°
|
3
|
|
|
|
5
|
|
°
|
3
|
|
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
|
|
Peter Lauwers
|
5
|
|
|
1
|
|
|
Griet Theeten
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Pascale Hadermann
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Ludivine Crible
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Peter Lauwers
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Alexander Roose
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Sara Buekens
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Peter Lauwers
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Pierre Schoentjes
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Alexander Roose
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Pascale Hadermann
|
5
|
|
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie °,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
3
|
jaar
|
nl
|
Peter Lauwers
|
5
|
|
°
|
3
|
|
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
°
|
3
|
|
|
Alexandra Simonenko
|
5
|
|
k
|
3
|
|
|
Bart Keunen
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
it,de,nl,en,sv,es,fr
|
Klaas Willems
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
fr
|
Pierre Schoentjes
|
5
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
De twee vakdidactieken moeten aansluiten bij de gevolgde talen in de bacheloropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 1
sem 2
|
de,nl
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 2
sem 1
|
nl,en
nl,en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 2
sem 1
|
nl
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
|
nl,es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
In het kader van aanpassingen ten gevolge van de corona-pandemie blijft de keuzeregel in 2020-21 beperkt tot: minstens 5 studiepunten met referentie k. De andere 10 studiepunten kunnen vrij worden gekozen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
k
|
3
|
|
|
Peter Stevens
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Beatrijs Wille
|
5
|
|
Op te nemen: hoogstens 5 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Olivier Demerre
|
5
|
|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Nadia Sels
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin De Vos
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Peter Van Nuffelen
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Marco Formisano
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Katja De Herdt
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Katja De Herdt
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
pt
|
Renata Enghels
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
da
|
Johanna Barddal
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
is
|
Johanna Barddal
|
5
|
|
Op te nemen: hoogstens 10 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
- De twee gekozen talen grondig beheersen: - voor het Nederlands op het niveau van de professionele moedertaalgebruiker; - voor Duits, Engels en Frans op het niveau C1 van het ERK - rekening houdend met de aanwezige voorkennis; - voor Italiaans, Spaans en Zweeds op het niveau B2 van het ERK - rekening houdend met de aanwezige voorkennis; - voor Latijn en Oudgrieks: deze talen beheersen op een niveau vergelijkbaar met het niveau C1/B2 van het ERK voor de relevante dimensies lezen en begrijpen, en op het niveau A2 wat schrijven aangaat.
- Kennis van de structuur van de twee gekozen talen toepassen bij de analyse van taalkundige fenomenen.
- Kennis van de literaire tradities van de twee gekozen talen toepassen bij de analyse van teksten en bij het situeren ervan in een literair-historische en stilistische context.
- Inzicht hebben in de stand van zaken van de belangrijkste stromingen binnen het taalkundig en letterkundig onderzoek.
- Inzicht in de historische aspecten van de bestudeerde talen inzetten voor een goed begrip van teksten en de (hedendaagse) taalstructuren.
- Oog hebben voor de relaties tussen talen, literaturen en culturen, i.h.b. de twee intensief bestudeerde.
- Kennis verwerken van de geschiedenis en cultuur van de gebieden waarin de gekozen talen werden of worden gesproken en die in diverse contexten actief inzetten.
- Inzicht hebben in verwante en ondersteunende wetenschappen, hun belang kunnen duiden in taal- en letterkundig onderzoek en met onderzoekers uit die wetenschappen in gesprek kunnen gaan.
- Bronnen en studies over de gekozen talen, literaturen en culturen situeren in hun context en kritisch verwerken.
- Taal-en letterkundige paradigma's, analysemethoden (waar zinvol met gebruikmaking van digitale hulpmiddelen) en interpretatietechnieken reproduceren en toepassen.
- Een taalkundig, literair of cultureel onderwerp kritisch belichten in een wetenschappelijk verantwoorde vorm.
- Besef hebben van de historische en ideologische bepaaldheid van onderzoeksvragen en de noodzaak het onderzoeksproces te bevragen
- Over een sterk taalbewustzijn beschikken: de cruciale rol van taal in de menselijke interactie en cultuurproductie begrijpen en taal in overeenstemming hiermee hanteren.
- Analytisch denken over (cultuur)historische, literatuurwetenschappelijke en taalkundige problemen.
- Een kritische houding hebben ten aanzien van bronnen, wetenschappelijke analyses en theorieën.
- Synthetisch verwerken van de resultaten van onderzoek.
- Getuigen van een ingesteldheid van intellectuele nieuwsgierigheid en levenslang leren.
- Mondeling en schriftelijk rapporteren in de twee gekozen (moderne) talen en/of in het Nederlands, zowel aan vakgenoten als aan niet-vakgenoten.
- Samenwerken en discussiëren met anderen in de twee gekozen (moderne) talen en/of in het Nederlands.
- Zich bewust zijn van de waarden en normen waarop wetenschappers hun werk baseren.
- Op een verantwoorde en doordachte manier omgaan met wetenschappelijke en andere bronnen, met respect voor intellectueel eigendom en de privacy van anderen.
- Oog hebben voor maatschappelijke vragen, en zich bewijst zijn van het nut van het vakgebied daarin.
- Getuigen van maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel, cultuurgevoeligheid en inzicht in interculturele dynamieken.