Bachelor of Science in de industriële wetenschappen (elektromechanica)
Deze opleiding tot industrieel ingenieur is verbonden aan de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur. De opleiding industriële wetenschappen: elektromechanica spitst zich toe op machinebouw in de breedste zin van het woord. Alle aspecten die belangrijk zijn bij de bouw of het ontwerp komen aan bod.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de industriële wetenschappen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, met uitzondering van de opleiding industrieel ontwerpen.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Marc Wouters
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Sergeant
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Mathias Kersemans
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick De Baets
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Guy Foubert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Joris Degroote
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Peter Sergeant
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan De Strooper
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jan De Strooper
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tim Saillé
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Vansompel
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter Sergeant
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
Op te nemen: 25 studiepunten uit 1 major uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Inge Bellemans
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Patrick De Baets
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Magd Abdel Wahab
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Marc Wouters
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kris Hectors
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wim Beyne
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tim Saillé
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jan Desmet
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Tim Saillé
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Marc Wouters
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Sergeant
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Mathias Kersemans
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick De Baets
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Guy Foubert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Joris Degroote
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Peter Sergeant
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan De Strooper
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jan De Strooper
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tim Saillé
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Vansompel
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter Sergeant
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
Op te nemen: 25 studiepunten uit 1 major uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Inge Bellemans
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Patrick De Baets
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Magd Abdel Wahab
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Marc Wouters
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kris Hectors
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wim Beyne
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tim Saillé
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jan Desmet
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Tim Saillé
|
3
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Inzicht hebben in de basiswetenschappen en de basisingenieurswetenschappen en deze innovatief, praktisch en doelgericht toepassen binnen de eigen ingenieursdiscipline.
- Innovatief en doelgericht benutten van professionele ondersteunende methodes en technieken.
- Inzicht hebben in de verschillende mechanisch ontwerp-, productie- en constructietechnieken.
- Inzicht hebben in elektrische energie, energietransport en elektriciteitstechnologie en het ontwerp van elektrische installaties.
- Inzicht hebben in de werking en toepassing van elektromechanische aandrijfsystemen.
- Inzicht hebben in en toepassen van de actuele automatiseringstechnieken.
- Doelgericht technische en wetenschappelijk informatie opzoeken, evalueren, verwerken en er correct aan refereren.
- Courante modellen, onderzoeksmethoden en -technieken correct gebruiken bij opdrachten.
- Experimenten, processen en/of systemen schematiseren, modelleren en testen in een reële context.
- Onderzoek in het vakdomein probleemgestuurd initiëren.
- Blijk geven van zelfstandigheid, nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en kritische reflectie.
- Blijk geven van technisch-wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
- Conceptueel, analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken op verschillende abstractieniveaus en in een variabele context.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over eigen werk.
- Wetenschappelijke en discipline-eigen technische terminologie correct hanteren in het Nederlands en Engels.
- Concrete opdrachten in team planmatig uitwerken, met aandacht voor de randvoorwaarden bij de technische realisatie.
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen.
- Rekening houden met bedrijfskundige aspecten.
- Aandacht hebben voor milieu, kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid.