Bachelor of Science in de industriële wetenschappen (elektronica-ICT)
Deze opleiding tot industrieel ingenieur is verbonden aan de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur. De opleiding industriële wetenschappen: elektronica-ICT houdt zich bezig met veel facetten van onze moderne samenleving: gsm's, chatten, automatische piloot, apparaten in ziekenhuizen, robots, etc ...
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de industriële wetenschappen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, met uitzondering van de opleiding industrieel ontwerpen.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sven Van Loo
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Van Hoecke
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Aelterman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Guy Torfs
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Goossens
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Paul Devos
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
9
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
3
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sven Van Loo
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Van Hoecke
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Aelterman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Guy Torfs
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Goossens
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Paul Devos
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
9
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
3
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Inzicht hebben in de basiswetenschappen en de basisingenieurswetenschappen en deze innovatief, praktisch en doelgericht toepassen binnen de eigen ingenieursdiscipline.
- Innovatief en doelgericht benutten van professionele ondersteunende methodes en technieken.
- Algoritmisch denken, software analyseren en ontwerpen, abstraheren op systeemniveau en vlot programmeren in een objectgerichte taal.
- De opbouw en de werking van eenvoudige en complexe processor- en computerarchitecturen beheersen en toepassingen ontwikkelen op flexibele ingebedde systemen.
- Digitale en analoge basisschakelingen analyseren, ontwerpen, implementeren en testen met behulp van meetapparatuur, evaluatieborden, hoog-niveau beschrijvingstalen en simulatietools.
- Regeltechnische modellen opstellen en basisprincipes controletheorie toepassen.
- Data en signalen coderen, verwerken, verzenden en representeren bij elektronische informatie- en communicatiesystemen.
- Doelgericht technische en wetenschappelijk informatie opzoeken, evalueren, verwerken en er correct aan refereren.
- Courante modellen, onderzoeksmethoden en -technieken correct gebruiken bij opdrachten.
- Experimenten, processen en/of systemen schematiseren, modelleren en testen in een reële context.
- Onderzoek in het vakdomein probleemgestuurd initiëren.
- Blijk geven van zelfstandigheid, nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en kritische reflectie.
- Blijk geven van technisch-wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
- Conceptueel, analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken op verschillende abstractieniveaus en in een variabele context.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over eigen werk.
- Wetenschappelijke en discipline-eigen technische terminologie correct hanteren in het Nederlands en Engels.
- Concrete opdrachten in team planmatig uitwerken, met aandacht voor de randvoorwaarden bij de technische realisatie.
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen.
- Rekening houden met bedrijfskundige aspecten.
- Aandacht hebben voor milieu, kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid.