Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen (werktuigkunde-elektrotechniek)
Een burgerlijk ingenieur is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concreet technische toepassingen. De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de ingenieurswetenschappen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur (behalve de opleiding burgelijk ingenieur-architect).
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Inge Nys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Luc Dupré
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick De Baets
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Waele
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dieter Fauconnier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Michel De Paepe
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jasper De Bock
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Patricia Verleysen
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Steven Lecompte
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Crevecoeur
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Frederik De Belie
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Nele De Belie
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Karel Van Acoleyen
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michel De Paepe
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Inge Nys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Luc Dupré
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick De Baets
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Waele
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dieter Fauconnier
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Michel De Paepe
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jasper De Bock
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Patricia Verleysen
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Steven Lecompte
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Crevecoeur
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Frederik De Belie
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Nele De Belie
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Karel Van Acoleyen
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michel De Paepe
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Inzicht hebben in de basiswetenschappen en de basisingenieurswetenschappen en deze creatief en doelgericht toepassen binnen de eigen ingenieursdiscipline.
- Creatief en doelgericht benutten van ondersteunende wetenschappen en technieken (statistiek, ICT, CAD).
- Inzicht hebben in stromingsmechanica, warmteoverdracht, thermodynamica en verbranding en de opgedane kennis in deze domeinen creatief toepassen.
- Inzicht hebben in dynamica van systemen en regeltechniek en de opgedane kennis in deze domeinen creatief toepassen bij het ontwerp van terugkoppelkringen.
- Inzicht hebben in omzetting en aanwending van elektrische energie en de opgedane kennis in deze domeinen creatief toepassen.
- Inzicht hebben in mechanica van structuren en materialen en in de dimensionering van componenten van machines en mechanische constructies en de opgedane kennis in deze domeinen creatief toepassen.
- De verbanden en analogieën tussen de verschillende disciplines van de werktuigkunde-elektrotechniek herkennen en aanwenden.
- Wiskundig modelleren en numerieke technieken gebruiken voor werktuigkundige en elektrotechnische toepassingen.
- Doelgericht technische en wetenschappelijke informatie opzoeken en verwerken.
- Courante modellen, methoden en technieken gebruiken bij opdrachten.
- Verschijnselen, processen en systemen schematiseren en modelleren.
- Gemaakte beslissingen verantwoorden.
- Opgedane kennis en essentiële concepten van de werktuigkunde-elektrotechniek toepassen in (multidisciplinaire) projecten, gevallenstudies en experimenten.
- Doelgericht ontwerpen door gebruik te maken van de eigen verworven kennis en rekening te houden met technologische beperkingen.
- De eigen leerervaringen ordenen.
- Conceptueel, analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken op verschillende abstractieniveaus.
- Blijk geven van nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en kritische reflectie.
- Blijk geven van wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
- Verdere studie- of beroepsmogelijkheden weloverwogen kiezen.
- Probleemstellingen binnen het domein van de werktuigkunde-elektrotechniek analyseren.
- Eigen oplossingen voor probleemstellingen binnen het domein van de werktuigkunde-elektrotechniek kritisch evalueren.
- Wetenschappelijke en discipline-eigen technische terminologie (ook in het Engels) correct hanteren.
- Concrete opdrachten planmatig uitwerken.
- Functioneren als lid van een team.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over de resultaten van eigen werk.
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen.
- Aandacht hebben voor bedrijfskundige aspecten van de ingenieursdiscipline.
- Aandacht hebben voor veiligheids- en milieuaspecten en energie-efficiëntie in de industrie.
- Aandacht hebben voor het maatschappelijk en economische belang van de werktuigkundige en elektrotechnische industrie.