Master of Arts in Comparative Modern Literature

Course content

De Master in de vergelijkende moderne letterkunde is één van de drie masters die volgen op de Bachelor in de taal- en letterkunde: twee talen, maar staat ook open voor andere afgestudeerde bachelorstudenten met interesse voor moderne literatuur. Heb je tijdens je bacheloropleiding een vakkenpakket letterkunde gevolgd, dan ben je welkom.

De Master in de vergelijkende moderne letterkunde speelt in op een aantal culturele ontwikkelingen die de plaats van de literatuur in de hedendaagse maatschappij grondig hebben bepaald. Elk jaar opnieuw verschijnen er meer nieuwe boeken. Uitgevers doen in een concurrentiële en snel veranderende omgeving moeite om het literaire erfgoed op de markt te houden. Kranten, tijdschriften en andere media besteden in meer of mindere mate aandacht aan literatuur. Een groeiend aantal professionele organisaties houdt zich bezig met de promotie van literatuur en neemt initiatieven om literaire teksten en hun makers bij een breder publiek te brengen. Ook de overheid laat zich hierin niet onbetuigd. In de Master in de vergelijkende moderne letterkunde richt je je niet alleen op die maatschappelijke ontwikkelingen. Ook de wetenschappelijke studie van literaire teksten, die aan bod kwam in het optietraject Literatuurwetenschap van de Bachelor in de Taal- en Letterkunde, diep je verder uit.

VML-studenten worden aangespoord om zowel hun kennis van de literatuur(wetenschap) verder uit te diepen als vaardigheden te ontwikkelen die van pas komen in de latere beroepscarrière. Ook het aannemen van de juiste attitude is voor een VML-student van groot belang: nieuwsgierig zijn, proactief te werk gaan en ondernemerschap tonen worden in deze opleiding sterk aangemoedigd. Dat gebeurt zowel in methodologische vakken als in vakken waarin een specifieke literaire traditie centraal staat. Mede door de stage die je in deze opleiding volgt, zul je tegen het einde van deze opleiding zelfstandig en creatief initiatieven kunnen nemen in alle domeinen van de samenleving waarbinnen de literatuurstudie een meerwaarde biedt: het literaire bedrijf, de culturele sector, het onderwijs, de journalistiek en het wetenschappelijk onderzoek. Dat zijn meteen ook de domeinen waarin de meeste oud-studenten terechtkomen.

Course structure

Uit het voorgaande blijkt duidelijk dat de master twee finaliteiten heeft: een academische en een professionele.
De opbouw van het programma is drieledig: vakken (35 sp), stage (10 sp) en masterproef (15 sp).

Je volgt vier verplichte vakken (samen 20 sp) die methodologisch van opzet zijn en literatuurwetenschappelijke problemen in algemene en vergelijkende termen benaderen:

1. Literatuur en maatschappij gaat na hoe de moderne literatuur zich verhoudt tot de samenleving. Wat leert de literatuur ons over de samenleving? En welke sociale, economische en politieke factoren bepalen de literatuur?

2. Theoretische literatuurwetenschap biedt een overzicht van de vele analytische methodes waarmee je literaire teksten kunt analyseren. Op welke manieren kunnen we een tekst lezen? Tot op welke hoogte stuurt onze leesmethode deinterpretatie van een tekst?

3. Actuele problemen uit de vergelijkende literatuurwetenschap gaat dieper in op enkele debatten over de plaats en functie van de literatuur in de cultuur(geschiedenis). De relatie tussen het menselijke brein en literatuur, de relatie tussen filmbeelden en literaire beelden en het recente onderzoeksveld van de ‘Digital Humanities’ vormen de zwaartepunten.

4. Literatuur in het culturele veld laat je op een interactieve manier kennis maken met de verschillende actoren die in het (Vlaamse) literaire landschap actief zijn. Door theoretisch onderbouwde debatten met professionals uit het beroepenveld verwerf je inzicht in het functioneren van de instellingen waar je tijdens je stage en latere loopbaan aan de slag gaat.

Daarnaast kan je – mede op grond van eerder gekozen specialisaties in de bacheloropleiding en in het licht van de masterproef – kiezen uit o.a. een brede waaier van ‘letterkundige’ vakken uit de masteropleidingen Taal- en letterkunde en Talen en culturen (bv. Engelse letterkunde, Hispano-Amerikaanse letterkunde, Russische letterkunde …). Maar ook andere relevante vakken uit opleidingen aan de Universiteit Gent kunnen als keuzevak worden opgenomen (na goedkeuring van de Examencommissie, maximaal 5 sp).

Tijdens de opleiding moet je een stage volgen en een masterproef schrijven. Eventueel sluiten stage en masterproef qua onderwerp bij elkaar aan.
Wil je een academisch zwaartepunt in je opleiding inbouwen, dan krijg je de mogelijkheid stage te lopen bij één van de lopende wetenschappelijke projecten van universitaire onderzoeksgroepen die actief zijn in het vakgebied (participatie in wetenschappelijk onderzoek, organisatie van lezingen en congressen, voorbereiden van publicaties ...).
Wie vooral professionele ervaring wenst op te doen, loopt stage bij één van de meer dan 50 organisaties uit het literaire en culturele veld waarmee de opleiding samenwerkt. Dat zijn onder andere literatuur- en cultuurhuizen (Vooruit), beleidsinstellingen (Vlaams Fonds voor de Letteren), literaire organisaties (Passa Porta, Behoud de Begeerte), literaire erfgoedinstellingen (Letterenhuis, KANTL), theatergezelschappen (NTGent, Campo) en uitgeverijen (De Bezige Bij, Borgerhoff & Lamberigts).

Career perspectives

De masteropleiding opent dezelfde mogelijkheden op de arbeidsmarkt als andere masters in de taal- en letterkunde. De stage opent nieuwe mogelijkheden binnen het literaire bedrijf en het bredere culturele veld.
Je kunt aan de slag in de culturele sector (musea, uitgeverijen, theatergezelschappen, literaire organisaties, archieven, pers, bibliotheken en culturele centra). Voor wie een bijzondere belangstelling voor de theoretische studie van de literatuurwetenschap heeft, biedt de opleiding ook aantrekkelijke perspectieven in het wetenschappelijk onderzoek. VDAB-cijfers tonen aan dat wie een diploma in de Master vergelijkende moderne letterkunde op zak heeft, een goede kans heeft om binnen het jaar aan de slag te kunnnen. Van de afgestudeerden van 2014 heeft een jaar later slechts 5% nog geen baan gevonden.