Master of Science in Biomedical Engineering
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
De interuniversitaire opleiding Master of Science in Biomedical Engineering wordt gezamenlijk georganiseerd met de Vrije Universiteit Brussel. De referenties bij de opleidingsonderdelen verduidelijken aan welke onderwijsinstelling de opleidingsonderdelen worden georganiseerd:
- de opleidingsonderdelen met referentie j (‘joint’) worden gezamenlijk georganiseerd door de UGent en de VUB;
- de opleidingsonderdelen met referentie p (‘parallel’) worden zowel aangeboden door de UGent, als door de VUB;
- de opleidingsonderdelen gemarkeerd met referentie u worden enkel aangeboden aan de UGent;
- de opleidingsonderdelen met referentie v worden enkel aangeboden aan de VUB.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
j
|
1
|
sem 1
|
en
|
Sunny Eloot
|
7
|
|
j
|
1
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Johan Stiens
|
3
|
|
j
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stefaan Vandenberghe
|
6
|
|
p
|
1
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Renaat Peleman
|
3
|
|
u
|
1
|
sem 2
|
en
|
Pieter van Mierlo
|
3
|
|
j
|
1
|
sem 2
|
en
|
Maaike Op de Beeck
|
5
|
|
p
|
1
|
sem 2
|
en
|
Sofie Van Hoecke
|
6
|
|
p
|
1
|
jaar
|
en
|
Ewout Vansteenkiste
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
j
|
|
sem 1
|
en
|
Peter Dubruel
|
5
|
|
v
|
|
sem 1
|
en
|
Joost Geeroms
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Charlotte Debbaut
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Nele Famaey
|
6
|
|
j
|
|
sem 1
|
en
|
Sarah Verhulst
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Brent van der Heyden
|
6
|
|
Verdeeld als:
- 10 studiepunten in jaar 1
- 19 studiepunten in jaar 2
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
u
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
u
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Ahmadreza Mehdipour
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Wout Joseph
|
4
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Birger Raa
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Wout Joseph
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan Vandenberghe
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Pim Pullens
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
Guy Nagels
|
4
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Christian Vanhove
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Vincent Keereman
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Sarah Verhulst
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Christian Vanhove
|
3
|
|
j
|
|
sem 1
|
en
|
Sarah Verhulst
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Charlotte Debbaut
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Nele Famaey
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Zeger Hens
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Ruslan Dmitriev
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Nathalie De Geyter
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Ahmadreza Mehdipour
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Dries Van Thourhout
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Nicolas Le Thomas
|
4
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Herbert De Smet
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
nl
|
Günther Roelkens
|
6
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Stiens
|
4
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Clara-Mihaela Ionescu
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
v
|
|
sem 2
|
en
|
Nico Buls
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
Michel Sonck
|
3
|
|
v
|
|
|
|
Michel Sonck
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Werner De Gersem
|
3
|
|
v
|
|
sem 1
|
en
|
Nico Buls
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Klaus Bacher
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
nl
|
Michel Sonck
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
nl
|
Filip De Vos
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Marc Van Eijkeren
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Brent van der Heyden
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
v
|
|
sem 2
|
en
|
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan Vandenberghe
|
3
|
|
v
|
|
sem 1
|
en
|
|
5
|
|
v
|
|
sem 1
|
en
|
|
6
|
|
v
|
|
jaar
|
en
|
|
6
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Kathleen Marchal
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
|
6
|
|
Hoogstens 9 studiepunten te kiezen uit:
- de opleidingsprogramma's van de UGent inclusief de universiteitsbrede keuzevakken
- de opleidingsprogramma's van de VUB (partnerinstelling van de opleiding)
- de opleidingsprogramma's van de KULeuven (als interuniversitaire gaststudent, enkel mogelijk na toelating van de opleidingscommissie)
Na goedkeuring door de opleidingscommissie/faculteit.
De student kiest 3 tot 6 studiepunten uit de opleidingsprogramma's van de UGent of van de VUB. Enkel opleidingsonderdelen die kunnen worden gelinkt aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (17 SDG's), zoals gedefinieerd door de Verenigde Naties.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
3
|
|
De interuniversitaire opleiding Master of Science in Biomedical Engineering wordt gezamenlijk georganiseerd met de Vrije Universiteit Brussel. De referenties bij de opleidingsonderdelen verduidelijken aan welke onderwijsinstelling de opleidingsonderdelen worden georganiseerd:
- de opleidingsonderdelen met referentie j (‘joint’) worden gezamenlijk georganiseerd door de UGent en de VUB;
- de opleidingsonderdelen met referentie p (‘parallel’) worden zowel aangeboden door de UGent, als door de VUB;
- de opleidingsonderdelen gemarkeerd met referentie u worden enkel aangeboden aan de UGent;
- de opleidingsonderdelen met referentie v worden enkel aangeboden aan de VUB.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
2
|
sem 1
|
en
|
Barbara Vanderstraeten
|
3
|
|
v
|
2
|
sem 2
|
en
|
Jef Vandemeulebroucke
|
3
|
|
u
|
2
|
|
|
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
j
|
|
sem 1
|
en
|
Peter Dubruel
|
5
|
|
v
|
|
sem 1
|
en
|
Joost Geeroms
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Charlotte Debbaut
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Nele Famaey
|
6
|
|
j
|
|
sem 1
|
en
|
Sarah Verhulst
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Brent van der Heyden
|
6
|
|
Verdeeld als:
- 10 studiepunten in jaar 1
- 19 studiepunten in jaar 2
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
u
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
u
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Ahmadreza Mehdipour
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Wout Joseph
|
4
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Birger Raa
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Wout Joseph
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan Vandenberghe
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Pim Pullens
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
Guy Nagels
|
4
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Christian Vanhove
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Vincent Keereman
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Sarah Verhulst
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Christian Vanhove
|
3
|
|
j
|
|
sem 1
|
en
|
Sarah Verhulst
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Charlotte Debbaut
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Nele Famaey
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Zeger Hens
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Ruslan Dmitriev
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Nathalie De Geyter
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Ahmadreza Mehdipour
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Dries Van Thourhout
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Nicolas Le Thomas
|
4
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Herbert De Smet
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
nl
|
Günther Roelkens
|
6
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Stiens
|
4
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Clara-Mihaela Ionescu
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
v
|
|
sem 2
|
en
|
Nico Buls
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
Michel Sonck
|
3
|
|
v
|
|
|
|
Michel Sonck
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Werner De Gersem
|
3
|
|
v
|
|
sem 1
|
en
|
Nico Buls
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Klaus Bacher
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
nl
|
Michel Sonck
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
nl
|
Filip De Vos
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Marc Van Eijkeren
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Brent van der Heyden
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
v
|
|
sem 2
|
en
|
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan Vandenberghe
|
3
|
|
v
|
|
sem 1
|
en
|
|
5
|
|
v
|
|
sem 1
|
en
|
|
6
|
|
v
|
|
jaar
|
en
|
|
6
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Kathleen Marchal
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
|
6
|
|
Hoogstens 9 studiepunten te kiezen uit:
- de opleidingsprogramma's van de UGent inclusief de universiteitsbrede keuzevakken
- de opleidingsprogramma's van de VUB (partnerinstelling van de opleiding)
- de opleidingsprogramma's van de KULeuven (als interuniversitaire gaststudent, enkel mogelijk na toelating van de opleidingscommissie)
Na goedkeuring door de opleidingscommissie/faculteit.
De student kiest 3 tot 6 studiepunten uit de opleidingsprogramma's van de UGent of van de VUB. Enkel opleidingsonderdelen die kunnen worden gelinkt aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (17 SDG's), zoals gedefinieerd door de Verenigde Naties.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
en
|
|
24
|
|
De interuniversitaire opleiding Master of Science in Biomedical Engineering wordt gezamenlijk georganiseerd met de Vrije Universiteit Brussel. De referenties bij de opleidingsonderdelen verduidelijken aan welke onderwijsinstelling de opleidingsonderdelen worden georganiseerd:
- de opleidingsonderdelen met referentie j (‘joint’) worden gezamenlijk georganiseerd door de UGent en de VUB;
- de opleidingsonderdelen met referentie p (‘parallel’) worden zowel aangeboden door de UGent, als door de VUB;
- de opleidingsonderdelen gemarkeerd met referentie u worden enkel aangeboden aan de UGent;
- de opleidingsonderdelen met referentie v worden enkel aangeboden aan de VUB.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
j
|
1
|
sem 1
|
en
|
Sunny Eloot
|
7
|
|
j
|
1
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Johan Stiens
|
3
|
|
j
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stefaan Vandenberghe
|
6
|
|
p
|
1
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Renaat Peleman
|
3
|
|
u
|
1
|
sem 2
|
en
|
Pieter van Mierlo
|
3
|
|
j
|
1
|
sem 2
|
en
|
Maaike Op de Beeck
|
5
|
|
p
|
1
|
sem 2
|
en
|
Sofie Van Hoecke
|
6
|
|
p
|
1
|
jaar
|
en
|
Ewout Vansteenkiste
|
6
|
|
u
|
2
|
sem 1
|
en
|
Barbara Vanderstraeten
|
3
|
|
v
|
2
|
sem 2
|
en
|
Jef Vandemeulebroucke
|
3
|
|
u
|
2
|
|
|
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
j
|
|
sem 1
|
en
|
Peter Dubruel
|
5
|
|
v
|
|
sem 1
|
en
|
Joost Geeroms
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Charlotte Debbaut
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Nele Famaey
|
6
|
|
j
|
|
sem 1
|
en
|
Sarah Verhulst
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Brent van der Heyden
|
6
|
|
Verdeeld als:
- 10 studiepunten in jaar 1
- 19 studiepunten in jaar 2
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
u
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
u
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Ahmadreza Mehdipour
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Wout Joseph
|
4
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Birger Raa
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Wout Joseph
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan Vandenberghe
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Pim Pullens
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
Guy Nagels
|
4
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Christian Vanhove
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Vincent Keereman
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Sarah Verhulst
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Christian Vanhove
|
3
|
|
j
|
|
sem 1
|
en
|
Sarah Verhulst
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Charlotte Debbaut
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Nele Famaey
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Zeger Hens
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Ruslan Dmitriev
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Nathalie De Geyter
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Ahmadreza Mehdipour
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Dries Van Thourhout
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Nicolas Le Thomas
|
4
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Herbert De Smet
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
nl
|
Günther Roelkens
|
6
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Stiens
|
4
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Clara-Mihaela Ionescu
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
v
|
|
sem 2
|
en
|
Nico Buls
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
Michel Sonck
|
3
|
|
v
|
|
|
|
Michel Sonck
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Werner De Gersem
|
3
|
|
v
|
|
sem 1
|
en
|
Nico Buls
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Klaus Bacher
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
nl
|
Michel Sonck
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
nl
|
Filip De Vos
|
3
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Marc Van Eijkeren
|
3
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Brent van der Heyden
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
v
|
|
sem 2
|
en
|
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan Vandenberghe
|
3
|
|
v
|
|
sem 1
|
en
|
|
5
|
|
v
|
|
sem 1
|
en
|
|
6
|
|
v
|
|
jaar
|
en
|
|
6
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
|
6
|
|
u
|
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
6
|
|
u
|
|
sem 2
|
en
|
Kathleen Marchal
|
3
|
|
v
|
|
sem 2
|
en
|
|
6
|
|
Hoogstens 9 studiepunten te kiezen uit:
- de opleidingsprogramma's van de UGent inclusief de universiteitsbrede keuzevakken
- de opleidingsprogramma's van de VUB (partnerinstelling van de opleiding)
- de opleidingsprogramma's van de KULeuven (als interuniversitaire gaststudent, enkel mogelijk na toelating van de opleidingscommissie)
Na goedkeuring door de opleidingscommissie/faculteit.
De student kiest 3 tot 6 studiepunten uit de opleidingsprogramma's van de UGent of van de VUB. Enkel opleidingsonderdelen die kunnen worden gelinkt aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (17 SDG's), zoals gedefinieerd door de Verenigde Naties.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
en
|
|
24
|
|
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline beheersen en toepassen bij complexe problemen.
- Creatief en doelgericht benutten van vakspecifieke Computer Aided Engineering (CAE) tools en van geavanceerde reken- en communicatiemiddelen.
- Kennis van en inzicht hebben in basisbegrippen en -principes uit de anatomie, (cel- en moleculaire) biologie, scheikunde, fysiologie, biomechanica en medische en gezondheidswetenschappen.
- Kennis van en inzicht hebben in standaardmethoden voor het kwantitatief meten van structuur en functie van biologische systemen op molecuul, orgaan en systeem niveau.
- Kennis hebben van de werkingsprincipes van medische instrumentatie met inzicht in de relatie tussen het meetresultaat en de geobserveerde of gecontroleerde biofysische grootheden.
- Vertrouwd zijn met en inzicht hebben in state-of-the-art methoden voor data-analyse, en de principes van kunstmatige intelligentie in dataverwerking en medische beslissingsondersteunende systemen.
- Fundamenteel inzicht hebben in de fysische principes, technologische mogelijkheden en limitaties van medische signaal- en beeldvormingsmodaliteiten.
- Begrip hebben van de fysische en chemische eigenschappen van lichaamsweefsels, aanvullende of vervangende (synthetische) biomedische materialen alsook van hun interactie.
- Toepassen van algoritmen voor stralingsdosisberekening en -optimalisatie vanuit een grondig inzicht in de absorptie van dosis en werking van stralingsgenererende en -detecterende apparatuur.
- Kunnen inschatten van de consequenties van de interactie van straling met levende weefsels en biomedische materialen.
- Complexe problemen analyseren en omzetten in een wetenschappelijke vraagstelling.
- Een literatuuronderzoek in de wetenschappelijke literatuur uitvoeren.
- De best passende modellen, methoden en technieken selecteren en toepassen.
- Wiskundige modellen en methoden ontwikkelen en valideren.
- Resultaten van eigen onderzoek en dat van anderen objectief en kritisch interpreteren.
- Complexe multidisciplinaire biomedische problemen analyseren op basis van (recent) wetenschappelijk onderzoek en omzetten naar een logisch gestructureerd, technologisch realiseerbaar en ethisch verantwoord onderzoeksplan.
- Een concrete, voor de biomedische ingenieurswetenschappen relevante vraagstelling beantwoorden op basis van actuele technische, wetenschappelijke en medische kennis terzake.
- Complexe concepten, technieken en methoden aanwenden voor het oplossen van reële problemen in de fysiologie en de klinische geneeskunde.
- De kwaliteit, (bio-)ethische aspecten, innovatieve waarde en (bio)veiligheid van (eigen) onderzoek kritisch en permanent evalueren.
- Op een systematische, kritische en heldere manier bevindingen van (eigen) onderzoek verwerken, evalueren, interpreteren en samenvatten.
- Zelfstandig een standpunt vormen over complexe situaties en dit standpunt verdedigen.
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen en de grenzen van de eigen competenties kennen.
- De evoluties in het vakdomein op de voet volgen en de eigen competenties verder ontwikkelen tot op expertniveau.
- Zich flexibel aanpassen aan veranderende professionele omstandigheden.
- In de Engelse taal communiceren over het eigen vakgebied.
- Projectmatig werken: doelstellingen formuleren, gericht rapporteren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden.
- Functioneren als lid van een team in een multidisciplinaire omgeving en beginnend leiding geven.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over een technisch of wetenschappelijk onderwerp.
- Een onderzoeksplan kritisch bespreken met gelijken, artsen en onderzoekers uit disciplines gerelateerd aan biologisch-medische wetenschappen en de gezondheidszorg.
- Op een systematische en heldere manier bevindingen van (eigen) onderzoek zowel mondeling als schriftelijk communiceren naar verschillende niveaus.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste, bedrijfskundige en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderkennen.
- De historische evolutie van de eigen ingenieursdiscipline en haar maatschappelijke relevantie duiden.
- Een gefundeerd standpunt innemen over de socio-economische en maatschappelijke aspecten van de biomedische ingenieurswetenschappen.
- Rekening houden met de medische ethiek en wet- en regelgeving met betrekking tot het uitvoeren van medisch-technische handelingen en wetenschappelijk onderzoek in een klinische omgeving.
- Vanuit een sterk internationaal bewustzijn openstaan voor nieuwe maatschappelijke vragen, evoluties, noden en innovatiebehoeften van de samenleving.
- Zich bewust zijn van de ethische aspecten en veiligheidsaspecten van de biomedische praktijk.
- Streven naar een continue verbetering en waarborg van de gezondheidszorg en de levenskwaliteit van het individu en de gemeenschap.
- Beheersen van complexiteit van technische systemen door systeem- of procesmodellen te gebruiken.
- Tegenstrijdige specificaties en randvoorwaarden verzoenen in een kwaliteitsvol en innovatief ontwerp of proces.
- Onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens omzetten in bruikbare informatie.
- Voldoende parate kennis en inzicht bezitten om resultaten van complexe berekeningen te controleren of benaderend te voorspellen.
- Aandacht hebben voor de volledige levenscyclus van systemen, machines en processen.
- Aandacht hebben voor duurzaamheid, energie-efficiëntie, milieukost, grondstofverbruik, en arbeidskost.
- Aandacht hebben voor aspecten van betrouwbaarheid, veiligheid en ergonomie.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.
- Blijk geven van doorzettingsvermogen, innovatiedrang en zin voor het creëren van meerwaarde.
- Over voldoende kennis en inzicht beschikken voor het ontwikkelen en technisch evalueren van nieuwe materialen, apparatuur, hulpmiddelen, systemen en methoden voor de prognose, (vroege) diagnose, preventie en behandeling van ziekte en voor de revalidatie.
- Wiskundig vertalen van complexe biomechanische, biologische en fysiologische processen in normale en pathologische condities naar geavanceerde modellen en paradigmata, zonder evenwel de beperkingen ervan te miskennen en creatieve oplossingen voor deze beperkingen te bedenken.
- Aanwenden van de meest geschikte instrumenten, concepten, technieken en methoden voor het oplossen van reële problemen in de fysiologie en de klinische geneeskunde op moleculair, orgaan en systeem niveau.
- Doelgericht implementeren van algoritmen voor de extractie van klinisch relevante informatie uit biomedische signalen of beelden, met inbegrip van de meest geschikte methode voor de reductie van meetartefacten (baseline drift, ruis, interferenties, modelfouten,...).
- Correct inschatten van het belang van onderhoud, kwaliteitscontrole, veiligheid en risico-management en regelgeving in functie van het specifieke toepassingsniveau.
- De rol en de mogelijkheden van informatieverwerkende systemen in een lokale (hospitaal) of regionale omgeving inschatten, alsook de potentiële problematieken geassocieerd aan de implementatie van dergelijke systemen.
- De fysische en technisch-chemische eigenschappen van synthetische materialen specifiëren voor een brede waaier van biomedische toepassingen en het implementeren van gepaste testen.
- Introduce measures and procedures in hospitals to ensure the safety and protection of radiation of persons (primarily patients) exposed to radiation for medical purposes.
- Accept radiation-generating medical devices and products as well as radiation-detecting equipment prior to their first use.
- Elaborate, implement and follow-up of quality control procedures.
- Perform device-specific dosimetry.
- Provide assistance, in collaboration with the medical staff, to patient-specific dosimetry and projects on optimisation of doses.
- Provide professional advice for the preparation of specifications for the purchase of radiation-generating and -detecting devices and products.
- Adequately choose, accept and calibrate instruments and devices for dosimetry and measurement of radiation activity.