Master of Science in Conflict and Development Studies
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen
Engels
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Adam
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Maria Martin de Almagro Iniesta
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Bert Suykens
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Marianne Maeckelbergh
|
10
|
|
Op te nemen: 20 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met max. 6 studiepunten met referentie A / UKV.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Koenraad Bogaert
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bernard Mazijn
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Bert Suykens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Adam
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Peer Schouten
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Marlies Casier
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Sami Zemni
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bruno De Cordier
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Petra Debusscher
|
5
|
|
A / UKV
|
1
|
sem 2
|
en
|
Eva Brems
|
5
|
|
A / UKV
|
1
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
A / UKV
|
1
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
A / UKV
|
1
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Tony Valcke
|
7
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
en
|
|
15
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Geavanceerde kennis bezitten van theorieën en concepten over conflict en ontwikkeling en deze kritisch met elkaar vergelijken.
- Inzicht hebben in actuele vraagstukken en tendensen van conflict en ontwikkeling in het globale Zuiden, met inbegrip van hun politieke, culturele, ecologische, economische, sociale, regionale, transnationale en humanitaire aspecten.
- Gevorderde kennis hebben van de historische en actuele rol van lokale, nationale, regionale en transnationale actoren in het gebied van conflict en ontwikkeling.
- Inzicht hebben in de ontwikkeling van het hedendaagse denken over en in het Globale Zuiden en reflecteren over de wetenschappelijke en maatschappelijke positie van deze kennis.
- Algemene antropologische, economische, historische, politicologische, sociologische en duurzaamheidstheorieën aanwenden als hulpbronnen bij de studie van conflict en ontwikkeling in en uit het globale Zuiden.
- Algemene en vakspecifieke kennis en inzichten vertalen naar individuele case studies.
- Een originele probleemstelling en vraagstelling ontwerpen en deze verbinden met de staat van het internationale onderzoek.
- Wetenschappelijk (veld)werk in brede zin zelfstandig organiseren.
- Creatief methodes, theoretische kaders en onderzoeksdesign bijsturen waar nodig.
- Zelfstandig en kritisch het eigen onderzoek interpreteren.
- Complexe problemen van conflict en ontwikkeling diepgaand analyseren.
- Zelfstandig een beargumenteerd en kritisch standpunt vormen over de debatten en vraagstukken in het domein van de conflict en ontwikkelingsstudies.
- Verbanden leggen en nieuwe gezichtspunten ontwikkelen en toepassen.
- Inzicht hebben in de ethische en interculturele aspecten die het voeren van een onderzoek kan meebrengen, zowel voor de onderzoeker als zijn/haar studieobject.
- Een leergierige houding hebben en bereid zijn tot permanente actualisering van inzichten over conflict en ontwikkeling in het Globale Zuiden.
- Inzichten en onderzoek correct weergeven in een wetenschappelijke verhandeling, artikel of een beleidsrapport.
- Constructief samenwerken met peers bij gezamenlijke schriftelijke en mondelinge presentaties, discussies, werkstukken, veldwerk en bronnenverwerking.
- Helder en gezaghebbend, mondeling en schriftelijk communiceren over het vakgebied en het eigen onderzoek met vakgenoten, beleidsmakers, stakeholders en niet-deskundigen.
- Een academisch en verzorgd taalgebruik hanteren bij mondelinge en schriftelijke presentaties, werkstukken, discussies en onderzoek.
- Actuele vraagstukken van conflict en ontwikkeling in het globale Zuiden en de impact ervan op het Noorden integreren in het onderzoek.
- Inzicht hebben in maatschappelijke consequenties van onderzoeksresultaten en beleidsaanbevelingen.
- Inzicht hebben in de mogelijkheden om conflicten te detecteren, voorkomen, beheersen en op te lossen.
- Wetenschappelijke kennis, vaardigheden en/of methodologieën op het gebied van conflict en ontwikkeling op een adequate en integere wijze toepassen op uitdagingen uit de praktijk en/of in een professionele context.