Master of Science in de ergotherapeutische wetenschap
De masteropleiding biedt een academische bovenbouw voor professionele bachelors in de ergotherapie. Het uitgangspunt van de opleiding is de eigen finaliteit van het beroep: ‘occupatie’ of het menselijk contextueel handelen. Er zijn drie essentiële doelstellingen: wetenschappelijk onderzoek, management/beheer van kwaliteitszorg en beroepsontwikkeling en -innovatie.
In 2023-2024 zal het masterprogramma enkel nog uitdovend worden aangeboden in Gent (= voor herinschrijvers). UHasselt wordt de penvoerende instelling voor het masterprogramma vanaf 2023-2024.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Lieven Annemans
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ignaas Devisch
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dominique Van de Velde
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Vande Moortel
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Johan Christiaens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Van de Velde
|
10
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Annemie Spooren
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Daphne Kos
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Daphne Kos
|
20
|
|
Competentiegebied 1: Wetenschappelijke rol
- In het kader van een multi- of unidisciplinair onderzoeksproejct zelfstandig data verzamelen, verwerken en interpreteren
- De verwerkte gegevens op een wetenschappelijk en ethisch verantwoorde wijze rapporteren en presenteren aan professionelen in de maatschappij
- Leidinggevende functie opnemen binnen een ergotherapeutische setting
- Volgens de principes van projectmanagement een project opstarten, begeleiden, uitvoeren, evalueren en bijsturen
- Algemene preventie- en gezondheidsmaatregelen ontwikkelen en advies verlenen in functie van het (politieke) beleid en de wetgeving
- Beleidsontwikkelingen kaderen binnen een nationaal en internationaal kader
- Ergotherapeutische theorie- en praktijkmodellen analyseren, vergelijken en evalueren om vervolgens nieuwe of aangepaste modellen te kunnen ontwikkelen
- Bijdragen aan de ontwikkeling van ergotherapeutische of multidisciplinaire 'evidence based' richtlijnen voor de diagnostiek en behandeling van specifieke en complexe problematieken
- Op een gerichte manier nieuwe tendensen en richtlijnen implementeren in een team
- Een actieve houding vertonen voor beroepsvernieuwing en levenslang leren en hierbij oog hebben voor de maatschappelijke veranderingen van de éénentwingste eeuw
- Het beroep en het werkveld vergelijken met die van andere hulpverleners in nationale en internationale context, hierbij de rol en het beroep van de ergotherapeut onderzoeken en ondersteunen
- De basisconcepten van het menselijk handelen (occupatie) voortdurend in vraag stellen, data verzamelen en een bijdrage leveren aan de body of knowledge van occupational science
- Ergotherapeutische interventies op wetenschappelijke gronden evalueren en het methodisch handelen van zichzelf en anderen bijsturen
- De principes van clinical en scientific reasoning kennen en toepassen