Master of Science in de ingenieurswetenschappen: materiaalkunde
De opleiding materiaalkunde verstrekt een grondige kennis over het productieproces (winnen en verwerken) en over de gebruikseigenschappen van een zeer brede waaier materialen. Er zijn twee majors: Toegepaste metaalwetenschappen en Polymeren en vezelstructuren.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leo Kestens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Karen De Clerck
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Karen De Clerck
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Roumen Petrov
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Inge Bellemans
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieva Van Langenhove
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Leo Kestens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
6
|
|
- De opleidingsonderdelen met referentie 'M' zijn afkomstig uit de major Toegepaste metaalwetenschappen.
- De opleidingsonderdelen met referentie 'P' zijn afkomstig uit de major Polymeren en vezelstructuren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
M
|
|
sem 2
|
nl
|
Tuan Nguyen Minh
|
6
|
|
M
|
|
sem 1
|
nl
|
Leo Kestens
|
6
|
|
M
|
|
sem 2
|
nl
|
Stefaan Cottenier
|
6
|
|
P
|
|
sem 2
|
nl
|
Dagmar D'hooge
|
6
|
|
P
|
|
sem 2
|
nl
|
Karen De Clerck
|
6
|
|
P
|
|
sem 1
|
nl
|
Lieva Van Langenhove
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Klaartje De Buysser
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dubruel
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Filip Du Prez
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Van Der Voort
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Laszlo Vincze
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stefaan Cottenier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Van Paepegem
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pieter Geiregat
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Dagmar D'hooge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Filip Du Prez
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Flavio Marchesini de Oliveira
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
Mits een duidelijke inhoudelijke motivering en na goedkeuring door de faculteit kan de student een ander maatschappelijk keuzevak opnemen in het curriculum (enkel per uitzondering, in de regel wordt een vak opgenomen uit de onderstaande lijst). Indien een student een Onderzoeksstage (E099400) opneemt uit keuzemodule 3.1.1, dan worden er minstens 3 studiepunten maatschappelijke keuzevakken opgenomen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Craps
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Pollefliet
|
3
|
|
Hoogstens 6 studiepunten aan opleidingsonderdelen (vrij) te kiezen uit de verschillende opleidingsprogramma's van de UGent, of uit de
lijst met universiteitsbrede keuzevakken. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
El-Houssaine Aghezzaf
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
- minstens 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- minstens 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie c.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Birger Raa
|
6
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Dieter Claeys
|
6
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
Kim Verbeken
|
6
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
Tuan Nguyen Minh
|
6
|
|
b
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Hertelé
|
6
|
|
c
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter Fauconnier
|
6
|
|
c
|
|
sem 1
|
en
|
Sebastian Verhelst
|
6
|
|
c
|
|
sem 2
|
en
|
Sebastian Verhelst
|
3
|
|
c
|
|
sem 2
|
en
|
Sebastian Verhelst
|
3
|
|
c
|
|
sem 1
|
en
|
Clara-Mihaela Ionescu
|
6
|
|
c
|
|
sem 1
|
en
|
Guillaume Crevecoeur
|
3
|
|
c
|
|
sem 2
|
en
|
Hendrik Vansompel
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Schoukens
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sophie Huysveld
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Tom Depover
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Karel De Schamphelaere
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Karel De Schamphelaere
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tuan Nguyen Minh
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Leo Kestens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Stefaan Cottenier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Karen De Clerck
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lieva Van Langenhove
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dagmar D'hooge
|
6
|
|
- De opleidingsonderdelen met referentie 'M' zijn afkomstig uit de major Toegepaste metaalwetenschappen.
- De opleidingsonderdelen met referentie 'P' zijn afkomstig uit de major Polymeren en vezelstructuren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
M
|
|
sem 2
|
nl
|
Tuan Nguyen Minh
|
6
|
|
M
|
|
sem 1
|
nl
|
Leo Kestens
|
6
|
|
M
|
|
sem 2
|
nl
|
Stefaan Cottenier
|
6
|
|
P
|
|
sem 2
|
nl
|
Dagmar D'hooge
|
6
|
|
P
|
|
sem 2
|
nl
|
Karen De Clerck
|
6
|
|
P
|
|
sem 1
|
nl
|
Lieva Van Langenhove
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Klaartje De Buysser
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dubruel
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Filip Du Prez
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Van Der Voort
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Laszlo Vincze
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stefaan Cottenier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Van Paepegem
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pieter Geiregat
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Dagmar D'hooge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Filip Du Prez
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Flavio Marchesini de Oliveira
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
Mits een duidelijke inhoudelijke motivering en na goedkeuring door de faculteit kan de student een ander maatschappelijk keuzevak opnemen in het curriculum (enkel per uitzondering, in de regel wordt een vak opgenomen uit de onderstaande lijst). Indien een student een Onderzoeksstage (E099400) opneemt uit keuzemodule 3.1.1, dan worden er minstens 3 studiepunten maatschappelijke keuzevakken opgenomen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Craps
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Pollefliet
|
3
|
|
Hoogstens 6 studiepunten aan opleidingsonderdelen (vrij) te kiezen uit de verschillende opleidingsprogramma's van de UGent, of uit de
lijst met universiteitsbrede keuzevakken. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
El-Houssaine Aghezzaf
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
- minstens 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- minstens 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie c.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Birger Raa
|
6
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Dieter Claeys
|
6
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
Kim Verbeken
|
6
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
Tuan Nguyen Minh
|
6
|
|
b
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Hertelé
|
6
|
|
c
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter Fauconnier
|
6
|
|
c
|
|
sem 1
|
en
|
Sebastian Verhelst
|
6
|
|
c
|
|
sem 2
|
en
|
Sebastian Verhelst
|
3
|
|
c
|
|
sem 2
|
en
|
Sebastian Verhelst
|
3
|
|
c
|
|
sem 1
|
en
|
Clara-Mihaela Ionescu
|
6
|
|
c
|
|
sem 1
|
en
|
Guillaume Crevecoeur
|
3
|
|
c
|
|
sem 2
|
en
|
Hendrik Vansompel
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Schoukens
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sophie Huysveld
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Tom Depover
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Karel De Schamphelaere
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Karel De Schamphelaere
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leo Kestens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Karen De Clerck
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Karen De Clerck
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Roumen Petrov
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Inge Bellemans
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieva Van Langenhove
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Leo Kestens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tuan Nguyen Minh
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Leo Kestens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Stefaan Cottenier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Karen De Clerck
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lieva Van Langenhove
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dagmar D'hooge
|
6
|
|
- De opleidingsonderdelen met referentie 'M' zijn afkomstig uit de major Toegepaste metaalwetenschappen.
- De opleidingsonderdelen met referentie 'P' zijn afkomstig uit de major Polymeren en vezelstructuren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
M
|
|
sem 2
|
nl
|
Tuan Nguyen Minh
|
6
|
|
M
|
|
sem 1
|
nl
|
Leo Kestens
|
6
|
|
M
|
|
sem 2
|
nl
|
Stefaan Cottenier
|
6
|
|
P
|
|
sem 2
|
nl
|
Dagmar D'hooge
|
6
|
|
P
|
|
sem 2
|
nl
|
Karen De Clerck
|
6
|
|
P
|
|
sem 1
|
nl
|
Lieva Van Langenhove
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Klaartje De Buysser
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dubruel
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Filip Du Prez
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Van Der Voort
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Laszlo Vincze
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stefaan Cottenier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Van Paepegem
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pieter Geiregat
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Dagmar D'hooge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Filip Du Prez
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Flavio Marchesini de Oliveira
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
Mits een duidelijke inhoudelijke motivering en na goedkeuring door de faculteit kan de student een ander maatschappelijk keuzevak opnemen in het curriculum (enkel per uitzondering, in de regel wordt een vak opgenomen uit de onderstaande lijst). Indien een student een Onderzoeksstage (E099400) opneemt uit keuzemodule 3.1.1, dan worden er minstens 3 studiepunten maatschappelijke keuzevakken opgenomen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Craps
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Pollefliet
|
3
|
|
Hoogstens 6 studiepunten aan opleidingsonderdelen (vrij) te kiezen uit de verschillende opleidingsprogramma's van de UGent, of uit de
lijst met universiteitsbrede keuzevakken. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
El-Houssaine Aghezzaf
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
- minstens 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- minstens 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie c.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Birger Raa
|
6
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Dieter Claeys
|
6
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
Kim Verbeken
|
6
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
Tuan Nguyen Minh
|
6
|
|
b
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Hertelé
|
6
|
|
c
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter Fauconnier
|
6
|
|
c
|
|
sem 1
|
en
|
Sebastian Verhelst
|
6
|
|
c
|
|
sem 2
|
en
|
Sebastian Verhelst
|
3
|
|
c
|
|
sem 2
|
en
|
Sebastian Verhelst
|
3
|
|
c
|
|
sem 1
|
en
|
Clara-Mihaela Ionescu
|
6
|
|
c
|
|
sem 1
|
en
|
Guillaume Crevecoeur
|
3
|
|
c
|
|
sem 2
|
en
|
Hendrik Vansompel
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Schoukens
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sophie Huysveld
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Tom Depover
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Karel De Schamphelaere
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Karel De Schamphelaere
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline beheersen en toepassen bij complexe problemen.
- Creatief en doelgericht benutten van vakspecifieke Computer Aided Engineering (CAE) tools en van geavanceerde reken- en communicatiemiddelen.
- Geavanceerde kennis van de fundamentele basiswetenschappen chemie, mechanica en fysica toepassen, gebruik makend van analytische denkwijzen.
- Geavanceerde kennis hebben van de eigenschappen van en het benutten van materialen om producten met specifieke eigenschappen te bekomen.
- Geavanceerde kennis hebben en benutten van technieken en methodes om de verschillende eigenschappen van materialen te bestuderen.
- Gespecialiseerde kennis van de fysische materiaalkunde, de algemene en fysische chemie innovatief benutten.
- Geavanceerde kennis hebben en benutten van de chemische, de mechanische en de thermische procestechnologische aspecten van de materiaalkunde.
- Geavanceerde kennis van wiskunde en statistiek benutten bij de ontwikkeling van wiskundige modellen voor materiaalkundige fenomenen en processen.
- Geavanceerde kennis hebben en benutten van de interacties tussen de chemische samenstelling van materialen (metalen, legeringen, polymeren, vezels) en hun productieparameters om producten te bekomen met optimale gebruikseigenschappen en langere levensduur.
- Geavanceerde kennis hebben van de beschikbare processen voor het recycleren van materialen.
- Specifiek voor de major 'Polymeren en vezelstructuren': Geavanceerde kennis hebben en benutten van vezelvormige structuren.
- Specifiek voor de major 'Polymeren en vezelstructuren': Geavanceerde kennis hebben en benutten van de chemische en mechanische procestechnologische aspecten van de materiaalkunde.
- Specifiek voor de major 'Polymeren en vezelstructuren': Geavanceerde kennis van de wiskunde en statistiek benutten bij de ontwikkeling van wiskundige modellen voor materiaalkundige fenomenen (van vezelvormige materialen en polymeren) en textieltechnologische processen.
- Specifiek voor de major 'Polymeren en vezelstructuren': Geavanceerde kennis hebben en benutten van de interacties tussen grondstoffenkeuze en procesparameters met het oog op de gebruikseigenschappen van vezelvormige materialen en polymeren met specifieke functionaliteiten.
- Complexe problemen analyseren en omzetten in een wetenschappelijke vraagstelling.
- Een literatuuronderzoek in de wetenschappelijke literatuur uitvoeren.
- De best passende modellen, methoden en technieken selecteren en toepassen.
- Wiskundige modellen en methoden ontwikkelen en valideren.
- Resultaten van eigen onderzoek en dat van anderen objectief en kritisch interpreteren.
- Complexe, multidisciplinaire probleemstellingen in de materiaalkunde met beperkte gegevens zelfstandig en flexibel uitdiepen.
- Een experimenteel opzet ontwerpen in de materiaalkunde.
- Wetenschappelijk onderzoek op gebied van metallurgie, polymeren en textiel uitvoeren en hierbij oog hebben voor de industriële relevantie ervan.
- Zelfstandig een standpunt vormen over complexe situaties en dit standpunt verdedigen.
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen en de grenzen van de eigen competenties kennen.
- De evoluties in het vakdomein op de voet volgen en de eigen competenties verder ontwikkelen tot op expertniveau.
- Zich flexibel aanpassen aan veranderende professionele omstandigheden.
- Probleemvoorkomend, probleemoplossend en systeemgericht wetenschappelijk denken over de optimalisatie van productieprocessen, de ontwikkeling van nieuwe materialen en de verbetering van bestaande.
- Getuigen van technische creativiteit en gebruik maken van relevante kennis uit andere disciplines.
- In de Engelse taal communiceren over het eigen vakgebied.
- Projectmatig werken: doelstellingen formuleren, gericht rapporteren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden.
- Functioneren als lid van een team in een multidisciplinaire omgeving en beginnend leiding geven.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over een technisch of wetenschappelijk onderwerp.
- Zich integreren in de onderzoeksactiviteiten van de vakgroep.
- Functioneren in een internationale groep (studenten, doctoraatsbursalen en wetenschappelijke medewerkers).
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste, bedrijfskundige en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderkennen.
- De historische evolutie van de eigen ingenieursdiscipline en haar maatschappelijke relevantie duiden.
- Onderzoek en ontwikkeling plaatsen in een maatschappelijke context rekening houdend met ethische overwegingen.
- Beheersen van complexiteit van technische systemen door systeem- of procesmodellen te gebruiken.
- Tegenstrijdige specificaties en randvoorwaarden verzoenen in een kwaliteitsvol en innovatief ontwerp of proces.
- Onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens omzetten in bruikbare informatie.
- Voldoende parate kennis en inzicht bezitten om resultaten van complexe berekeningen te controleren of benaderend te voorspellen.
- Aandacht hebben voor de volledige levenscyclus van systemen, machines en processen.
- Aandacht hebben voor duurzaamheid, energie-efficiëntie, milieukost, grondstofverbruik, en arbeidskost.
- Aandacht hebben voor aspecten van betrouwbaarheid, veiligheid en ergonomie.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.
- Blijk geven van doorzettingsvermogen, innovatiedrang en zin voor het creëren van meerwaarde.