Master of Science in de logopedische en audiologische wetenschappen (audiologie)
In de masteropleiding gaat veel aandacht naar de wetenschappelijke vorming en doorgedreven klinische training via de stages binnen het domein van de logopedie (stem-, spraak-, taalstoornissen) of de audiologie (gehoor- en evenwichtsstoornissen). De stage is een belangrijk onderdeel van de master. Je zet de gekozen afstudeerrichting uit de bachelor (logopedie of audiologie) voort in de master.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
Bart Vinck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
UKV
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Leen Maes
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
9
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
V
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
6
|
|
V
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
De student neemt 12 SP aan vakdidactieken op over de 2 masterjaren.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Vandijck
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Gemmel
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
Op te nemen: 4 studiepunten over de 2 masterjaren heen. Deze vrije keuzeruimte kan ingevuld worden met een opleidingsonderdeel uit een andere minor of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de UGent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
18
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
V
|
2
|
|
|
Leen Haerens
|
6
|
|
V
|
2
|
|
|
Bart Deygers
|
3
|
|
De student neemt 12 SP aan vakdidactieken op over de 2 masterjaren.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Eva Derous
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Tom Goffin
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
UKV
|
2
|
|
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Op te nemen: 4 studiepunten over de 2 masterjaren heen. Deze vrije keuzeruimte kan ingevuld worden met een opleidingsonderdeel uit een andere minor of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de UGent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
Bart Vinck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
UKV
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Leen Maes
|
20
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
9
|
|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
18
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
V
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
6
|
|
V
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
V
|
2
|
|
|
Leen Haerens
|
6
|
|
V
|
2
|
|
|
Bart Deygers
|
3
|
|
De student neemt 12 SP aan vakdidactieken op over de 2 masterjaren.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Vandijck
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Gemmel
|
6
|
|
|
2
|
|
|
Eva Derous
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Tom Goffin
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
UKV
|
2
|
|
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Op te nemen: 4 studiepunten over de 2 masterjaren heen. Deze vrije keuzeruimte kan ingevuld worden met een opleidingsonderdeel uit een andere minor of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de UGent. Na goedkeuring door de faculteit.
- Autonoom en met een kritische ingesteldheid gespecialiseerde logopedische of audiologische diagnostiek, preventie en behandeling in complexe casussen toepassen, rekening houdend met digitale technieken
- Op kritische en wetenschappelijk onderbouwde wijze de kernbegrippen, processen en toepassingen van de vakdidactieken verwerven, rekening houdend met de actuele digitale technieken die in de onderwijsorganisatie en - vormen gehanteerd worden (enkel voor de minor onderwijs)
- Kernbegrippen, processen en toepassingen van inzichten rond de structuur, werking, het management en beleid in de gezondheidszorg op kritische en wetenschappelijk onderbouwde wijze verwerven(enkel voor de minor leiderschap)
- Rekening houdend met de geldende privacy wetgeving en wetenschappelijke integriteit methodes en statistische technieken voor (toegepast en fundamenteel) wetenschappelijk onderzoek (kwalitatief en kwantitatief) zelfstandig uitvoeren en de resultaten interpreteren binnen een academische en interprofessionele context
- Rekening houdend met de geldende privacy wetgeving en wetenschappelijke integriteit zelfstandig een onderzoeksproject uitwerken en aan de hand van geavanceerde methodes en statistische technieken een onderzoek uitvoeren binnen een interprofessioneel onderzoeksteam (enkel voor de minor onderzoek)
- Op een integere wijze resultaten van complex wetenschappelijk onderzoek integreren in de logopedische en/of audiologische en interprofessionele praktijkvoering.
- Op een ethisch, deontologisch en juridisch verantwoorde wijze autonoom (professioneel) handelen binnen een (inter)professionele setting.
- Zelfstandig verbaal, schriftelijk of visueel op een logisch opgebouwde, kritisch onderbouwde én respectvolle manier communiceren binnen een diverse groep van klinische professionals, patiënten en andere stakeholders.
- Wetenschappelijke (logopedisch/audiologische) theorieën en modellen kritisch aan mekaar aftoetsen en verbaal, schriftelijk of visueel vertalen naar een nationaal/internationaal academisch en breed maatschappelijk publiek.
- Met een multiperspectivistische, mondiale, diversiteitsvriendelijke, creatieve, probleemoplossende en ondernemende ingesteldheid (zelfstandig en in groep) complexe sociale en maatschappelijke vraagstellingen vanuit de eigen discipline beantwoorden.
- Als academische logopedische en/of audiologische professional een impactvolle bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat/gezondheidsbeleid.
- Zowel binnen de eigen discipline als interprofessioneel en met andere stakeholders flexibel en constructief samenwerken om tot een kwaliteitsvolle beroepsuitoefening te komen.