Master of Arts in de historische taal- en letterkunde
Deze masteropleiding bundelt de expertise in een tiental talen of taalgroepen op het vlak van de studie van historische taalkunde en literatuur. Taalkunde en literatuur worden niet geïsoleerd bestudeerd, maar steeds in hun cultuurhistorische ontstaans- en gebruikscontext. De opleiding speelt in op vragen en noden binnen de culturele sector, waar de interesse voor en het inzicht in het belang van nationaal en internationaal erfgoed, bibliotheek- en archiefwezen, de geschiedenis van het boek en de doorwerking van het verleden blijvend toeneemt.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Programma onder voorbehoud
Op te nemen: 10 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met 5 studiepunten met referentie a.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Giuseppe Magistro
|
6
|
|
Op te nemen: 20 tot 25 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met minstens 15 studiepunten met referentie k.
Referentie:
k = cursussen die behoren tot de keuzeruimte 'historische taal- en letterkundecursussen'
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
1
|
sem 1
|
de
|
Anne Breitbarth
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
de
|
Anne Breitbarth
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
en
|
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Elly McCausland
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Eloïse Forestier
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
fr
|
Alexander Roose
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
fr
|
Peter Lauwers
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
en
|
Andrea Cuomo
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Evelien Bracke
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Floris Bernard
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Klaas Bentein
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
it
|
Kim Groothuis
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
it
|
Guylian Nemegeer
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Simon Aerts
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
en
|
Wim Verbaal
|
5
|
|
k
|
1
|
|
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Timothy Colleman
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
nl,pt
|
Renata Enghels
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
nl,pt
|
Renata Enghels
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
en
|
Johanna Barddal
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Anne Breitbarth
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
es
|
Renata Enghels
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
es
|
Marlies Jansegers
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
es
|
Elizabeth Amann
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Giuseppe Magistro
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Leonid Kulikov
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Anne-Laure Van Bruaene
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alexander Roose
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Berber Bevernage
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Els De Paermentier
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Arvi Sepp
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Lieve Van Hoof
|
5
|
|
Op te nemen: hoogstens 5 studiepunten te selecteren uit het aanbod van de faculteit, van UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken) of van een andere universiteit van de Vlaamse Gemeenschap. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
10
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
15
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Een grondige kennis van de historische dimensie van ten minste één taal en literatuur bezitten.
- Diepgaand wetenschappelijk inzicht toepassen in de studie van het diachrone taalsysteem en de taalevolutie.
- Diepgaand wetenschappelijk inzicht toepassen in de specifieke eigenschappen en de geschiedenis van de taal en de literatuur.
- Actief en kritisch literatuurwetenschappelijke en taaltheoretische analysemethodes evalueren en inzetten bij het benaderen van nieuwe problemen in de historische taal- en letterkunde.
- De gekozen talen en literaturen vergelijken en hun wederzijdse beïnvloeding en dialoog analyseren.
- Historische fenomenen en processen van filosofische, culturele en socio-politieke aard in het bestudeerde taalgebied kritisch evalueren.
- Verwante en ondersteunende wetenschappen kritisch betrekken bij het historisch-taalkundig of -letterkundig onderzoek.
- Met inzicht in de principes en algoritmes van digitale zoekomgevingen en de impact ervan op zoekresultaten, een passende zoekstrategie kiezen, verantwoord gebruiken en kritisch evalueren.
- Definiëren van een wetenschappelijk verantwoord individueel studieproject.
- Kritisch inzicht hebben in de internationale vakliteratuur en de nieuwste evoluties in het vakgebied en binnen verschillende onderzoeksmethodologieën.
- Modellen voor onderzoek kritisch kunnen selecteren en voor eigen gebruik aanpassen.
- Verwerken van wetenschappelijk materiaal op een zelfstandige manier en dit tot een wetenschappelijk verantwoord eindresultaat brengen.
- Theoretische, filosofische en ideologische aspecten van de historische taal- en literatuurstudie en de geschiedschrijving ervan kritisch toepassen op complexe problemen.
- De historische en ideologische bepaaldheid van onderzoeksvragen interpreteren en het onderzoeksproces bevragen.
- Zelfstandig digitale analysemethodes vergelijken, selecteren, verantwoord gebruiken en kritisch evalueren om analyses (inhoudelijk, netwerk, relationeel, spatiaal, structureel of stilistisch) uit te voeren.
- Over een uitstekend taalbewustzijn beschikken: de cruciale rol van taal in de menselijke interactie en cultuurproductie kritisch inschatten en taal in overeenstemming hiermee creatief hanteren.
- Tegengestelde oordelen over bronnen, analyses en theorieën integreren in het eigen onderzoek.
- Kritisch reflecteren op het onderzoek van anderen en van zichzelf.
- Getuigen van een ingesteldheid van wetenschappelijke nieuwsgierigheid en levenslang leren.
- Mondeling en schriftelijk rapporteren in één of twee gekozen talen en in het Nederlands, over het vakgebied, het eigen onderzoek en de stage, zowel aan vakgenoten als niet-vakgenoten.
- Onderzoeksresultaten mondeling en schriftelijk presenteren in een academisch verantwoorde vorm.
- In coördinatie met anderen taken van academisch niveau verrichten.
- Ethische en normatieve aspecten integreren in het wetenschappelijk werk.
- Maatschappelijke consequenties van het eigen onderzoekswerk inschatten en kritisch evalueren.
- Maatschappelijke verantwoordelijkheid en engagement, cultuurgevoeligheid en respect voor diversiteit integreren in het wetenschappelijk werk.
- Kennismaken met de dagelijkse realiteit op een specifieke werkvloer om zich te oriënteren op het brede werkveld en aldus, in functie van eigen interesses en ambities, een geschikte loopbaan te kiezen.
- Een professionele en deontologische attitude kunnen aannemen.
- Kennis en vaardigheden kunnen implementeren.
- Integreren in een team en participeren in de dagelijkse werking.
- Op een constructieve manier kunnen omgaan met feedback.
- Op een onderzoeksmatige en praktijkrelevante manier kunnen antwoorden op onderzoeksvragen.