Master of Arts in de vergelijkende moderne letterkunde
De opleiding speelt in op een aantal culturele ontwikkelingen die de plaats van de literatuur in de hedendaagse maatschappij beïnvloeden. Niet alleen die maatschappelijke ontwikkelingen zijn onderwerp van studie, ook het wetenschappelijk onderzoek van literaire teksten wordt uitgediept.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Daan Vandenhaute
|
5
|
|
Op te nemen: 15 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Caroline Janssen
|
5
|
|
Op te nemen: 15 studiepunten uit 1 tot 2 modules uit de onderstaande lijst.
Op te nemen: hoogstens 15 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Giorgio Busi Rizzi
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Yves T'Sjoen
|
5
|
|
Op te nemen: hoogstens 15 studiepunten te selecteren uit de letterkundige vakken van de masters taal- en letterkunde en talen en culturen, of het opleidingsaanbod van UGent (0-5 studiepunten) .
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Keunen
|
10
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maaheen Ahmed
|
15
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Over geavanceerde kennis van de literatuurwetenschap beschikken - zowel algemeen als taalspecifiek - en die creatief inzetten bij de studie van complexe letterkundige verschijnselen of bij een praktijkgericht onderzoek betreffende letterkundige verschijnselen
- In staat zijn om verwante wetenschappen (kunstwetenschappen, theaterwetenschap, taalkunde) zelfstandig en kritisch te betrekken bij de analyse van complexe letterkundige problemen of bij een praktijkgericht onderzoek betreffende letterkundige verschijnselen
- In staat zijn om ondersteunende wetenschappen (sociologie, communicatiewetenschappen, psychologie, filosofie, historiografie) zelfstandig en kritisch te betrekken bij de analyse van complexe letterkundige problemen of bij een praktijkgericht onderzoek betreffende letterkundige verschijnselen
- In staat zijn om behalve de overgeleverde kennis (bijv. uit handboeken) ook kennis uit actuele discussies (bijv. in de pers, in tijdschriften, op internetfora, …) zelfstandig en kritisch te betrekken bij de studie van complexe letterkundige kwesties of bij een praktijkgericht onderzoek betreffende letterkundige verschijnselen
- Bepaalde paradigmata (bijv. literaire theorieën) toepassen, de beperkingen ervan inzien, en daarvoor creatieve oplossingen vinden
- Constructief en innovatief omgaan met standaardmethoden (bijv. tekstanalyse, verwerken van secundaire literatuur) bij de studie van complexe letterkundige problemen of bij een praktijkgericht onderzoek betreffende letterkundige verschijnselen
- Onder begeleiding komen tot het zelfstandig opzetten van eigen onderzoek over een letterkundig onderwerp of over een praktisch probleem uit het literaire veld.
- Onder begeleiding komen tot een zelfstandige selectie van passende modellen, methoden en technieken bij de opzet van het eigen letterkundig onderzoek
- Waar nodig in staat zijn tot ontwikkeling van nieuwe, of aanpassing van bestaande modellen, methoden of technieken
- In staat zijn om waar nodig het onderzoeksproces bij te sturen (bijv. in functie van beschikbaarheid van bronnen)
- Het juiste abstractieniveau kiezen, afhankelijk van de fase of de aard van het onderzoek (bijv. wanneer wel/niet veralgemenen en op basis van eigen bevindingen?)
- De resultaten van eigen letterkundig onderzoek genuanceerd interpreteren
- De resultaten van eigen letterkundig onderzoek correct weergeven in een wetenschappelijk verantwoord verslag, scriptie of artikel, evenals nieuwere media (een door de stage-instelling gebruikte website bijv.).
- Zelfstandig nieuwe en complexe problemen uit de literatuurwetenschap kritisch analyseren
- Zelfstandig een onderbouwd standpunt innemen over nieuwe en complexe problemen uit de literatuurwetenschap
- Zelfstandig en systematisch kritisch reflecteren over het literairwetenschappelijke denken, doen, en oordelen van zichzelf en van anderen
- Een houding van levenslang leren bezitten, om waar nodig nieuwe problemen te leren zien op letterkundig gebied, nieuwe ideeën op te doen, nieuwe methodes te leren gebruiken, enz.
- Talig correct en communicatief adequaat schriftelijk communiceren in het Nederlands of in een van de bestudeerde talen, zowel met vakgenoten als met niet-vakgenoten, over de letterkunde in het algemeen, en over het eigen studiegebied of het toepassingsgebied van de werkomgeving (stageplaats) in het bijzonder.
- Talig correct en communicatief adequaat mondeling communiceren, zowel met vakgenoten als met niet-vakgenoten, over de letterkunde in het algemeen, en over het eigen studiegebied of het toepassingsgebied van de werkomgeving (stageplaats) in het bijzonder
- Gepast vragend, inspirerend, adviserend of gezaghebbend communiceren, samenwerken en handelen.
- Samenwerken in een multidisciplinaire omgeving (bijv. historisch, sociologisch, filosofisch en filologisch).
- Verantwoordelijkheden afbakenen, toewijzen, en opnemen in een complexe context van samenwerking rond een letterkundig thema of (in het geval van en stage-opdracht) een toegepast probleem.
- Zich bewust zijn van het eventuele tijds- en maatschappijgebonden karakter van literaire fenomenen (bijv. bepaalde opvattingen over literatuur, …).
- Zich bewust zijn van, en waar nodig rekening houden met, de mogelijke maatschappelijke impact van bepaalde literaire opvattingen of bevindingen (bijv. de status van literatuur en literatuuropvattingen in het culturele veld, het geconstrueerde karakter van maatschappelijke identiteiten, etc…).
- Ethische normen respecteren bij het wetenschappelijke werk in de letterkunde (bijv. tolerante houding ten aanzien van maatschappelijke problemen, beloofde anonimiteit aan informanten respecteren, respect betonen voor intellectueel eigendom van anderen, discretie bij het opstellen van beleidsgerichte rapporten voor een stage-instelling).