Master of Arts in de meertalige bedrijfscommunicatie
Meertalige bedrijfscommunicatie is een unieke combinatie tussen communicatiestrategieën en -vaardigheden en bedrijfskennis en vreemde talen. Die multidisciplinariteit is het resultaat van de samenwerking tussen verschillende faculteiten in combinatie met een reële inbreng uit het werkveld (het bedrijfsleven, maar ook de culturele sector, non-profitorganisaties en de overheid).
master-na-masteropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en,fr
|
Geert Jacobs
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Adelien Decramer
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maggie Geuens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Julie Verstraeten
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Patricia Everaert
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
fr
|
Ludivine Crible
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Geert Jacobs
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
fr
|
Ludivine Crible
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten uit 1 module uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
de
|
Anne Breitbarth
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
es
|
Renata Enghels
|
3
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit het studieaanbod van de UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzelijst), of uit het studieaanbod van een andere instelling van hoger onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Geert Jacobs
|
15
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- De principes en de deelgebieden van strategische bedrijfscommunicatie kennen.
- De principes van toegepast communicatieonderzoek kennen.
- Kennis hebben van schriftelijke en mondelinge persuasieve communicatie.
- Kennis hebben van Frans en Engels, waarbij minimaal voor één van beide talen het CEF-niveau C1 bereikt is, en voor de andere taal minimaal B2.
- De kernbegrippen en basisbeginselen van bedrijfskunde kennen.
- Bij complexe communicatieproblemen de meest adequate communicatiestrategie bedenken.
- Bij het bedenken van de meeste adequate communicatiestrategie de principes van strategische bedrijfscommunicatie, de resultaten van toegepast communicatieonderzoek, en de kernbegrippen en basisbeginselen van bedrijfskunde creatief implementeren.
- Helder en adequaat rapporteren over de communicatieproblematiek en de oplossingen, ook in het Engels en het Frans.
- Bij complexe communicatieproblemen de meest adequate presentatie- en redactiestrategieën gefundeerd bedenken en uitwerken binnen een breed spectrum van media en genres, ook in het Engels en het Frans.
- De behoefte aan toegepast wetenschappelijk onderzoek zelf herkennen en inzicht hebben in onderzoeksprojecten.
- Toegepast wetenschappelijk onderzoek ontwerpen over bedrijfscommunicatie.
- Bronnen van internationaal toegepast wetenschappelijk onderzoek over bedrijfscommunicatie op een kritische en vernieuwende manier gebruiken.
- Bij onderzoek zelfstandig de meest adequate methoden en technieken kiezen en toepassen.
- De resultaten van eigen onderzoek of ontwerp genuanceerd interpreteren en correct weergeven in een wetenschappelijk verantwoord verslag.
- Op een hoger abstractieniveau op een intellectueel creatieve manier pertinente aanbevelingen formuleren die voortvloeien uit de onderzoeksresultaten, in combinatie met ruimere omgevingsfactoren
- Zelfstandig problemen i.v.m. bedrijfscommunicatie in een reële bedrijfscontext herkennen en de behoefte aan onderzoek inzien.
- Academisch redeneren bij complexe problemen.
- Zelfstandig een oordeel vormen voor complexe problemen.
- Technieken voor time management hanteren bij complexe problemen.
- Permanente belangstelling hebben voor de bedrijfsactualiteit.
- Permanente belangstelling hebben voor maatschappelijke tendensen die impact hebben op het bedrijfsleven en op bedrijfscommunicatie in het bijzonder.
- Een houding van levenslang leren bezitten en getuigen van voortdurend engagement om nieuwe ideeën of processen te ontwikkelen.
- Schriftelijk en mondeling communiceren in het Frans en het Engels over het bedrijfsleven, bedrijfscommunicatie, eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten, niet-vakgenoten, het bedrijfsleven en andere betrokken partijen.
- Samenwerken in een multidisciplinair team.
- Basisvaardigheden bezitten om binnen een multidisciplinair team te fungeren hetzij als leider, innovator of teamspeler.
- Basisvaardigheden bezitten om in een context van partijen met uiteenlopende belangen een interfacerol te vervullen.
- Zichzelf voorbereiden op de arbeidsmarkt en o.a. zichzelf profileren naar de arbeidsmarkt om gerichter een plaats als beginnend professional in de samenleving te kiezen.
- Inzicht hebben in maatschappelijke tendensen die impact hebben op het bedrijfsleven en op bedrijfscommunicatie in het bijzonder.
- Maatschappelijke evoluties, innovaties en tendensen integreren in probleemoplossend denken, in het bijzonder op het vlak van de bedrijfscommunicatie.