Master of Science in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde
De opleiding is gericht op de studie en het ontwerp van bouwconstructies, je draait mee op topniveau in een breed industrieel en maatschappelijk kader. Er ligt een uitgesproken accent op de berekeningsaspecten van gebouwen en infrastructuurwerken. Via keuzetrajecten kies je een specialisatie die beantwoordt aan je persoonlijke aanleg en interesse.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Herman Peiffer
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Robby Caspeele
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Roman Wan-Wendner
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mia Loccufier
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mahya Roustaei
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter De Winne
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Diego Lorenzo Allaix
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom De Mulder
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Troch
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Robby Caspeele
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Nele De Belie
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Craps
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Pollefliet
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Matthys
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Evert Lataire
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart De Pauw
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Mys
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hans De Backer
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Craps
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Pollefliet
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Herman Peiffer
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Robby Caspeele
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Roman Wan-Wendner
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mia Loccufier
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mahya Roustaei
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter De Winne
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Diego Lorenzo Allaix
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom De Mulder
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Troch
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Robby Caspeele
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Nele De Belie
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Matthys
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Evert Lataire
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart De Pauw
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Mys
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hans De Backer
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Craps
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Pollefliet
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline beheersen en toepassen bij complexe problemen.
- Creatief en doelgericht benutten van vakspecifieke Computer Aided Engineering (CAE) tools en van geavanceerde reken- en communicatiemiddelen.
- Gespecialiseerde kennis van elementenmethode en dynamica van constructies innovatief kunnen benutten.
- Kennis van wegen en bruggen, met inbegrip van materiaalgebruik, bouwwijze en integratie met de omgeving kunnen toepassen, rekening houdend met milieutechnische impacten.
- De houding hebben om maatschappelijk georiënteerde wetenschappen bij ontwerp of onderzoek origineel of innovatief te gebruiken.
- Geavanceerde kennis van bouwkunde kunnen aanwenden om nieuwe of complexe bouwkundige problemen te analyseren en op te lossen.
- Nieuwe en/of complexe bouwkundige problemen kunnen analyseren en oplossen met geavanceerde berekeningsmethoden.
- Inzicht hebben in geavanceerd materiaalgedrag, materiaalmodellen, en in de toepassing van materialen in complexe constructievormen.
- De kennis van stroming van water, en de mathematische formulering ervan kritisch kunnen toepassen voor waterbouwkundige werken en problemen rond integraal waterbeheer.
- Complexe problemen analyseren en omzetten in een wetenschappelijke vraagstelling.
- Een literatuuronderzoek in de wetenschappelijke literatuur uitvoeren.
- De best passende modellen, methoden en technieken selecteren en toepassen.
- Wiskundige modellen en methoden ontwikkelen en valideren.
- Resultaten van eigen onderzoek en dat van anderen objectief en kritisch interpreteren.
- Een bijdrage kunnen leveren aan de conceptie en vormgeving van constructies en de stabiliteit van geavanceerde constructies kunnen nagaan.
- Methodes en technieken van ontwerpen en onderzoek kunnen aanwenden in de context van meer geavanceerde ideeën of toepassingen in diverse bouwkundige sectoren.
- Elk bouwwerk van fundering tot constructie geïntegreerd en multidisciplinair kunnen inschatten, ontwerpen, berekenen en evalueren.
- Zelfstandig een standpunt vormen over complexe situaties en dit standpunt verdedigen.
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen en de grenzen van de eigen competenties kennen.
- De evoluties in het vakdomein op de voet volgen en de eigen competenties verder ontwikkelen tot op expertniveau.
- Zich flexibel aanpassen aan veranderende professionele omstandigheden.
- In de Engelse taal communiceren over het eigen vakgebied.
- Projectmatig werken: doelstellingen formuleren, gericht rapporteren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden.
- Functioneren als lid van een team in een multidisciplinaire omgeving en beginnend leiding geven.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over een technisch of wetenschappelijk onderwerp.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste, bedrijfskundige en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderkennen.
- De historische evolutie van de eigen ingenieursdiscipline en haar maatschappelijke relevantie duiden.
- Beheersen van complexiteit van technische systemen door systeem- of procesmodellen te gebruiken.
- Tegenstrijdige specificaties en randvoorwaarden verzoenen in een kwaliteitsvol en innovatief ontwerp of proces.
- Onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens omzetten in bruikbare informatie.
- Voldoende parate kennis en inzicht bezitten om resultaten van complexe berekeningen te controleren of benaderend te voorspellen.
- Aandacht hebben voor de volledige levenscyclus van systemen, machines en processen.
- Aandacht hebben voor duurzaamheid, energie-efficiëntie, milieukost, grondstofverbruik, en arbeidskost.
- Aandacht hebben voor aspecten van betrouwbaarheid, veiligheid en ergonomie.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.
- Blijk geven van doorzettingsvermogen, innovatiedrang en zin voor het creëren van meerwaarde.
- In een brede verscheidenheid van bouwkundig geavanceerde beroepssituaties zelfstandig kunnen functioneren, ontwerpen en/of onderzoeken.
- Zich bewust zijn van de eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid als bouwkundig ingenieur.