Master of Science in de ingenieurswetenschappen: elektrotechniek
Je wordt opgeleid om op een efficiënte en methodische manier te komen tot het ontwerp en de creatie van complexe elektronische systemen en telecommunicatiesystemen, gaande van het concept en de analyse tot het ontwerp de optimalisatie, de implementatie en het testen. Een grondige theoretische kennis wordt gecombineerd met technologische kennis en onderzoeksattitudes en -bekwaamheden.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tony Belpaeme
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Rogier
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Stroobandt
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Rogier
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Bauwelinck
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ioulia Tzouvadaki
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
1
|
|
|
Guy Torfs
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Nele Noels
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maaike Op de Beeck
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Geert Morthier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tony Belpaeme
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Rogier
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Stroobandt
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Rogier
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Bauwelinck
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ioulia Tzouvadaki
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
1
|
|
|
Guy Torfs
|
6
|
|
|
2
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Nele Noels
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maaike Op de Beeck
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Geert Morthier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline beheersen en toepassen bij complexe problemen.
- Creatief en doelgericht benutten van vakspecifieke Computer Aided Engineering (CAE) tools en van geavanceerde reken- en communicatiemiddelen.
- Analyseren, specificeren, ontwerpen (op basis van vrij algemeen geformuleerde noden) en realiseren van complexe (opto-) elektronische systemen.
- Rekening houden met elektromagnetische fenomenen bij het specificeren, ontwerpen en realiseren van complexe (opto-) elektronische systemen.
- Specifiek voor afstudeerrichting 'Electronic Circuits and Systems': Kennen en creatief aanwenden van technologie van geïntegreerde schakelingen voor de specificatie, het ontwerp en de realisatie van microsystemen waarin mechanische elementen, sensoren en actuatoren geïntegreerd zijn.
- Specifiek voor afstudeerrichting 'Electronic Circuits and Systems': Analyseren, specificeren, ontwerpen (op basis van vrij algemeen geformuleerde noden) en realiseren van geavanceerde algoritmes voor signaal- en dataverwerking in informatie- en communicatiesystemen.
- Specifiek voor afstudeerrichting 'Electronic Circuits and Systems': Specificeren en uitvoeren van metingen op complexe systemen met een belangrijke hardwarecomponent, en op basis daarvan conclusies trekken omtrent het verder verloop van het ontwerptraject.
- Complexe problemen analyseren en omzetten in een wetenschappelijke vraagstelling.
- Een literatuuronderzoek in de wetenschappelijke literatuur uitvoeren.
- De best passende modellen, methoden en technieken selecteren en toepassen.
- Wiskundige modellen en methoden ontwikkelen en valideren.
- Resultaten van eigen onderzoek en dat van anderen objectief en kritisch interpreteren.
- Zelfstandig een standpunt vormen over complexe situaties en dit standpunt verdedigen.
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen en de grenzen van de eigen competenties kennen.
- De evoluties in het vakdomein op de voet volgen en de eigen competenties verder ontwikkelen tot op expertniveau.
- Zich flexibel aanpassen aan veranderende professionele omstandigheden.
- Openstaan voor en kritisch analyseren van snelle ontwikkelingen in de elektrotechniek.
- In de Engelse taal communiceren over het eigen vakgebied.
- Projectmatig werken: doelstellingen formuleren, gericht rapporteren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden.
- Functioneren als lid van een team in een multidisciplinaire omgeving en beginnend leiding geven.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over een technisch of wetenschappelijk onderwerp.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste, bedrijfskundige en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderkennen.
- De historische evolutie van de eigen ingenieursdiscipline en haar maatschappelijke relevantie duiden.
- Beheersen van complexiteit van technische systemen door systeem- of procesmodellen te gebruiken.
- Tegenstrijdige specificaties en randvoorwaarden verzoenen in een kwaliteitsvol en innovatief ontwerp of proces.
- Onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens omzetten in bruikbare informatie.
- Voldoende parate kennis en inzicht bezitten om resultaten van complexe berekeningen te controleren of benaderend te voorspellen.
- Aandacht hebben voor de volledige levenscyclus van systemen, machines en processen.
- Aandacht hebben voor duurzaamheid, energie-efficiëntie, milieukost, grondstofverbruik, en arbeidskost.
- Aandacht hebben voor aspecten van betrouwbaarheid, veiligheid en ergonomie.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.
- Blijk geven van doorzettingsvermogen, innovatiedrang en zin voor het creëren van meerwaarde.