Master of Science in Fire Safety Engineering
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Filip Verplaetsen
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Tarek Beji
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Steven Verstockt
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Georgios Maragkos
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Bart Merci
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Edwin Galea
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Robby Caspeele
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
David Maeso Asua
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Thomas Thienpont
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Tarek Beji
|
3
|
|
- Elke student volgt Ontwerp van constructies voor brandweerstand (E051512), ofwel in jaar 1 ofwel in jaar 2.
- Studenten zonder bouwkundige achtergrond volgen in jaar 1 eerst het basisvak Analyse van constructies (E051511) en nemen in jaar 2 Ontwerp van constructies voor brandweerstand (E051512) op, eventueel aangevuld met Toepassingen van geavanceerde berekeningen van constructies bij brand (E051620).
- Studenten met voldoende voorkennis kiezen Ontwerp van constructies voor brandweerstand (E051512) in jaar 1 en volgen Toepassingen van geavanceerde berekeningen van constructies bij brand (E051620) in jaar 2.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Emmanuel Annerel
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Ruben Van Coile
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Joris Degroote
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Alexander Snegirev
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Karel Lambert
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bart Merci
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
Mits een duidelijke inhoudelijke motivering en na goedkeuring door de faculteit kan de student een ander maatschappelijk keuzevak opnemen in het curriculum (enkel per uitzondering, in de regel wordt een vak opgenomen uit de onderstaande lijst).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Craps
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Pollefliet
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Christian Gryspeert
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Bart Merci
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Jan De Saedeleer
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Emmanuel Annerel
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Patrick van Hees
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
David Maeso Asua
|
3
|
|
- Elke student volgt Ontwerp van constructies voor brandweerstand (E051512), ofwel in jaar 1 ofwel in jaar 2.
- Studenten zonder bouwkundige achtergrond volgen in jaar 1 eerst het basisvak Analyse van constructies (E051511) en nemen in jaar 2 Ontwerp van constructies voor brandweerstand (E051512) op, eventueel aangevuld met Toepassingen van geavanceerde berekeningen van constructies bij brand (E051620).
- Studenten met voldoende voorkennis kiezen Ontwerp van constructies voor brandweerstand (E051512) in jaar 1 en volgen Toepassingen van geavanceerde berekeningen van constructies bij brand (E051620) in jaar 2.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Emmanuel Annerel
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Ruben Van Coile
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Joris Degroote
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Alexander Snegirev
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Karel Lambert
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bart Merci
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
Mits een duidelijke inhoudelijke motivering en na goedkeuring door de faculteit kan de student een ander maatschappelijk keuzevak opnemen in het curriculum (enkel per uitzondering, in de regel wordt een vak opgenomen uit de onderstaande lijst).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Craps
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Pollefliet
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
en
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Filip Verplaetsen
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Tarek Beji
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Steven Verstockt
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Georgios Maragkos
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Bart Merci
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Edwin Galea
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Robby Caspeele
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
David Maeso Asua
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Thomas Thienpont
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Tarek Beji
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Christian Gryspeert
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Bart Merci
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Jan De Saedeleer
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Emmanuel Annerel
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Patrick van Hees
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
David Maeso Asua
|
3
|
|
- Elke student volgt Ontwerp van constructies voor brandweerstand (E051512), ofwel in jaar 1 ofwel in jaar 2.
- Studenten zonder bouwkundige achtergrond volgen in jaar 1 eerst het basisvak Analyse van constructies (E051511) en nemen in jaar 2 Ontwerp van constructies voor brandweerstand (E051512) op, eventueel aangevuld met Toepassingen van geavanceerde berekeningen van constructies bij brand (E051620).
- Studenten met voldoende voorkennis kiezen Ontwerp van constructies voor brandweerstand (E051512) in jaar 1 en volgen Toepassingen van geavanceerde berekeningen van constructies bij brand (E051620) in jaar 2.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Emmanuel Annerel
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Ruben Van Coile
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Ruben Van Coile
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Joris Degroote
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Alexander Snegirev
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Karel Lambert
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bart Merci
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
Mits een duidelijke inhoudelijke motivering en na goedkeuring door de faculteit kan de student een ander maatschappelijk keuzevak opnemen in het curriculum (enkel per uitzondering, in de regel wordt een vak opgenomen uit de onderstaande lijst).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Craps
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Pollefliet
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
en
|
|
24
|
|
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline beheersen en toepassen bij complexe problemen.
- Creatief en doelgericht benutten van vakspecifieke Computer Aided Engineering (CAE) tools en van geavanceerde reken- en communicatiemiddelen.
- Master and apply knowledge of physics, chemistry, thermodynamics, heat and mass transfer, fluid mechanics and computational fluid dynamics to critically analyse and evaluate the development of fires in enclosures.
- Master and apply knowledge of structural fire engineering to critically analyse, design and evaluate the performance of structures in case of fire.
- Master and apply knowledge of explosions to critically analyse and evaluate the associated risk.
- Master and apply the advanced knowledge of fire dynamics, risk assessment, human behaviour, passive fire protection systems and active fire protection systems.
- Master and apply the principles necessary to develop a performance-based fire safety design.
- Complexe problemen analyseren en omzetten in een wetenschappelijke vraagstelling.
- Een literatuuronderzoek in de wetenschappelijke literatuur uitvoeren.
- De best passende modellen, methoden en technieken selecteren en toepassen.
- Wiskundige modellen en methoden ontwikkelen en valideren.
- Resultaten van eigen onderzoek en dat van anderen objectief en kritisch interpreteren.
- Elaborate problems of fire risk assessment in a critical, autonomous and flexible manner with a limited amount of data.
- Perform valid computer simulations of development and consequences of enclosure fires.
- Perform valid computer simulations to assess the performance of smoke and heat control systems as means of active fire protection measure.
- Perform valid computer simulations of the behaviour of structural systems in case of fire.
- Zelfstandig een standpunt vormen over complexe situaties en dit standpunt verdedigen.
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen en de grenzen van de eigen competenties kennen.
- De evoluties in het vakdomein op de voet volgen en de eigen competenties verder ontwikkelen tot op expertniveau.
- Zich flexibel aanpassen aan veranderende professionele omstandigheden.
- Develop scientifically sound arguments to optimize passive and active fire protection measures.
- Develop scientifically sound arguments to develop a performance-based fire safety design.
- In de Engelse taal communiceren over het eigen vakgebied.
- Projectmatig werken: doelstellingen formuleren, gericht rapporteren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden.
- Functioneren als lid van een team in een multidisciplinaire omgeving en beginnend leiding geven.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over een technisch of wetenschappelijk onderwerp.
- Function in an international environment (students, PhD students, scientific co-workers, scholars).
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste, bedrijfskundige en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderkennen.
- De historische evolutie van de eigen ingenieursdiscipline en haar maatschappelijke relevantie duiden.
- Master and apply critical insight in existing fire safety legislation and regulations in the development of a fire safety design.
- Act in an ethical, professional and social way when developing and presenting a performance based fire safety design.
- Beheersen van complexiteit van technische systemen door systeem- of procesmodellen te gebruiken.
- Tegenstrijdige specificaties en randvoorwaarden verzoenen in een kwaliteitsvol en innovatief ontwerp of proces.
- Onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens omzetten in bruikbare informatie.
- Voldoende parate kennis en inzicht bezitten om resultaten van complexe berekeningen te controleren of benaderend te voorspellen.
- Aandacht hebben voor de volledige levenscyclus van systemen, machines en processen.
- Aandacht hebben voor duurzaamheid, energie-efficiëntie, milieukost, grondstofverbruik, en arbeidskost.
- Aandacht hebben voor aspecten van betrouwbaarheid, veiligheid en ergonomie.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.
- Blijk geven van doorzettingsvermogen, innovatiedrang en zin voor het creëren van meerwaarde.
- Integrate Fire Safety Engineering related knowledge to develop a performance-based fire safety design.