Postgraduaat Innoverend Ondernemen voor Ingenieurs

Werkervaring, sociale en professionele competenties zijn voor ingenieurs belangrijker dan ooit. Met het Postgraduaat Innoverend Ondernemen krijg je de kans om werkervaring op te doen in een uitdagende werkomgeving via innovatieve projecten, aangevuld met een eigen selectie van vakken om je professionele vaardigheden te versterken.

De volgende eindtermen worden beoogd:

1. Ondernemen: kritisch reflecteren over de ideeën bij alle geledingen die betrokken zijn bij de uitvoering van het project, visie en strategie ontwikkelen voor een bedrijf, project­management, verantwoordelijkheid opnemen voor het behalen van de doelstellingen, marktwaarde bepalen, kosten- batenanalyse, businessplan, opvolgtraject kunnen uittekenen.

2. Ontwerpen en ontwikkelen en implementeren op een innovatieve, realistische, multidisciplinaire, creatieve, integreerbare, maatschappelijk verantwoorde, systematische, kwaliteitsgerichte, veilige en kritische manier.

3. Levenslang leren: zelfstandig relevante kennis verwerven, zelfreflectie, flexibiliteit, efficiëntie, maatschappelijk bewustzijn.

4. Communiceren en samenwerken: sociale vaardigheden toepassen, overtuigend, doelgericht en efficiënt communiceren over het project afgestemd op de stakeholders, onderhandelen en multidisciplinair samenwerken in een bedrijfscontext, gesprekstechnieken, managementvaardigheden.

Doelgroep:

Ondanks hun uitstekende technische competenties voelen veel ingenieurs zich onvoldoende voorbereid of onzeker op vlak van het leiden van een project of een bedrijf. Vaak missen ze essentiële inzichten in ondernemerschap en innovatie en de nodige soft skills. Dit postgraduaat wil hieraan tegemoetkomen. Het programma richt zich tot masters in de ingenieurswetenschappen, industriële wetenschappen, biowetenschappen en bio-ingenieurswetenschappen met een uitgesproken interesse in innovatie en ondernemerschap en is bedoeld voor studenten die zich niet alleen technisch verder willen verdiepen, maar ook hun persoonlijke, innovatie- en ondernemers­competenties verder willen ontwikkelen. Je bent geïnteresseerd in innovatie en wilt graag ervaring opdoen in het ontwikkelen en implementeren van innovatieve projecten in een organisatie en/of in teamverband. Je bent een doener en vindt het een uitdaging om iets te ontwikkelen en implementeren dat écht werkt. We reiken je de nodige vaardigheden aan zodat je innoverend en ondernemend verantwoordelijkheid kunt opnemen in het werkveld.

Opbouw

Het éénjarig programma van 60 studiepunten, bestaat uit een innovatieproject (40 studiepunten) en een persoonlijk samen te stellen opleidingstraject van 20 studiepunten.

Het Innovatieproject

Tijdens dit project maak je op een unieke manier kennis met de industrie. Je krijgt intensieve en persoonlijke coaching van professionals uit het werkveld bij het ontwikkelen en implementeren van een concept. Je werkt gemiddeld 3 dagen per week op het project. Je kan kiezen uit 3 soorten innovatieprojecten:

- In-Company Project: Je werkt één semester of een volledig academiejaar aan een innovatief project in de (internationale) werkomgeving van een bedrijf.

- Start-Up Project: Studenten met ondernemerszin kunnen een academiejaar lang een business plan schrijven rondom een eigen idee, met als doel een onderneming op te richten.

- Teamproject binnen de universiteit: Je werkt een academiejaar lang nauw samen met je team om een innovatief project uit te werken op de campus.

Het persoonlijke opleidingsprogramma

Je mag zelf een eigen programma samenstellen in functie van de competenties die je verder wilt ontwikkelen, waardoor je een heel persoonlijke invulling aan je opleiding kunt geven. Je kunt daarbij kiezen uit opleidingsonderdelen uit heel Vlaanderen.

- Minimum 9 studiepunten opleidingsonderdelen kies je uit de interuniversitaire vakkenlijst. Die bevat opleidingsonderdelen rond innovatieve, ondernemende en professionele vaardigheden van alle deelnemende universiteiten. http://innoverendondernemen.be/vakkenpakket/lijst

- Minimum 3 studiepunten kies je uit projectondersteunende opleidingsonderdelen. Dit kunnen domeinspecifieke technische opleidingsonderdelen zijn, maar ook niet-technische opleidingsonderdelen die nodig zijn ter ondersteuning van het innovatieproject. Het is ook mogelijk om bedrijfsopleidingen op te nemen.

Je volgt het postgraduaat tijdens of na je masteropleiding. Na de masteropleiding: je kunt het voltijdse programma starten in september of februari, na je afstuderen.

Postgraduaat en masteropleiding combineren: In combinatie met het postgraduaat, maak je van je masteropleiding een tweejarig traject. We raden dit traject enkel aan wanneer je deelneemt aan een teamproject of je masterproef en innovatieproject uitvoert in samenwerking met eenzelfde bedrijf of rondom eenzelfde thema.

Arbeidsmarkt

De combinatie van leren en werken is voor potentiële werkgevers een zeer interessante combinatie. Meer dan 3 op 5 bedrijven zeggen sneller tot aanwerving over te gaan wanneer de kandidaat tijdens de opleiding een combinatie van werken en leren heeft gehad.

+++/---

Zowel ingenieursstudenten als het werkveld ervaren een extra nood aan communicatieve vaardigheden, projectvaardigheden, werkattitude, praktisch- en oplossingsgericht denken, onderhandelen en klant- en leverancierscontacten. Juist deze vaardigheden worden in het postgraduaat benadrukt door middel van een innovatiestage en bijpassend opleidingsprogramma. Voor veel bedrijven zijn ‘soft skills’ even belangrijk als de harde technische competenties. Tijdens het postgraduaat ontwikkel je naast technische competenties ook deze professionele competenties. Tijdens een innovatieproject kom je in de praktijk in aanraking met verschillende functies en ervaren ze welke posities hun goed dan wel slecht liggen. Je bent na het postgraduaat beter in staat een beroepskeuze te maken en je kunt op een hoger niveau instappen.