Bachelor of Science in de bio-ingenieurswetenschappen (milieutechnologie)
Bio-ingenieurs zijn de ingenieurs van de levende materie; ze slaan de unieke brug tussen de kennis van de biologische wereld en de ingenieurswetenschappen. De verschillende wetenschappen worden grondig bestudeerd en met elkaar in verband gebracht. Het biedt een synthese van chemie en biologie, terwijl wiskunde en fysica de stap naar technologie vormen.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Baetens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Poelman
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Rik Van Deun
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Godelieve Gheysen
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter De Frenne
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Jan Verwaeren
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Willem Waegeman
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Ronsse
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Rik Van Deun
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Luc Tirry
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Marc Van Meirvenne
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kathy Steppe
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Elena Torfs
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Toon Verstraelen
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Luc Tirry
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Reheul
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Matthias D'hooghe
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Els Van Damme
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Frank Nevens
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bernard De Baets
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Soetaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Matthias D'hooghe
|
7
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Niko Verhoest
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Marc Van Meirvenne
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Verwaeren
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Luca
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jo Dewulf
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jan Pieters
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kristof Demeestere
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
David Fernandes del Pozo
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Verbeke
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Niko Verhoest
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Walgraeve
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Peter Goethals
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jo De Vrieze
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Pieter Nachtergaele
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Ronsse
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Korneel Rabaey
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Baetens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Poelman
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Rik Van Deun
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Godelieve Gheysen
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter De Frenne
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Jan Verwaeren
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Willem Waegeman
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Ronsse
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Rik Van Deun
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Luc Tirry
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Marc Van Meirvenne
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kathy Steppe
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Elena Torfs
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Toon Verstraelen
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Luc Tirry
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Reheul
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Matthias D'hooghe
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Els Van Damme
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Frank Nevens
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bernard De Baets
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Soetaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Matthias D'hooghe
|
7
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Niko Verhoest
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Marc Van Meirvenne
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Verwaeren
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Luca
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jo Dewulf
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jan Pieters
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kristof Demeestere
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
David Fernandes del Pozo
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Verbeke
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Niko Verhoest
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Walgraeve
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Peter Goethals
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jo De Vrieze
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Pieter Nachtergaele
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Ronsse
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Korneel Rabaey
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
Competentiegebied 1: Algemene kenniscompetentie
- Inzicht hebben omtrent planten, dieren en micro-organismen en hun interacties met de abiotische omgeving
- Inzicht hebben in het systeem aarde en de impact van de mens op de omgeving
- De biochemische, genetische, moleculaire en fysiologische aspecten van de levende materie begrijpen
- Kwalitatieve en kwantitatieve informatie kunnen verschaffen over de samenstelling van (levende) materie aan de hand van (bio-)chemische analysetechnieken
- Inzicht hebben in de chemische structuur en reactiviteit van anorganische en organische materie
- Inzicht hebben in de wiskundige aspecten van bio-ingenieursvraagstukken
- Noties hebben van wetenschappelijk programmeren, computeralgoritmen en numerieke technieken
- Wiskundig inzicht hebben in de dynamische en stochastische aspecten van bio-ingenieursprocessen
- Inzicht hebben in databeheer en -verwerking, de statistiek en haar rol in de wetenschappelijke methode
- Wiskundige modellen gebruiken en modelleertechnieken beheersen voor systeemanalyse
- Inzicht hebben in de fysica en de toepassing ervan in de bio-ingenieurswetenschappen
- Economische principes, verhoudingen en wetmatigheden begrijpen
- Inzicht hebben in industriële processen die relevant zijn voor bio-ingenieurs
- Inzicht hebben in de problematiek van duurzaamheid in productie- en consumptiesystemen
- Kennis hebben van chemische, fysische, (micro)biologische en ecologische processen van het natuurlijke milieu en de menselijke leefomgeving
- Kennis hebben van globale milieu-uitdagingen, en het belang en de impact van technologische processen op de ecologische duurzaamheid begrijpen en optimaliseren via principes van industriële ecologie en schone technologie
- Kwalitatief en kwantitatief inzicht hebben in de technische en organisatorische aspecten van inzameling van vaste afvalstoffen en materialen, afvalpreventie en -verwerking binnen een context van toenemende circulaire economie
- De principes begrijpen en het kwantitatief kunnen doorrekenen van milieutechnologische processen voor de productie van drinkwater en het zuiveren van afvalwater
- De beschikbaarheid van (niet-)duurzame energie kunnen inschatten en de principes van duurzame energieproductie en rationeel energiegebruik begrijpen en hun efficiëntie kunnen begroten
- Vertrouwd zijn met het doelgericht opzoeken van wetenschappelijke en technische informatie, deze te evalueren en verwerken, en er correct naar refereren
- Weten hoe verschijnselen, processen en systemen te schematiseren en modelleren
- Abstracte en concrete opdrachten planmatig kunnen uitwerken
- In staat zijn om courante modellen, methoden en technieken te selecteren en toe te passen bij opdrachten en de resultaten ervan wetenschappelijk en doelmatig verwerken
- In staat zijn om analytisch en synthetiserend te denken en logisch te redeneren om problemen, gerelateerd aan het vakgebied, op te lossen
- Blijk geven van nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en kritische reflectie
- Directe en indirecte consequenties van gemaakte beslissingen kunnen identificeren
- Wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie correct weten te hanteren
- In staat zijn om te functioneren als lid van een team, ook in interdisciplinaire context
- Resultaten van technisch en wetenschappelijk werk zowel schriftelijk en mondeling als grafisch kunnen communiceren en presenteren aan de peergroep
- Aandacht hebben voor de ethische aspecten die gepaard gaan met problemen geassocieerd met het vakgebied
- Zich bewust zijn van de maatschappelijke en economische rol van de bio-ingenieur in de maatschappij
- In staat zijn om wetenschappelijke basiskennis toe te passen voor een kwantitatieve aanpak van problemen
- Geïntegreerd kunnen toepassen van brede basiskennis, met daarbij niet enkel aandacht voor wetenschappelijk-technologische aspecten, maar ook maatschappelijke aspecten
- Zicht hebben op diverse beroepssituaties en werkterreinen van bio-ingenieurs