Bachelor of Science in de fysica en de sterrenkunde
De studie van fysica en sterrenkunde is weggelegd voor mensen met een uniek talent: de combinatie van een praktisch vernuft (opzetten en interpreteren van experimenten) met een abstracte geest (wiskunde). De fysica wil het gedrag van materiële systemen onder de meest uiteenlopende omstandigheden beschrijven en begrijpen.
Inhoud
Fysica en sterrenkunde zijn wetenschappen die een zeer ruim gebied van de materiële wereld bestrijken, gaande van het onderzoek van het allerkleinste (de zogenaamde elementaire deeltjes) tot de studie van de kosmos als geheel. De fysica en de sterrenkunde hebben tot doel het beschrijven, het begrijpen en modelleren van systemen onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Bij de fundamentele wetenschappen is er een essentiële wisselwerking tussen theorie en experiment/waarneming: een theorie moet altijd worden getoetst, en nieuwe gegevens informeren en inspireren wetenschappers om een nieuwe theorie te formuleren of een bestaande theorie te verbeteren.
Aandachtspunten
Om te kunnen starten met deze opleiding moet je deelgenomen hebben aan een starttoets (verplichte ijkingstoets).
Voor wie
De studie van Fysica en sterrenkunde is weggelegd voor mensen met een uniek talent: de combinatie van een praktisch vernuft met een abstracte geest. Je moet namelijk niet alleen goed zijn in het opzetten en het interpreteren van experimenten maar je moet ook wiskunde – de abstracte taal van de fysica – vlot kunnen hanteren. Volgde je zes uur (of meer) wiskunde en behaalde je degelijke resultaten? Gebruik je met gemak de abstracte wiskundetaal en wil je verder nadenken over scherp gedefinieerde structuren? In het eerste jaar start je nagenoeg van nul, maar de leerstof wordt wiskundig veel diepgaander uitgewerkt.
Structuur
- Bachelor
De bacheloropleiding Fysica en sterrenkunde bestudeert de fundamentele methoden en technieken die nodig zijn om de fysische werkelijkheid van de aarde en de kosmos te beschrijven. Er komen ook verscheidene gespecialiseerde takken van de fysica en de sterrenkunde aan bod, die dan verder uitgediept worden in de masteropleiding.
Het programma is opgebouwd rond 8 leerlijnen: algemene fysica, theoretische fysica, structuur van de materie, sterrenkunde, experimentele fysica en sterrenkunde, wiskunde, computervaardigheden, interdisciplinariteit en verbreding. Vanaf het tweede jaar maak je de keuze tussen het traject fysica en sterrenkunde en het traject onderwijs. Het traject fysica en sterrenkunde biedt je de mogelijkheid je vakeigen kennis te verruimen of je te verbreden naar andere opleidingen. Kies je voor het traject onderwijs dan kun je rechtstreeks instromen in de aansluitende educatieve masteropleiding.
- Master
In de masteropleiding komen de vakspecialisaties aan bod. Naast vijf verplichte vakken is er een ruime waaier aan keuzevakken binnen het eigen vakgebied. De keuzevakken sluiten nauw aan bij actieve onderzoeksgroepen in de fysica en sterrenkunde die op internationaal niveau aan de Universiteit Gent fungeren. Je kunt dus zelf in grote mate de klemtoon leggen op de deeltak van de fysica en sterrenkunde waar je voorliefde naartoe gaat. Deze opleiding is dus gericht op de studie van de fundamentele aspecten van de fysica en sterrenkunde en beoogt door middel van een evenwichtige combinatie van de concepten een fysicus en sterrenkundige te vormen die actief kan starten in een specifieke tak van het onderzoek. De opleiding beoogt ook de vorming van een academische master die een attitude heeft ontwikkeld eigen aan de vorming tot natuurkundige en sterrenkundige: het probleemstellende en probleemoplossende denkvermogen. Die vaardigheid blijkt een essentiële en zeer gewaardeerde sleutel te zijn tot tal van leidinggevende beroepsactiviteiten in de industrie, de overheid en in het wetenschappelijk onderzoek. Je krijgt tijdens het schrijven van je masterproef de kans actief mee te werken binnen een van de onderzoeksgroepen, en je nog dieper in te werken in een specifiek vakgebied. Het is dan ook een voortreffelijke voorbereiding op een eventueel doctoraat.
Naast de hier beschreven (domein)master kun je ook kiezen voor de educatieve master (120 sp).
Arbeidsmarkt
Als fysicus en sterrenkundige ben je door je fundamenteel wetenschappelijke en flexibele vorming in staat om nieuwe uitdagingen van de kennismaatschappij aan te pakken. Vroeger kwamen fysici en sterrenkundigen terecht in het onderwijs, het wetenschappelijk onderzoek aan de universiteit of in een of ander studiecentrum. In kleinere mate was er een doorstroming naar de industrie. Die traditie is al een hele tijd doorbroken. Door de technologische ontwikkelingen zijn nieuwe industriële sectoren ontstaan die steeds dichter aanleunen bij de fundamentele fysica. Ook de aandacht voor kwaliteit en risicobeheersing neemt toe. Ten slotte leiden automatisering en modellering ertoe dat processen numeriek geanalyseerd en gestuurd worden met ‘process engineering’ als overkoepelend begrip. Door je analytische geest en een sterk getraind probleemoplossend vermogen ben je breed inzetbaar in verschillende types van jobs in diverse sectoren. Je kan terecht in onderzoeksafdelingen van bedrijven en de overheid, je kan worden ingezet bij de ontwikkeling van nieuwe producten of in de meest diverse (leidinggevende) functies waar een degelijke kennis van ICT (big data, computermodellering ...) gevraagd wordt.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Vanaf het eerste jaar leert de student gradueel diverse wetenschappelijke methodologieën in de fysica en sterrenkunde kennen vanuit een kritische, multidisciplinaire en wetenschappelijk integere hoek.
- Stapsgewijs en via gevarieerde en innovatieve werkvormen en evaluatievormen leert de student zich (inter)actief te verdiepen in actuele thema’s (bijvoorbeeld waarom bestaat het universum vooral uit materie en niet uit anti-materie?) en probleemstellingen (bijvoorbeeld waar komen tijd en ruimte vandaan?).
- Er is laagdrempelige begeleiding van de student op maat met veel tussentijdse feedback, oefenmomenten en practica tijdens het academiejaar.
- Er is een vlotte doorstroom en flexibele inzetbaarheid van afgestudeerden door de sterke methodologische achtergrond naar een zeer uiteenlopend werkveld of een doctoraat. De gouden driehoek van de fysica (namelijk theoretisch model, experiment-data en computermodellering) combineert de technische vaardigheden voor de job van de toekomst.
- Het gemotiveerd en multidisciplinair team van lesgevers is sterk onderwijskundig geprofessionaliseerd en als expert actief in internationale onderzoeksnetwerken in de fysica en de sterrenkunde.
Sterke punten
- De student wordt optimaal getraind in zelfstandigheid, waarbij de nodige feedback en ondersteuning gegeven wordt.
- Bij het maken van de bachelorproef en de masterproef wordt de studenten ingebed in een onderzoeksgroep en kan de student rekenen op excellente inhoudelijke begeleiding.
- De verwachtingen en evaluatiecriteria worden transparant gecommuniceerd, bijvoorbeeld door voorbeeldvragen en via de studiefiches en richtlijnen op de elektronische leeromgeving.
- De opleiding kan beroep doen op zeer betrokken studenten in overlegorganen, studentenverenigingen, alumniverenigingen, enzovoort.
- Formele en informele feedback van alle studenten wordt door de opleiding snel en adequaat ter harte genomen.
Werkpunten
- Niettegenstaande een brede waaier aan bestaande initiatieven zal de opleiding Fysica en Sterrenkunde nog verder inzetten op duurzame alumniwerking en een bredere communicatie betreffende de eind- en opleidingscompetenties en tewerkstellingsmogelijkheden na de bachelor- en masteropleiding.
- De uitgaande studentenmobiliteit kan verder gestimuleerd worden, o.a. via internationalisering@home (bv. internationale literatuur, via betrokkenheid lesgevers in internationale netwerken, gastlessen).
- De opleiding zal verder inzetten op de UGent-pijlers: duurzaamheid, ondernemerschap en maatschappelijk engagement, door het structureel inbedden van deze aspecten in de opleiding.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.