Master of Science in de geomatica en de landmeetkunde
Het onderzoeksdomein is zeer ruim en omvat zowel de lokalisatie en identificatie van objecten op het aardoppervlak als het beheer van die ruimtelijke informatie in geografische informatiesystemen. Ook juridische aspecten met betrekking tot het onroerend goed, het ruimtelijke bestuursrecht en de bouwkundige aspecten maken deel uit van de landmeetkunde.
Inhoud
Het onderzoeksdomein van de geomatica en landmeetkunde is zeer ruim en omvat zowel de lokalisatie en identificatie van objecten op het aardoppervlak als het beheer van die ruimtelijke informatie in geografische informatiesystemen. Ook juridische aspecten met betrekking tot het onroerend goed, het ruimtelijke bestuursrecht en de bouwkundige aspecten maken deel uit van de landmeetkunde. De geomatica-landmeetkunde is van nature een sterk interdisciplinaire en toegepaste wetenschap. Het toegepast onderzoek sluit aan bij fundamenteel onderzoek. Beide worden dan ook op een geïntegreerde wijze binnen de vakgroep Geografie beoefend. De klemtoon van het onderzoek in de landmeetkunde ligt sterk op het driedimensionale en de modellering van de wijzigende omgeving. Geomatische modellen en kennis worden gebruikt in een brede waaier van toepassingsvelden: beleid, ruimtelijke planning en stedenbouw, regionale ontwikkeling en administratieve organisatie. Verschillende fundamentele en toegepaste disciplines worden in de Master in de geomatica en de landmeetkunde uitgediept: geografische informatieverwerking - als wetenschap én toepassingsgericht, topografie, bathymetrie, fotogrammetrie, satellietplaatsbepaling, teledetectie, digitale beeldanalyse. Daarnaast gaat er ook aandacht naar de juridische, organisatorische en geografische context zoals het kadaster, schatting van onroerende goederen, landschapskunde ... Die disciplines zijn essentieel in veel geledingen van de huidige kennismaatschappij en zijn onmisbaar geworden bij het inventariseren en beheren van de ruimte waarin wij leven, in het bijzonder het vastgoed.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
Het pakket algemene vakken (55 sp) bevat vastgoed en juridisch gerichte opleidingsonderdelen, opleidingsonderdelen met betrekking tot management en processing van geografische informatie, gespecialiseerde topografische vakken en een stage. Daarnaast kies je 5 sp uit het studieaanbod van de Vlaamse Gemeenschap. Verder kies je één van de twee aangeboden minors (30 sp): Onderzoek en Economie en bedrijfskunde.De onderzoeksrichting is ideaal voor wie zich specifiek naar de onderzoekswereld wil oriënteren, maar biedt ook een verdiepende vorming voor wie in studiebureaus of aan de overheid een toekomst wil uitbouwen. De onderzoeksrichting omvat keuzevakken die je toelaten de gewenste verdieping en verbreding te bereiken. De minor Onderzoek is dan ook een voortreffelijke voorbereiding op het doctoraat.
Met de minor Economie en bedrijfskunde volg je voor 30 sp opleidingsonderdelen die je laten kennismaken met de wereld van bedrijf en economie. De combinatie van de wetenschappelijke vorming en de competenties op vlak van economie en bedrijfskunde vormt een goede start van een loopbaan in de bedrijfswereld of binnen een regelgevend of adviesverstrekkend orgaan. De tweejarige masteropleiding in de geomatica en de landmeetkunde heeft als sluitstuk een masterproef van 30 sp. Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
Afgestudeerde masters in de geomatica en de landmeetkunde worden zeer gewaardeerd op de arbeidsmarkt vanwege hun brede wetenschappelijke vorming, hun sterke oplossingsgerichte opleiding, zowel op het terrein als aan de computer, en hun sterk toegepast tijd-ruimtelijk denkvermogen. Ze kunnen terecht in tal van tewerkstellingsdomeinen, maar voornamelijk in de wereld van de geografische informatieverwerking en -beheer.
Als gespecialiseerde en wetenschappelijk gevormde landmeter worden ze ook gegeerd voor complexe opmetingen. Zo zijn heel wat afgestudeerden van de UGent actief bij bathymetrische opnamen in binnen- of buitenland.
Afgestudeerden kunnen zich ook vestigen als zelfstandig beëdigd landmeter-expert, schatter van onroerende goederen. Naast een beroepsactiviteit als landmeetkundige of GIS’er, bij de overheid of bij studiebureaus, zijn er ook mogelijkheden in het onderwijs.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Unieke opleiding. De integratie van geografie en geomatica in de opleiding biedt een unieke combinatie in het Vlaamse academische opleidingsaanbod en is toonaangevend op internationaal vlak. In de opleiding wordt de wisselwerking tussen mens en natuur uitgediept in een ruimtelijke context. We doen dit met specifieke aandacht voor de meest recente technologische ontwikkelingen.
- Interdisciplinariteit en internationaal. Een brede wetenschappelijke vorming met inbreng vanuit verschillende disciplines uit natuur- en sociale wetenschappen vormt de basis van de opleiding. Met deze brede basis brengen we zowel theoretische concepten als praktijkvoorbeelden uit geografie en geomatica aan en passen we professionele en technische kennis en vaardigheden concreet toe. We moedigen je aan de omgeving vanuit meerdere perspectieven te onderzoeken, om internationale ervaringen op te doen en om maatschappelijke engagementen op te nemen.
- Excellent onderzoek. De opleiding kent een hoogstaande internationale onderzoekstraditie waarmee we je laten kennis maken. Je wordt doorheen je studietraject ook mee betrokken bij dit onderzoek. De sterke verwevenheid tussen onderzoek en onderwijs is duidelijk aanwezig in diverse projectwerken, buitenlandse excursies en de bachelor- en masterproef. Op die manier leer je stapsgewijs onderzoeksvaardigheden aan, en leer je ze ook zelfstandig toepassen.
- Terrein en werkveld. Het terrein en de maatschappij nemen een centrale plaats in voor de geograaf en geomaticus. Als student kom je op verschillende manieren in aanraking met het werkterrein van de geograaf en geomaticus en met de rol van de geograaf en geomaticus in de maatschappij. Tijdens gastcolleges, stages, veldwerk, (buitenlandse) excursies, meetkampen en masterproeven brengen we je in contact met het werkveld en verschillende beroepssectoren.
- Brede tewerkstelling. Afgestudeerde geografen en geomatici zijn zeer gegeerd op de arbeidsmarkt. Je komt vlot terecht in uiteenlopende sectoren zoals ruimtelijke ordening, milieu, erfgoed, mobiliteit, ontwikkelingssamenwerking, landmeetkunde, geo-ICT, de baggerwereld, en het onderwijs en dit zowel bij overheids- als bij privébedrijven. Veel van die jobs hebben een internationale dimensie.
Sterke punten
- Visie en programma. Het programma is recent aangepast en geïntegreerd opgebouwd vanuit de twee duidelijke zwaartepunten geografie en geomatica. De opleiding kon daarbij rekenen op een geëngageerd opleidingsteam dat vanuit een doordachte visie en feedback verbeteringen structureel doorvoerde. Het programma is opgebouwd zodat je naargelang je interesse kan kiezen uit tal van verdiepende en verbredende keuzevakken en beroepsgerichte focussen (bv. de educatieve master).
- Brede opleiding. Onze opleiding is breder en meer verscheiden dan het schoolvak aardrijkskunde. Gezien de nadruk op onderzoeksgerichte, wetenschappelijke, maatschappelijke en technologische aspecten van geografie en geomatica, verwachten we van studenten een breed interesseveld en voldoende voorkennis van wiskunde en wetenschappen. Als opleiding houden we een vinger aan de pols in het secundair onderwijs door samenwerking met leraren aardrijkskunde.
- Actief leren.Onze kleine studentengroepen geven de lesgevers de mogelijkheid om veel activerende werkvormen te gebruiken, zowel on campus als online. We begeleiden onze studenten op een laagdrempelige en stapsgewijze manier in het zelfstandig, kritisch en creatief (durven) denken en (samen) handelen.
- Toetsen. We voorzien gevarieerde evaluatievormen die evolueren naargelang de groeiende zelfstandigheid van onze studenten.
- Na de studies. Onze opleiding beschikt over een actieve alumniwerking, waardoor je ook na je studies in contact kan blijven met andere alumni tijdens zeer uiteenlopende activiteiten.
Werkpunten
- Studierendement. Op basis van feedback van studenten blijven we, samen met onze studenten, de werklast monitoren en blijven we extra inzetten op een duidelijke communicatie over wederzijdse verwachtingen. Via o.a. tussentijdse feedbackmomenten en begeleiding, de afstemming van deadlines en organisatorische verbeteringen, monitoraat en studiebegeleiding; blijven we werken aan optimale randvoorwaarden zodat studenten alle kansen krijgen om in de voorziene 5 studiejaren af te studeren.
- Talentontwikkeling en internationalisering. De opleiding maakt reeds gebruik van de sterke banden met het werkveld via een verplichte (internationale) stage en de masterproef. Via een aanbod van kwaliteitsvolle partnerschappen met buitenlandse universiteiten zullen we ook de uitgaande mobiliteit van studenten verder blijven stimuleren.
- Duurzaam ondernemen. Studenten stimuleren tot duurzaam ondernemerschap gebeurt momenteel minder expliciet en systematisch. Via een stevige nadruk op de stage en sterke(re) banden met het werkveld willen we de ondernemerszin van onze studenten verder aanwakkeren.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.