Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie
De master in de industriële wetenschappen: chemie (Campus Kortrijk) wordt voor het laatst aangeboden in 2020-21 en wordt vervangen door de nieuwe Master in de bio-industriële wetenschappen: circulaire bioprocestechnologie.
Inhoud
Chemie is één van de basiswetenschappen in onze samenleving. Het is de wetenschap en de technologie die het meest betrokken is bij ons dagelijkse leven: de ontwikkeling en productie van nieuwe materialen, de synthese van nieuwe geneesmiddelen, het opvolgen en verbeteren van ons milieu. In de masteropleiding industriële wetenschappen: chemie worden de verschillende thema’s uit de bacheloropleiding – polymeerchemie, watertechnologie, analytische chemie en industriële productieprocessen - uitgediept. Tijdens de vele practica kom je in contact met pilootopstellingen en de nieuwste software. Op die manier zal je verschillende verantwoordelijkheden kunnen opnemen in de industrie en het onderzoek.Je masteropleiding is zeer praktijkgericht. Wat dacht je van een stage in een top technologisch bedrijf, een KMO, een multinational? Of help je liever een poosje mee met universitaire onderzoekers zowel nationaal als internationaal? Het zijn slechts enkele van de vele mogelijkheden. Elk jaar bezoekt de opleiding heel wat bedrijven uit verschillende sectoren (bijvoorbeeld voeding en metaal). Ook grote internationale chemiereuzen (Bekaert, Bayer, BASF, Solvay) en vakbeurzen zoals de K-Messe in Düsseldorf staan op het programma. Ook de Europese studiereis biedt jou een boeiende mix van bezoeken aan topbedrijven en cultuur.
Aandachtspunten
Deze opleiding wordt voor het laatst aangeboden in 2020-21 en wordt vervangen door de nieuwe Master in de bio-industriële wetenschappen: circulaire bioprocestechnologie.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De opleiding is opgebouwd uit drie bachelorjaren gevolgd door één masterjaar. Doorheen de opleiding wordt de theorie steeds hands-on in het labo toegepast. Tijdens de masterproef krijg je de kans om al je vaardigheden toe te passen bij een bedrijf, onderzoeksinstelling of als medewerker van een onderzoeksproject aan de UGent. Je kan ook met een Europese beurs een masterproef aan een buitenlandse instelling uitvoeren.
Arbeidsmarkt
Het beroepenveld van een industrieel ingenieur chemie is zeer breed. Tijdens de bedrijfsbezoeken en je masterproef krijg je een idee van het gevarieerde aanbod aan tewerkstellingsmogelijkheden. Door de veelzijdigheid van de opleiding vind je vlot je weg naar diverse sectoren op de arbeidsmarkt: in kleine of middelgrote bedrijven, laboratoria, onderzoeksinstellingen of het (hoger) onderwijs, overheid, chemie, milieu, voeding, farmacie, textiel, biotechnologie, bouw, kunststofverwerking, elektronica ... Je kunt aan de slag als productiemanager, onderzoeker, ontwikkelaar, hoofd labo, technisch-commercieel verantwoordelijke, verantwoordelijke kwaliteit, veiligheid of milieu, leraar, zelfstandig ondernemer.
Op ikbenindustrieelingenieur.be vind je interessante getuigenissen.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Multiperspectivisme: Tijdens de lessen wordt het kritisch inzicht bij studenten gestimuleerd door problemen en theorieën vanuit verschillende opvattingen en argumenten te bespreken.
- Talentontwikkeling: Met een aantal keuzevakken is het voor de student mogelijk om enkele eigen accenten en interesses in het studieprogramma te voorzien.
- Kenniscreatie: Tijdens de stapsgewijze opbouw van kennis worden de studenten voortdurend aangezet tot kritische reflectie en het toepassen van de nodige vaardigheden om creatief en probleemoplossend te werken.
- Programma: In het aangepaste programma is er meer tijd uitgetrokken voor de masterproef en stages waardoor meer ruimte voor internationale uitwisseling mogelijk wordt.
- Integratie theorie en praktijk: Het opleidingsprogramma voorziet een groot aantal uren werkcolleges en practica waarin de theoretische kennis uit de hoorcolleges in gespecialiseerde laboratoria en practicumlokalen wordt toegepast. Dit stimuleert het kritisch en probleemoplossend denken van onze studenten.
Sterke punten
- Voorbereiding: Om goed voorbereid het eerste academiejaar in te zetten kunnen studenten deelnemen aan onze vakantiecursussen en onthaaldag, daarnaast is er ook studiebegeleiding (monitoraat) voorzien voor bv. wiskunde
- Studiebegeleiding: De opleiding werkt een adequaat beleid naar studie- en trajectbegeleiding uit. Voorbeelden hiervan zijn monitoraat (vakinhoudelijke ondersteuning), leeractiviteiten (waarbij je een mentor kan toegewezen krijgen), studiebegeleiders en ombudspersonen.
- Toetsing: Door toepassen van feedforward en feedback worden de studenten goed geïnformeerd over de vorm en inhoud van de evaluaties zodat ze tijdens het studeren duidelijk weten waaraan ze zich kunnen verwachten.
- Aanspreekbaarheid: Door de kleinschaligheid van de campus wordt persoonlijk contact tussen onze docenten en onze studenten sneller gelegd.
- Onderwijs gebaseerd op onderzoek: Heel wat lesgevers verwerken (recente) onderzoeksresultaten in de cursus, gebruiken eigen artikels of (boek)hoofdstukken in hun vak, en stimuleren zo de studenten tot het lezen van wetenschappelijke literatuur.
Werkpunten
- Onderzoekscompetenties: De opleiding wenst nog meer de nadruk te leggen op het belang van een onderzoeksmatige aanpak (met o.a. wetenschappelijk literatuuronderzoek, en bronvermelding). De opleiding wil deze manier van werken stimuleren in functie van de masterproef maar ook doorheen het volledige studieprogramma.
- Internationalisering: Masterstudenten zouden nog meer gestimuleerd moeten worden om op uitwisseling te gaan naar het buitenland. De internationale mobiliteit onder de studenten is nog vrij laag. Extra communicatie en sensibilisering kan een stimulans bieden
- Studiebelasting: Extra opdrachten en werkstukken mogen niet leiden tot een ongecontroleerde verhoging van de studiebelasting, maar zouden in de voorziene studiebelasting moeten ingecalculeerd zijn.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. Screening van de monitor door het Onderwijskwaliteitsbureau van de Universiteit Gent staat gepland in de periode 2021 – 2024.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.