Master of Science in de psychologie (klinische psychologie)
Psychologie is de wetenschap die de gevolgen en oorzaken van menselijk gedrag bestudeert en hoe die kennis inzichten oplevert voor hulpverlening en begeleiding. De masteropleiding leidt tot de beroepsuitoefening als psycholoog. De afstudeerrichtingen hebben elk een eigen opbouw en finaliteit en in elke afstudeerrichting is er ruim plaats gemaakt voor de stage.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Herbert Roeyers
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristof Hoorelbeke
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sandra Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lesley Verhofstadt
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jasper Feyaerts
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Reitske Meganck
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ann Buysse
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katrijn Brenning
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tom Loeys
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Audenaert
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Anouk Vanden Bogaerde
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Caroline Braet
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Desmet
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Luc Van den Berge
|
5
|
|
- minstens 3 studiepunten in jaar 1
- minstens 3 studiepunten in jaar 2
- in jaar 1: referentie a (a / UKV).
- in jaar 2: referentie a (a / UKV) of b.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Desmet
|
4
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Reitske Meganck
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Desmet
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Liesbet Goubert
|
3
|
|
a
|
|
|
|
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Geert Crombez
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Lize Verbeke
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Gilles Pourtois
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Gilles Pourtois
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
4
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Roeljan Wiersema
|
4
|
|
b
|
|
jaar
|
nl
|
Petra Warreyn
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Alexis Dewaele
|
4
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Wim De Mey
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Sean Joseph Hughes
|
3
|
|
a / UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
a / UKV
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
a / UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
a / UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Lesley Verhofstadt
|
3
|
|
- minstens 3 studiepunten in jaar 1
- minstens 3 studiepunten in jaar 2
- in jaar 1: referentie a (a / UKV).
- in jaar 2: referentie a (a / UKV) of b.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Desmet
|
4
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Reitske Meganck
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Desmet
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Liesbet Goubert
|
3
|
|
a
|
|
|
|
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Geert Crombez
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Lize Verbeke
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Gilles Pourtois
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Gilles Pourtois
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
4
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Roeljan Wiersema
|
4
|
|
b
|
|
jaar
|
nl
|
Petra Warreyn
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Alexis Dewaele
|
4
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Wim De Mey
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Sean Joseph Hughes
|
3
|
|
a / UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
a / UKV
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
a / UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
a / UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stijn Vanheule
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Laura Wante
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Rudi De Raedt
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Ann Buysse
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stijn Vanheule
|
29
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Caroline Braet
|
29
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Rudi De Raedt
|
29
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Herbert Roeyers
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristof Hoorelbeke
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sandra Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lesley Verhofstadt
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jasper Feyaerts
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Reitske Meganck
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ann Buysse
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katrijn Brenning
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tom Loeys
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Audenaert
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Lesley Verhofstadt
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Anouk Vanden Bogaerde
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Caroline Braet
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Desmet
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Luc Van den Berge
|
5
|
|
- minstens 3 studiepunten in jaar 1
- minstens 3 studiepunten in jaar 2
- in jaar 1: referentie a (a / UKV).
- in jaar 2: referentie a (a / UKV) of b.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Desmet
|
4
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Reitske Meganck
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Desmet
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Liesbet Goubert
|
3
|
|
a
|
|
|
|
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Geert Crombez
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Lize Verbeke
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Gilles Pourtois
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Gilles Pourtois
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
4
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Roeljan Wiersema
|
4
|
|
b
|
|
jaar
|
nl
|
Petra Warreyn
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Alexis Dewaele
|
4
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Wim De Mey
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Sean Joseph Hughes
|
3
|
|
a / UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
a / UKV
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
a / UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
a / UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stijn Vanheule
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Laura Wante
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Rudi De Raedt
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Ann Buysse
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stijn Vanheule
|
29
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Caroline Braet
|
29
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Rudi De Raedt
|
29
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
20
|
|
- Gevorderd inzicht hebben in de begrippen en benaderingswijzen gehanteerd binnen de deelgebieden van de klinische psychologie.
- Grondig inzicht hebben in en kunnen toepassen van contextuele-, ontwikkelings- en levensloopperspectieven.
- Beschikken over gespecialiseerde en gevorderdere inzichten met betrekking tot zowel kortdurende als meer gespecialiseerde klinisch-psychologische diagnostiek en interventies.
- Inzicht hebben in het bio-psychosociale model als multidisciplinair kader voor de integratie van theorieën, methoden en praktijken.
- Zelfstandig psychologische diagnostiek en interventies kunnen ontwerpen en evalueren.
- Evidence-based handelen hanteren als basisuitgangspunt binnen het klinisch-psychologisch handelen.
- Wetenschappelijk onderzoek kunnen vertalen naar klinische situaties.
- Handelen vanuit respect voor academische kennis en wetenschappelijke onderzoeksbevindingen.
- Systematisch gebruiken van de empirische cyclus als wetenschappelijk denkkader bij de verschillende fasen van het klinisch psychologisch proces.
- Zelfstandig een gefundeerd standpunt innemen met betrekking tot complexe klinisch psychologische vraagstellingen.
- Vanuit zelfinzicht in staat zijn tot zelfreflectie en zelfzorg.
- Eigen wetenschappelijk werk schriftelijk en mondeling kunnen presenteren aan experten en niet-experten.
- Beschikken over vaardigheden om verbaal, non-verbaal en geschreven een helder, constructief en nauwkeurig verslag te kunnen brengen.
- In staat om samen te werken in een multidisciplinaire omgeving.
- Hanteren van een ethisch-deontologische houding gebaseerd op een multiperspectivistische ingesteldheid.
- Doorgedreven aandacht voor de verscheidenheid van doelgroepen binnen de hulpverlening.
- Inzicht hebben in de deontologische code van de klinisch psycholoog.
- Psychologische diagnostiek en interventies kunnen uitvoeren.
- Actief in rekening brengen van individuele en culturele diversiteit binnen diagnostiek en interventie.
- Kunnen toepassen van klinisch-psychologische vaardigheden in de omgang met individuen en systemen.
Afwijking van de academische kalender voor deze opleiding
Het tweede modeltrajectjaar van deze opleidingen omvat enkel tweedesemester- en jaarvakken, waardoor
er geen examens plaatsvinden in de eerstesemesterexamenperiode. De eerstesemesterexamenperiode wordt geschrapt zodat de stages, de stageterugkomdagen en de jaarvakken Gevallenstudies en practica ook kunnen georganiseerd worden tijdens die periode.
Wettelijke beroepsvereisten waaraan het diploma voldoet
De titel van 'psycholoog' is in België beschermd (wet van 8 november 1993 ter bescherming van de titel van psycholoog). Masters in Psychologie die zich 'psycholoog' willen noemen, moeten zich laten inschrijven op de 'lijst van psychologen'. Inschrijven op en bijhouden van deze lijst gebeurt door de Psychologencommissie (www.psychologencommissie.be).