Master of Science in de specialistische tandheelkunde (enkel herinschrijven) (parodontologie)
De masteropleiding specialistische tandheelkunde heeft tot doel een algemeen tandarts verder op te leiden tot een hooggekwalificeerd practicus die deze bijzondere bekwaamheid binnen de tandheelkunde competent en autonoom kan beoefenen binnen een algemeen tandheelkundig en medisch perspectief en in een brede maatschappelijke context. De masteropleiding is slechts een deel van de volledige specialisatieopleiding, en wordt gecombineerd met een klinische opleiding (de permanente vorming of PEV).
Inhoud
Een master in de specialistische tandheelkunde wordt verwacht te beschikken over een grondigere en brede kennis, over uitgesproken vaardigheden (naast klinische en communicatieve, in het bijzonder manuele en technische) en over de gepaste attitudes (open kritisch-wetenschappelijke instelling en patiëntgerichte houding) om meer specifieke orale gezondheidsproblemen te benaderen zowel op preventief, diagnostisch als therapeutisch vlak.
Parodontologie is het onderdeel van de tandheelkunde dat zich richt op ziekten van het tandvlees en het kaakbeen rond de tanden, alsook de mogelijkheden van tandheelkundige implantaten. De specialisatieopleiding parodontologie heeft als doel de tandartsen met een bijzondere belangstelling voor dit vakgebied op te leiden en te trainen, door hen grondig te onderwijzen in alle aspecten van de mondimplantologie en parodontologie. Die behandelingen worden ook gekoppeld aan de prothetische rehabilitatie, waarbij rekening wordt gehouden met functionele en esthetische aspecten. Aandacht gaat ook uit naar de medisch gecompromitteerde risicopatiënt vanuit parodontologisch oogpunt.
Een master in parodontologie ontwikkelt uitgesproken competenties op het vlak van kennis en inzicht van specifieke disciplines (zoals implantologie, immunologie en microbiologie) gerelateerd aan bijzondere aspecten van het kauwstelsel, op het vlak van plaque en nietplaque gerelateerde aandoeningen, op het vlak van diepgaande kennis van de specialistische tandheelkundige discipline parodontologie.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De masteropleiding omvat 60 studiepunten verdeeld over 3 jaar (endodontologie, parodontologie, kindertandheelkunde en bijzondere tandheelkunde) of 4 jaar (orthodontie) en wordt gecombineerd met een klinische opleiding (permanente vorming van 120 studiepunten of 180 studiepunten voor orthodontie) binnen het gekozen specialistische traject.
De inhoud van het gecombineerde programma omvat zowel diepgaande theoretische kennis als preklinische en uitgebreide klinische training. Op het einde van het 3- of 4-jarig programma volgt een afsluitend klinisch examen in aanwezigheid van een externe examinator die zelf betrokken is bij de specialisatieopleiding aan een andere universiteit. Elke specialisatie wordt wetenschappelijk onderbouwd met de verplichte masterproef met het doel die als A1-artikel te publiceren. Je presenteert en verdedigt de masterproef in aanwezigheid van een externe examinator en idealiter ook op een internationaal congres.
Arbeidsmarkt
De masteropleiding specialistische tandheelkunde leidt tandartsen uitgebreid en diepgaand op in alle aspecten van de specialisatie volgens de hoogste Europese Criteria. Je werkt als zelfstandige of in associatieverband met andere tandarts-specialisten in diverse disciplines. Werken in onderwijs en onderzoek behoren ook tot de mogelijkheden. Veel afgestudeerden maken een combinatie met de praktijk.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Multiperspectivisme: De opleiding streeft naar een sterke multiperspectivistische invalshoek: op regelmatige basis worden multidisciplinaire besprekingen georganiseerd met de 4 afstudeerrichtingen samen waarbij multidisciplinaire teams worden samengesteld met specialisten-in-opleiding uit de verschillende afstudeerrichtingen. De teamleden werken samen i.f.v. het opstellen van een geïntegreerd multidisciplinair behandelplan voor de patiënt. Tijdens de bijeenkomsten worden ze begeleid door lesgevers uit de verschillende afstudeerrichtingen.
- Optimale afstemming met de basisopleiding: De basisopleiding en vervolgopleiding worden grotendeels door een zelfde kernteam van docenten vormgegeven. Hierdoor wordt de inhoudelijke afstemming tussen basis- en vervolgopleiding gegarandeerd.
- Ruimte voor experimenteel onderzoek: Elke tandarts-specialist-in-opleiding werkt een masterproef uit rond een onderzoeksvraag die gerelateerd is aan de specialisatie. De meerderheid van de masterproeven is gebaseerd op eigen experimenteel onderzoek. De meerderheid van de masterproeven resulteert in een bijdrage op internationale congressen of een wetenschappelijke publicatie.
- Internationale externe blik: Als sluitstuk van de opleiding leggen de tandarts-specialisten-in-opleiding een juryexamen af dat bestaat uit een klinisch luik en de verdediging van de masterproef en dat mede wordt beoordeeld door een internationale expert. 2 van de 4 afstudeerrichtingen zijn internationaal geaccrediteerd en een derde verwacht deze procedure eind 2021 af te ronden waardoor een externe kwaliteitsopvolging is gegarandeerd.
Sterke punten
- Evidence-based onderwijs: Alle lesgevers zijn nauw betrokken bij wetenschappelijk onderzoek, nemen deel aan internationale congressen en geven (internationale) lezingen. Recente bevindingen uit het internationale wetenschappelijke veld komen op die manier zowel rechtstreeks in het theoretische als in het klinische onderwijs terecht. Literatuurseminaries en multidisciplinaire patiëntenbesprekingen vormen een vast onderdeel gedurende de volledige opleiding.
- Kwaliteit van de lesgevers: Naast hun sterke betrokkenheid in wetenschappelijk onderzoek zijn de lesgevers ook actief in de klinische praktijk. Op deze manier kunnen zij op hoog niveau theoretisch en klinisch onderwijs op een geïntegreerde wijze aanbieden. De opleidingscoördinatoren hebben een groot (inter)nationaal netwerk binnen hun vakgebied en zijn zeer goed op de hoogte zijn van de bestaande curricula en vereiste competenties internationaal.
- Sterke koppeling tussen preklinisch en klinisch onderwijs:Tandarts-specialisten-in-opleiding leren nieuwe technieken (die niet in de basisopleiding aan bod kwamen) aan in een preklinische setting vooraleer zij in de kliniek met patiënten aan de slag gaan. Hetzelfde geldt voor reeds gekende technieken die de tandarts-specialisten-in-opleiding op een hoger niveau moeten leren uitvoeren. De opleiding heeft hiertoe sterk geïnvesteerd in de bouw van een moderne prekliniek.
- Brede betrokkenheid van stakeholders: De opleiding zet sterk in op betrokkenheid van een brede groep stakeholders. Dit zijn zowel tandarts-specialisten-in-opleiding, maar evenzeer lesgevers alsook – mede door de sterke verwevenheid met het UZ Gent – vertegenwoordigers uit het werkveld. Hiertoe organiseert de opleiding ook visiedagen. Om een goede afstemming te verzekeren, is er ook regelmatig overleg met de basisopleiding.
Werkpunten
- Verder optimaliseren van het klinisch onderwijs: : Door middel van een optimalere kliniekorganisatie en striktere opvolging van het patiëntenbeleid wordt gestreefd naar continuïteit en diversiteit in het patiëntenaanbod. Patiëntencasussen dienen voldoende complex te zijn en vanuit multidisciplinair standpunt benaderbaar. Dit maakt de planning, organisatie en communicatie binnen de kliniek een complex gegeven en vereist een continue proces van optimalisatie.
- Evaluatie van werk- en toetsvormen: In het nieuwe programma werden werk- en toetsvormen geïnventariseerd en gekoppeld aan de eindcompetenties van de opleidingsonderdelen. Echter moet er een systematische screening komen op de kwaliteit van de evaluatievormen, zowel bij schriftelijke examens als bij andere evaluatievormen (gebruik van objectieve criteria,…). Dit wordt vanaf academiejaar 21-22 voorzien binnen de toetscommissie tandheelkunde.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een peerleerbezoek in 2018. Screening van de monitor door het Onderwijskwaliteitsbureau van de Universiteit Gent staat gepland in de periode 2021 – 2024.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.