Master of Science in de verpleegkunde en de vroedkunde (verpleegkundig specialist)
De opleiding biedt een academische bovenbouw voor professionele bachelors in de verpleegkunde en in de vroedkunde. Grensverleggend, methodisch en probleemoplossend denken staan centraal. De organisatie van de masteropleiding is gebaseerd op nauw contact met het werkveld en is afgestemd op de combinatie van werken en studeren.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Lieven Annemans
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Rik Verhaeghe
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Dimitri Beeckman
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ann Van Hecke
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Sofie Verhaeghe
|
8
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Thierry Christiaens
|
3
|
|
Student kiest of de module 'Algemene Gezondheidszorg' of 'Geestelijke Gezondheidszorg'
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Stefan Heytens
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Ellen Vlaeyen
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eddy Deproost
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Sofie Verhaeghe
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Godelieve Goossens
|
8
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Ann Van Hecke
|
16
|
|
Competentiegebied 1: Wetenschapper Master VV
- Omzetten van onderzoeksnoden in het domein van de verpleegkunde en vroedkunde in een relevante onderzoeksvraag
- Kritisch naar waarde beoordelen van geëigende (internationale) wetenschappelijke bronnen en de bruikbaarheid ervan voor de praktijk afleiden
- Voeren van onderzoek in het domein van de verpleegkunde en de vroedkunde vanuit een multiperspectivistisch maatschappelijk perspectief
- Ontwerpen, opzetten, uitvoeren en analyseren van een onderzoek in nauwe samenwerking met relevante actoren en rekening houdende met de principes van wetenschappelijke integriteit
- Schriftelijk en mondeling presenteren en rapporteren van resultaten van onderzoek in het domein van de verpleegkunde en de vroedkunde
- Klinisch redeneren over een complex zorggerelateerde situatie in een multidisciplinaire en interdisciplinaire context
- Vanuit innovatieve en multiperspectivistische inzichten een onderbouwde aanpak formuleren voor complexe problemen in de gezondheidszorg
- Kritisch in vraag stellen van het eigen leerproces en getuigen van een geëngageerde attitude om levenslang te leren
- Opvolgen en beoordelen van internationale professionele en wetenschappelijke ontwikkelingen en deze vertalen in een aanpak voor kwaliteitsvolle zorg
- Hanteren van principes van coaching en educatie met het oog op zelfmanagement en participatie van de patiënt en zijn omgeving
- Ontwikkelen en evalueren van een evidence based (interdisciplinaire) aanpak voor een specifieke patiëntengroep met aandacht voor het perspectief van patiënten en hun omgeving.
- Inzichten hebben in het leiding geven aan (een team van) actoren in zorggerelateerde contexten
- Professioneel communiceren en samenwerken met (een team van) actoren in een zorggerelateerde context
- Begeleiden van het leerproces van anderen en bijdragen aan hun deskundigheid in een professionele context vanuit een empowerende aanpak
- Formuleren en beargumenteren van een visie op zorg
- Kritisch in vraag stellen van de werking en het beleid van de gezondheidszorg
- Zich bewust zijn van de rol van Master in de Verpleegkunde en de Vroedkunde in de ontwikkeling van het beroep en de zorg en hierin engagement en ondernemerschap tonen
- Het kritisch beoordelen en toepassen van op theorie gebaseerde implementatiestrategieën en methoden voor de gezondheidszorg
- Een creatieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kleinschalige implementatietrajecten in het domein van de verpleegkunde en de vroedkunde
- Toepassen van principes van veranderingsmanagement en de rol van change agent in een zorggerelateerde context
- Handelen als een beginnend autonoom klinisch expert waarbij behandel- en zorgplannen met diagnostische, (psycho-)therapeutische, preventieve en (na)zorginterventies in het specialisatiedomein worden opgesteld, uitgevoerd en opgevolgd.
- Als beginnend klinisch expert de integrale ontwikkeling en coördinatie opnemen in het klinisch zorgmanagement voor patiënten met een complexe zorgvraag en/of zorgcontext, en dit binnen het specialisatiedomein.
- Gevorderde kennis hebben van verpleegkundige zorgmodellen, diagnostiek en farmacologie, en deze kunnen toepassen en integreren in het specialisatiedomein.
- Geïntegreerd analyseren van een complexe zorgvraag of zorgcontext in het specialisatiedomein aan de hand van wetenschappelijke onderzoeksmethoden, de resultaten ervan kritisch interpreteren en door rapportage een relevante bijdrage leveren aan de kennisontwikkeling in het specialisatiedomein
- Selecteren en aanpassen van complexe onderzoeksmethoden en analysetechnieken die nieuwe kennis genereren voor de verpleegkunde en vroedkunde.
- Inzicht hebben in het management van een onderzoeksproject.
- Leiding geven aan onderzoeksprojecten via plannen, ontwikkelen, uitvoeren, aan- en bijsturen, evalueren en borgen
- Beschikken over communicatieve vaardigheden om wetenschappelijke inzichten (in het Engels) op een heldere manier en aangepast aan de doelgroep te communiceren.
- Uitwerken, implementeren, monitoren en bijsturen van beleid vanuit een zorgvisie.
- Leiding geven aan interdisciplinaire implementatieprojecten in de zorg via plannen, ontwikkelen, uitvoeren, aan- en bijsturen, evalueren en borgen.
- Beschikken over communicatieve vaardigheden om implementatieprojecten en beleid te communiceren naar stakeholders