Master of Science in Geology
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Multiperspectivisme: Geologie stopt niet aan de landsgrenzen en is per definitie een internationale discipline. De opleiding zet sterk in op probleemoplossend denken vertrekkend vanuit interdisciplinariteit en wil een kritische houding tegenover het geologische denken stimuleren. Doorheen de opleiding worden de studenten getraind om hun verworven kennis toe te passen in het veld en worden ze aangespoord om wetenschappelijk inventief na te denken; en gemotiveerd om levenslang te leren.
- Programma: Het vernieuwde programma beoogt een consolidatie van een brede wetenschappelijke basis door een geleidelijke opbouw van de basiskennis en vaardigheden van de geologie tijdens de bachelorjaren. De twee masterjaren zijn gecentreerd rond twee zwaartepunten die een reflectie zijn van de onderzoeksexpertise, namelijk geologie van bekkens en orogenen (plooiingsgebied van de aardkorst), en grondwater en minerale rijkdommen.
- Keuzevrijheid: In de masterjaren wordt voldoende ruimte gecreëerd (30 studiepunten) voor verdere verdieping (keuzevakken), een stage (professionalisering), internationalisering (Erasmus+) of de educatieve master.
- Integratie theorie en praktijk: Het programma laat de masterstudent toe om te kiezen voor een lange professionele stage bij een bedrijf of een wetenschappelijk instituut in het binnen- of buitenland, waarbij de student alle stadia doorloopt van het professionele werkveld met bijzondere aandacht voor probleemoplossend en toegepast denken. Afgestudeerden vinden vlot werk.
- Uniek aan de opleiding geologie is het denken in vier dimensies (ruimte - tijd): De moderne geoloog is een bewuste wetenschapper die efficiënte oplossingen moet kunnen bieden voor een duurzaam beheer van de natuurlijke rijkdommen op lange termijn.
Sterke punten
- Gemotiveerd lesgeversteam: De opleiding streeft om de recentste bevindingen van het geologisch onderzoek toe te passen in het verstrekte onderwijs. Tijdens de masterjaren komt onderzoeksgebaseerd onderwijs sterk aan bod in de opleidingsonderdelen van de majoren ‘Grondwater en minerale rijkdommen’ en ‘Bekkens en orogenen’.
- Relatie met het werkveld: Op vraag van de studenten werd een professionele stage in een onderneming of wetenschappelijk instituut ingebouwd in het masterprogramma, en komen de studenten in contact met real-life situaties. Binnen de opleidingsonderdelen wordt de relatie met het werkveld ook in de kijker gezet door het inschakelen van alumni als gastdocent of door een samenwerkingsverband (o.a. Vlaams Instituut voor de Zee, Belgische Geologische Dienst).
- Aanspreekbaarheid: De opleiding Geologie is een relatief kleine opleiding waardoor overleg en coördinatie tussen de studenten en lesgevers erg laagdrempelig is en efficiënt verloopt.
- Werkvormen: Er wordt over gewaakt dat de variatie aan werk- en evaluatievormen de studenten voorbereiden op de uitdagingen van de toekomstige, geologische werksituatie en het probleemoplossend denken, met voldoende aandacht voor zowel mondelinge als schriftelijke communicatie.
- Veldstages: Het veld is en blijft het primaire werkterrein van de geoloog. De opleiding zet sterk in op (internationale) veldstages waar de student het bijgebrachte ruimtelijk geologisch inzicht moet kaderen in een dynamisch geologische dimensie.
Werkpunten
- Opvolging studierendement generatiestudenten. Meer belang zal gehecht worden aan de communicatie over de verwachtingen en precieze inhoud van de opleidingsonderdelen van het eerste bachelorjaar.
- De opleiding monitort een evenwichtige werklast in de bachelor- en masteropleiding via een takenkalender waar de feedbackmomenten worden ingepland. De opleiding geologie steunt immers op een variatie aan werkvormen waarbij de studenten tussentijdse opdrachten krijgen (verslagen van veldstages of excursies, schrijven van papers, bespreking case studies, etc.).
- De maatschappelijke relevantie van de geologie dient duidelijker in de kijker gezet te worden.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een peerleerbezoek in 2018. Screening van de monitor door het Onderwijskwaliteitsbureau van de Universiteit Gent staat gepland in de periode 2021 – 2024.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.