Bachelor of Science in de biomedische wetenschappen
Biomedici vervullen een brugfunctie tussen de klinische praktijk van de arts en het fundamenteel of toegepast onderzoek in de medische wereld. Waar de arts zich toespitst op het begrijpen van ziektebeelden in functie van diagnose en therapie gaat de biomedicus zich verdiepen in de ziekte zelf. Biomedici komen niet direct in contact met patiënten maar wel met onderzoekers uit verschillende disciplines en laboratoriumspecialisten.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ans Baeyens
|
11
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Van Der Voort
|
11
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chris Cornelis
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Ampe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Richard Hoogenboom
|
11
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Anne Vral
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frank Bosmans
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Björn Menten
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Vanessa Vermeirssen
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Ampe
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Gerlo
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Van Eenoo
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Clement
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dmitri Krysko
|
5
|
|
UKV
|
2
|
sem 1
|
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Elfride De Baere
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Anne Vral
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dmitri Krysko
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Alain Labro
|
7
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marleen Van Troys
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jolanda van Hengel
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kris Gevaert
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Lennart Martens
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom Taghon
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Sophie Janssens
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Delphine De Smedt
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jolanda van Hengel
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jolanda van Hengel
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
ELIZAVETA PADALKO
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Lennart Martens
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kris Vleminckx
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Gettemans
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Fritz Offner
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Jolanda van Hengel
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Jolanda van Hengel
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ans Baeyens
|
11
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Van Der Voort
|
11
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chris Cornelis
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Ampe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Richard Hoogenboom
|
11
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Anne Vral
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frank Bosmans
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Björn Menten
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Vanessa Vermeirssen
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Ampe
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Gerlo
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Van Eenoo
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Clement
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dmitri Krysko
|
5
|
|
UKV
|
2
|
sem 1
|
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Elfride De Baere
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Anne Vral
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dmitri Krysko
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Alain Labro
|
7
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marleen Van Troys
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jolanda van Hengel
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kris Gevaert
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Lennart Martens
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom Taghon
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Sophie Janssens
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Delphine De Smedt
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jolanda van Hengel
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jolanda van Hengel
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
ELIZAVETA PADALKO
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Lennart Martens
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kris Vleminckx
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Gettemans
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Fritz Offner
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Jolanda van Hengel
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Jolanda van Hengel
|
4
|
|
Competentiegebied 1: Biomedicus
- Inzicht hebben in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam vanaf het moleculair niveau, bij gezondheid en ziekte.
- Inzicht hebben in de basismethoden van biomedisch onderzoek, evenals in de beperkingen en veiligheidsaspecten ervan.
- Wiskundige en statistische methoden en modellen toepassen in biomedisch onderzoek.
- Inzicht hebben in de wijze waarop biomedische onderzoeksgegevens en wetenschappelijke documenten ontstaan.
- Rekening houden met normen en maatregelen inzake chemische veiligheid, bioveiligheid en ioniserende straling.
- Zich bewust zijn van de internationale dimensie van biomedisch onderzoek en de maatschappelijke implicaties ervan inzien.
- Informatie uit internationaal medisch-wetenschappelijke onderzoek autonoom verzamelen, selecteren, analyseren en kritisch evalueren.
- Onder begeleiding een onderzoeksvraag beantwoorden op basis van een empirische studie en de resultaten kritisch interpreteren en rapporteren.
- Kernbegrippen, theoretische referentiekaders, methoden en technieken van basiswetenschappen in eenvoudige biomedische probleemstellingen toepassen.
- Vanuit observering via analytisch denken tot een wetenschappelijk onderbouwde hypothese of conclusie komen.
- Opdrachten plannen en uitvoeren in functie van deadlines.
- Bestaand en toekomstig onderzoek met een wetenschappelijk integere en kritische attitude benaderen.
- In team samenwerken en verantwoordelijkheid nemen voor het eigen handelen.
- Biomedische gegevens en onderzoeksresultaten in een wetenschappelijk verantwoord en kwaliteitsvol schriftelijk rapport samenvatten en/of mondeling presenteren en bespreken.