Bachelor of Science in de toegepaste economische wetenschappen
De klemtoon ligt op de studie van het bedrijf en haar functionele domeinen: hoe en waarom een bedrijf ontstaat, hoe het gefinancierd wordt, hoe het zich administratief organiseert, hoe verloopt de productie en de verkoop, hoe gaat het om met personeel en hoe coördineert en stuurt het management dit alles.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Schoors
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koen Schoors
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Patricia Everaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Patricia Everaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
David Vyncke
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
David Vyncke
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Seppe vanden Broucke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristof Demeestere
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Erik Weber
|
4
|
|
Deze module is enkel bestemd voor anderstalige studenten. Zij nemen Economisch Nederlands voor anderstaligen I en II op ter vervanging van Economisch Frans I en II of Economisch Engels I en II (zie module 1.1) mits goedkeuring door de curriculumcommissie.
Deze studenten moeten hiervoor een aanvraag indienen bij de facultaire studentenadministratie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Heidi Vander Bauwhede
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
David Vyncke
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michèle Vanmaele
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Wendy Van Lippevelde
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kristof Maresceau
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Annelies Roggeman
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sophie Hoozée
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Katrien Verleye
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Gosia Kozusznik
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
Deze module is enkel bestemd voor anderstalige studenten. Zij nemen Economisch Nederlands voor anderstaligen I en II op ter vervanging van Economisch Frans I en II of Economisch Engels I en II (zie module 1.1) mits goedkeuring door de curriculumcommissie.
Deze studenten moeten hiervoor een aanvraag indienen bij de facultaire studentenadministratie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Sophie Manigart
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Sophie Hoozée
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michèle Vanmaele
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van Kenhove
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Veronique Limère
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Geert Poels
|
7
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Dirk Buyens
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
Deze module is enkel bestemd voor anderstalige studenten. Zij nemen Economisch Nederlands voor anderstaligen I en II op ter vervanging van Economisch Frans I en II of Economisch Engels I en II (zie module 1.1) mits goedkeuring door de curriculumcommissie.
Deze studenten moeten hiervoor een aanvraag indienen bij de facultaire studentenadministratie.
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Anneleen Van Kerckhove
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Yann Dekeyser
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Ilse Ruyssen
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Maes
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Van Elsuwege
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Marijke D'Haese
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ben Depoorter
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Frank Witlox
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Xavier Gellynck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Baert
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Inger De Wilde
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Vander Vennet
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Frank Caestecker
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Gailly
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frederik Gailly
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Carine Smolders
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Glenn Rayp
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Gerdie Everaert
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Johan Albrecht
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gert Peersman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram Verschuere
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Bishoy Zaki
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Johan Vandendriessche
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Johan Christiaens
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
fr
|
Ludivine Crible
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Mathias Seghers
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl,es
|
Nadja De Craene
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
de,nl
|
Liesbet Van Herreweghe
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Joye
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Boddez
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Arne Roets
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Soenens
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Piet Bracke
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Sami Zemni
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Herwig Reynaert
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
en
|
Annick Willem
|
5
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
3
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
3
|
jaar
|
nl
|
Thomas Block
|
5
|
|
UKV
|
3
|
jaar
|
nl,en
|
Jan Detand
|
6
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
|
en
|
Tine Destrooper
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gudrun Vande Walle
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Anneleen Van Kerckhove
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Yann Dekeyser
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Schoors
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koen Schoors
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Patricia Everaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Patricia Everaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
David Vyncke
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
David Vyncke
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Seppe vanden Broucke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristof Demeestere
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Erik Weber
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Heidi Vander Bauwhede
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
David Vyncke
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michèle Vanmaele
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Wendy Van Lippevelde
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kristof Maresceau
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Annelies Roggeman
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sophie Hoozée
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Katrien Verleye
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Gosia Kozusznik
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Sophie Manigart
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Sophie Hoozée
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michèle Vanmaele
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van Kenhove
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Veronique Limère
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Geert Poels
|
7
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Dirk Buyens
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
Deze module is enkel bestemd voor anderstalige studenten. Zij nemen Economisch Nederlands voor anderstaligen I en II op ter vervanging van Economisch Frans I en II of Economisch Engels I en II (zie module 1.1) mits goedkeuring door de curriculumcommissie.
Deze studenten moeten hiervoor een aanvraag indienen bij de facultaire studentenadministratie.
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Anneleen Van Kerckhove
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Yann Dekeyser
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Ilse Ruyssen
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Maes
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Van Elsuwege
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Marijke D'Haese
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ben Depoorter
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Frank Witlox
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Xavier Gellynck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Baert
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Inger De Wilde
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Vander Vennet
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Frank Caestecker
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Gailly
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frederik Gailly
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Carine Smolders
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Glenn Rayp
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Gerdie Everaert
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Johan Albrecht
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gert Peersman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram Verschuere
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Bishoy Zaki
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Johan Vandendriessche
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Johan Christiaens
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
fr
|
Ludivine Crible
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Mathias Seghers
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl,es
|
Nadja De Craene
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
de,nl
|
Liesbet Van Herreweghe
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Joye
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Boddez
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Arne Roets
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Soenens
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Piet Bracke
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Sami Zemni
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Herwig Reynaert
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
en
|
Annick Willem
|
5
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
3
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
3
|
jaar
|
nl
|
Thomas Block
|
5
|
|
UKV
|
3
|
jaar
|
nl,en
|
Jan Detand
|
6
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
|
en
|
Tine Destrooper
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gudrun Vande Walle
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Anneleen Van Kerckhove
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Yann Dekeyser
|
3
|
|
Opleidingscompetenties
Competentiegebied 1: competentie in één of meerdere wetenschappen
De bedrijfseconoom is vertrouwd met bestaande wetenschappelijke kennis en heeft de competentie deze aan te wenden, geïntegreerd toe te passen en verder uit te breiden.
Ba1.1 De rol van bedrijfshuishoudingen in de globale economie en hun interacties met de andere economische entiteiten begrijpen.
Ba1.2 Bedrijfseconomische begrippen en theorieën m.b.t. de verschillende functionele bedrijfseconomische domeinen kennen.
Ba1.3 De ontwikkeling van bedrijfseconomische theorieën begrijpen en plaatsen binnen de bredere micro- en macro-economische omgeving.
Ba1.4 Het samenspel en de synergie van de functionele domeinen (zoals marketing, accountancy, bedrijfsfinanciering,…) begrijpen.
Ba1.5 De vooronderstellingen en beperkingen van standaarddenkwijzen en -methoden en verklaringsmodellen begrijpen.
Ba1.6 De ondersteunende wetenschappen (zoals statistiek, wiskunde, onderzoeksmethodologie en beleidsinformatica) kunnen aanwenden bij de oplossing van bedrijfseconomische problemen.
Ba1.7 Kwalitatieve en kwantitatieve basismethoden en -technieken van bedrijfseconomisch onderzoek eigen aan de functionele domeinen binnen de bedrijfseconomische discipline gebruiken.
Ba1.8 Inzicht hebben in verwante wetenschappen zoals (handels)recht, psychologie, sociologie, technologie en filosofie en hun interactie met de bedrijfseconomische realiteit duiden.
Ba1.9 De onzekerheid, ambiguïteit en de grenzen van bedrijfseconomische kennis appreciëren.
Ba1.10 Inzicht hebben in de ontwikkeling en dynamiek van de bedrijfseconomische deeldomeinen. Inzien hoe de functionele domeinen evolueren.
Ba1.11 Het voornaamste begrippenkader van elk van de functionele domeinen kennen in het Engels en in het Frans.
Ba1.12 Het belang inzien van innovatie en entrepreneurship als bron van continuïteit en groei.
Competentiegebied 2: wetenschappelijke competentie
Een bedrijfseconoom is competent in wetenschappelijk onderzoeken en ontwerpen met als doel nieuwe kenniscreatie en probleemoplossing.
Ba2.1 Probleemgestuurde bedrijfseconomische onderzoeksopdrachten aanpakken met toepassing van gepaste onderzoeksmethoden.
Ba2.2 Bronnen van bedrijfseconomisch onderzoek identificeren en gebruiken.
Ba2.3 Relevante onderzoeksproblemen identificeren.
Ba2.4 De resultaten van bestaand en van eigen initieel onderzoek interpreteren, rapporteren en evalueren.
Ba2.5 Zich bewust zijn van verschillende abstractieniveaus van courant gebruikte bedrijfseconomische modellen
Competentiegebied 3: intellectuele competentie
Een bedrijfseconoom is competent in analyseren, redeneren, oordeelsvorming, kritisch reflecteren en heeft de houding van levenslang leren. Dit zijn competenties die in de context van een discipline worden geleerd of wetenschappelijk aangescherpt en daarna generiek toepasbaar zijn.
Ba3.1 Bedrijfseconomische vraagstellingen via cases of realistische bedrijfsproblemen analyseren.
Ba3.2 Een persoonlijk standpunt formuleren en aanbevelingen geven op basis van een wetenschappelijk gefundeerde analyse.
Ba3.3 Kritisch reflecteren op het eigen leerproces en denken, en zo nodig bijsturen.
Ba3.4. Een houding aannemen van levenslang leren en getuigen van wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
Competentiegebied 4: Competentie in samenwerken en communiceren
Een bedrijfseconoom heeft de competentie met en voor anderen te kunnen werken. Dit vraagt om goede communicatievaardigheden, verantwoordelijkheidsgevoel, presentatie- en schrijfvaardigheden, …
Ba4.1 Schriftelijk rapporteren over onderzoek m.b.t. bedrijfseconomische problemen en hun oplossingen.
Ba4.2 Mondeling presenteren over onderzoek m.b.t. bedrijfseconomische problemen en hun oplossingen.
Ba4.3 In team werken aan de analyse en oplossing van een probleem.
Ba4.4 Bedrijfseconomisch communiceren in het Nederlands.
Ba4.5 Mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels en in het Frans over bedrijfseconomische thema’s
Competentiegebied 5: maatschappelijke competentie
Een bedrijfseconoom is zich bewust van de wisselwerking tussen de temporele en maatschappelijke context en wetenschap en integreert deze inzichten in eigen werk.
Ba5.1 Relevante ontwikkelingen in de bedrijfseconomie begrijpen in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen.
Ba5.2 Maatschappelijke en ethische consequenties van nieuwe ontwikkelingen in de bedrijfseconomische vakgebieden analyseren.
Ba5.3 De maatschappelijke verantwoordelijkheid van een bedrijfseconomist inzien.