Master of Arts in de geschiedenis
De historicus of historica tracht de menselijke samenleving in haar ontstaan, ontwikkeling en samenhang te reconstrueren en te doorgronden. In de masteropleiding start de echte vakspecialisatie. Dat gebeurt via de masterproef en de opleidingsonderdelen die aansluiten bij de gekozen invalshoek (chronologisch, thematisch of regionaal).
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Op te nemen: 10 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k.
faculteitsbrede referenties:
* = verplicht op te nemen cursussen
k = cursussen die behoren tot een keuzeruimte waaruit het aantal studiepunten moet worden opgenomen dat in de keuzeregel is gespecificeerd
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Berber Bevernage
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Peter Van Nuffelen
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jim van der Meulen
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Isabelle Devos
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Vrints
|
5
|
|
k
|
1
|
jaar
|
nl
|
Jeroen Deploige
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Anne-Laure Van Bruaene
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Robrecht Declercq
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
John Latham-Sprinkle
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Rafaël Verbuyst
|
5
|
|
Op te nemen: 20 studiepunten uit 1 tot 2 keuzemodules uit de onderstaande lijst.
Op te nemen: 15 tot 20 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Opmerking:
A004061 Praktijkstage: publieksgeschiedenis kan enkel worden opgenomen door studenten die tevens
A004045 Onderzoeksseminarie: publieksgeschiedenis opnemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bruno De Wever
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Lieve Van Hoof
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Isabelle Devos
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Winter
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Michael Limberger
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alexander Roose
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Heirbaut
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Marc Cools
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Verbruggen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Frank Caestecker
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Philippe De Maeyer
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Eric Vanhaute
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Lieve Van Hoof
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen Deploige
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Els De Paermentier
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Van Eetvelde
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Peter Van Nuffelen
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jim van der Meulen
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Isabelle Devos
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Vrints
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Jeroen Deploige
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Anne-Laure Van Bruaene
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Robrecht Declercq
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
John Latham-Sprinkle
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Rafaël Verbuyst
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Ivo Ngade
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bruno De Wever
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Griet Roets
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieve Van Hoof
|
5
|
|
Op te nemen: hoogstens 5 studiepunten te selecteren uit het aanbod van UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken) of van een andere universiteit van de Vlaamse Gemeenschap.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Antoon Vrints
|
30
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Gevorderd inzicht in het historische begrippenkader (ook in een andere taal dan het Nederlands) kunnen aanwenden om nieuwe en complexe ideeën te analyseren en evalueren.
- Nieuwe en complexe geschiedkundige inzichten kunnen analyseren vanuit de epistemologie van de geschiedschrijving, maatschappelijke visies en ethische opvattingen.
- Inzichten in de geschiedenis van België en/of Europa en/of de wereld kritisch kunnen hanteren bij de analyse van complexe problemen en onderzoeksuggesties kunnen leveren.
- Geschiedenis van een bepaald tijdvak of thema kritisch kunnen benaderen.
- Basiskennis van de randwetenschappen bij onderzoek en/of professionele activiteiten origineel kunnen gebruiken en uitdiepen.
- Geschiedeniswetenschappelijke onderzoeksmethodologie bij onderzoek of professionele activiteiten kunnen aanwenden.
- Algemeen inzicht hebben in de literatuur van het vakgebied (ook in een andere taal dan het Nederlands) en bronnen (ook in een andere taal dan het Nederlands) origineel en creatief gebruiken.
- Historisch onderzoek kunnen ontwerpen
- Het lopende nationale en internationale geschiedeniswetenschappelijke debat (ook in een andere taal dan het Nederlands) kritisch kunnen analyseren en origineel gebruiken
- Een relevant en samenhangend geschiedeniswetenschappelijk onderzoeksproject kunnen uitschrijven.
- Zelfstandig passende methoden van kwalitatief en kwantitatief onderzoek kunnen selecteren, verantwoord gebruiken en kritisch evalueren
- Op een creatieve wijze eigen onderzoek in de geschiedenis kunnen opzetten en uitvoeren.
- Beschikken over technieken om op een zelfstandige, wetenschappelijke wijze historische bronnen en literatuur (ook in een andere taal dan het Nederlands) te verzamelen, beoordelen, bewerken en integreren in een historisch betoog.
- De resultaten van eigen onderzoek of een eigen onderzoeksontwerp genuanceerd kunnen interpreteren en correct weergeven in een wetenschappelijk verantwoord verslag, scriptie of artikel.
- Systematisch wetenschappelijk integer handelen.
- Zelfstandig digitale methodes, hulpmiddelen en strategieën vergelijken, selecteren, verantwoord gebruiken en kritisch evalueren.
- Zelfstandig de dynamiek, processen of patronen kunnen achterhalen in complexe historische situaties.
- Waardenbewust en genuanceerd oordelen over historische kwesties.
- Een reflexief-kritische houding hebben die getuigt van historisch-wetenschappelijke nieuwsgierigheid, pluralisme en een ingesteldheid tot levenslang leren.
- Kritisch reflecteren over de grenzen van de eigen competenties, het eigen denken en handelen.
- Problemen systematisch vanuit meerdere perspectieven benaderen (multiperspectivisme).
- Eigen historisch-wetenschappelijk onderzoek kunnen neerschrijven in een duidelijk gestructureerd en wetenschappelijk verantwoord verslag, scriptie of artikel, geschreven in een heldere en academisch correcte taal.
- Eigen historisch onderzoek kunnen presenteren in een duidelijk gestructureerde mondelinge uiteenzetting in een heldere en academisch correcte taal en er over discussiëren met experts en peers.
- Naargelang van de situatie gepast inspirerend, adviserend of gezaghebbend communiceren (ook in een andere taal dan het Nederlands), samenwerken en handelen.
- Maatschappelijke problemen en hedendaagse opvattingen met de nodige kritische zin en historische achtergrond kunnen inschatten in wetenschappelijk werk.
- In het eigen wetenschappelijke werk eigentijdse ontwikkelingen kunnen interpreteren vanuit een historisch-comparatief perspectief.
- Cultuurgevoeligheid, respect voor diversiteit en historisch bewustzijn integreren in het wetenschappelijk werk.
- Systematisch aandacht hebben voor duurzame ontwikkeling.
- Getuigen van maatschappelijk engagement.
- Zelfstandig historisch onderzoek kunnen verrichten en zich inpassen in een groep die historisch-wetenschappelijk onderzoek verricht.
- Zich aan interdisciplinaire en multidisciplinaire gespecialiseerde beroepssituaties kunnen aanpassen.
- Vanuit een wetenschappelijke achtergrond kunnen functioneren in archieven en erfgoedinstellingen.
- Met aangepaste media historische inhouden kunnen communiceren aan een specifiek publiek.