Master of Arts in de taal- en letterkunde (Iberoromaanse talen)
Talenkennis is de basisvoorwaarde voor doeltreffende communicatie. In de opleiding taal- en letterkunde kan je kiezen voor verschillende specialisaties: één westerse taal, twee westerse talen met elkaar combineren of taalwetenschap (aansluitend op de gekozen talen in de voorafgaande opleiding). Het programma laat veel ruimte voor je eigen profilering.
Het aantal studiepunten is afhankelijk van de keuze in de module ‘Taalgroep: Portugees’.
Referenties: * = verplicht
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
1
|
sem 1
|
es
|
Renata Enghels
|
5
|
|
*
|
1
|
sem 2
|
es
|
Marlies Jansegers
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
es
|
Pedro Gras
|
5
|
|
*
|
1
|
sem 2
|
es
|
Maxim Rigaux
|
5
|
|
*
|
1
|
sem 1
|
es
|
Jasper Vervaeke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
es
|
Diana Arbaiza
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,es
|
Nettah Yoeli Rimmer
|
5
|
|
Het aantal studiepunten is afhankelijk van de keuze in de module ‘Taalgroep: Spaans’.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
pt
|
Renata Enghels
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
pt
|
Renata Enghels
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,pt
|
Renata Enghels
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,pt
|
Renata Enghels
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Zoë Ghyselinck
|
10
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Klaas Willems
|
5
|
|
- Vak met referentie k verplicht op te nemen
- 1 vak te kiezen uit de module 'Algemene taalwetenschap' of 'Algemene literatuurwetenschap', aansluitend bij de discipline van de masterproef en het onderzoeksproject
- 5 studiepunten te kiezen uit de module 'Vrije keuze', aansluitend bij de discipline van de masterproef en het onderzoeksproject
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leonid Kulikov
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Arvi Sepp
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
De student kan ook kiezen uit de Lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Mogelijkheden:
- Een selectie van vakken uit de modules Algemene taalwetenschap en Algemene literatuurwetenschap in het onderzoekstraject (het onderzoeksproject kan niet worden opgenomen in het traject Vrije keuze)
- Bijkomende vakken van de talen uit het masterprogramma
- Verderzetten van het gekozen traject uit de bachelor (bv. verder afwerken aanlooptraject naar aanvullende master)
- Nieuw traject uit de bachelor
- Vrije keuze uit het aanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken
Studenten mogen geen vakken opnemen uit de 'component leraar' van de educatieve master.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Koen De Temmerman
|
15
|
|
- Een uitstekende kennis bezitten van (verschillende varianten van) de bestudeerde talen en deze, in het geval van de moderne talen, in diverse gebruikscontexten vlot toepassen: - Voor het Nederlands op het niveau van de professionele moedertaalgebruiker; - Voor de vreemde talen op het niveau C2 of minstens C1 van het ERK voor begrijpen (luisteren en lezen), spreken (productie en interactie) en schrijven. - Voor Latijn en Oudgrieks: deze talen beheersen op een niveau vergelijkbaar met het niveau C1/B2 van het ERK voor de relevante dimensies lezen en begrijpen, en op het niveau A2 wat schrijven aangaat.
- Gevorderde wetenschappelijke inzichten toepassen in de studie van het taalsysteem en de verschijningsvormen van taal.
- Gevorderde wetenschappelijke inzichten toepassen in de specifieke eigenschappen van literaire teksten en in het historisch functioneren van literatuur.
- Actief en kritisch literatuurwetenschappelijke en taaltheoretische analysemethodes evalueren en inzetten bij het benaderen van nieuwe problemen.
- [Specifiek voor de Twee talen masters:] De twee gekozen talen en literaturen vergelijken en hun wederzijdse beïnvloeding en dialoog analyseren.
- [Specifiek voor de Monomasters:] Fenomenen en processen van historische, culturele en socio-politieke aard in het bestudeerde taalgebied kritisch evalueren.
- Verwante en ondersteunende wetenschappen kritisch betrekken bij het taalkundig of letterkundig onderzoek.
- Zelfstandig een originele onderzoeksvraag formuleren, situeren in het vakgebied en beantwoorden ; in overleg met een promotor een onderzoeksplan uittekenen, de voortgang van het onderzoeksproces opvolgen en in goede banen leiden.
- Kritisch inzicht hebben in de internationale vakliteratuur en de nieuwste evoluties in het vakgebied en binnen verschillende onderzoeksmethodologieën.
- Theoretische modellen en analysemethodes kritisch toepassen op complexe problemen; uit individuele casussen zelf algemene of theoretische conclusies afleiden.
- De historische en ideologische bepaaldheid van onderzoeksvragen interpreteren en het onderzoeksproces bevragen.
- Over een uitstekend taalbewustzijn beschikken: de cruciale rol van taal in de menselijke interactie en cultuurproductie kritisch inschatten en taal in overeenstemming hiermee creatief hanteren.
- Uiteenlopende oordelen over bronnen, analyses en theorieën integreren in het eigen onderzoek.
- Kritisch reflecteren op het onderzoek van anderen en van zichzelf.
- Getuigen van een ingesteldheid van wetenschappelijke nieuwsgierigheid en levenslang leren.
- Mondeling en schriftelijk rapporteren in één of twee gekozen talen en in het Nederlands, over het vakgebied en het eigen onderzoek, zowel aan vakgenoten als niet-vakgenoten.
- Onderzoeksresultaten mondeling en schriftelijk presenteren in een academisch verantwoorde vorm.
- In coördinatie met anderen taken van academisch niveau verrichten.
- Ethische en normatieve aspecten integreren in het wetenschappelijk werk.
- De overdraagbaarheid van het eigen onderzoekswerk naar andere maatschappelijke domeinen inschatten en kritisch evalueren.
- Maatschappelijke verantwoordelijkheid en engagement, cultuurgevoeligheid en respect voor diversiteit integreren in het wetenschappelijk werk.