Bachelor of Science in de geologie
Verwar geologie niet met geografie. Geografie bestudeert de oppervlakte van de Aarde, geologen gaan op onderzoek naar dieper liggende structuren. In de buitenste honderd kilometer van de Aarde vinden allerlei processen plaats die een effect kunnen hebben aan de aardoppervlakte.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Klaartje De Buysser
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Matthieu Boone
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Thas
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Bert
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Dewaele
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
David Van Rooij
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Isabel Van Driessche
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Natalie Jachowicz
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koen Thas
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Annemieke Verbeken
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan De Grave
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Amaury Frankl
|
5
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsonderdelen aangeboden door UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, of uit de opleidingsprogramma's aangeboden door de hogeronderwijsinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap of uit het (online) studieaanbod van Erasmus+ partnerinstellingen: in het eerste modeltraject verdeeld als: 6 studiepunten in jaar 3. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Richard Hoogenboom
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl,en
|
Lieven Clement
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Daele
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Thijs Vandenbroucke
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Cnudde
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stephen Louwye
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mieke Adriaens
|
7
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Stefaan Cottenier
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Alain De Wulf
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marc De Batist
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marc De Batist
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marc De Batist
|
5
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsonderdelen aangeboden door UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, of uit de opleidingsprogramma's aangeboden door de hogeronderwijsinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap of uit het (online) studieaanbod van Erasmus+ partnerinstellingen: in het eerste modeltraject verdeeld als: 6 studiepunten in jaar 3. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Thijs Vandenbroucke
|
5
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Thomas Hermans
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Dewaele
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Marc De Batist
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Stijn Dewaele
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Goossens
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Van Daele
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Johan De Grave
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
David Van Rooij
|
4
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Stijn Dewaele
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Daele
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Tom Bultreys
|
6
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsonderdelen aangeboden door UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, of uit de opleidingsprogramma's aangeboden door de hogeronderwijsinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap of uit het (online) studieaanbod van Erasmus+ partnerinstellingen: in het eerste modeltraject verdeeld als: 6 studiepunten in jaar 3. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Klaartje De Buysser
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Matthieu Boone
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Thas
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Bert
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Dewaele
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
David Van Rooij
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Isabel Van Driessche
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Natalie Jachowicz
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koen Thas
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Annemieke Verbeken
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan De Grave
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Amaury Frankl
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Richard Hoogenboom
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl,en
|
Lieven Clement
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Daele
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Thijs Vandenbroucke
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Cnudde
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stephen Louwye
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mieke Adriaens
|
7
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Stefaan Cottenier
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Alain De Wulf
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marc De Batist
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marc De Batist
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marc De Batist
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Thijs Vandenbroucke
|
5
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Thomas Hermans
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Dewaele
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Marc De Batist
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Stijn Dewaele
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Goossens
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Van Daele
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Johan De Grave
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
David Van Rooij
|
4
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Stijn Dewaele
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Daele
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Tom Bultreys
|
6
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsonderdelen aangeboden door UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, of uit de opleidingsprogramma's aangeboden door de hogeronderwijsinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap of uit het (online) studieaanbod van Erasmus+ partnerinstellingen: in het eerste modeltraject verdeeld als: 6 studiepunten in jaar 3. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
3
|
|
- Verkenning: de basisbegrippen vatten over de structuur en de evolutie van de Aarde, de evolutie van het Klimaat en Leven, de materialen van de Aarde. Inzicht hebben in de samenhang tussen de deelgebieden van de Aardwetenschappen zoals het functioneren van Aarde en Leven als één gekoppeld systeem.
- Verbreding: inzicht hebben in de ondersteunende wetenschappen: chemie, fysica, wiskunde, biologie, geografie.
- Inzicht hebben in de methoden, analysen en technieken in de wetenschappen (veld en laboratorium), in de theorieën, referentiekaders en modellen (ook 4D). Absolute veiligheidszorg nemen als permanente attitude.
- Grenzen van de kennis aftasten: inzicht hebben in de veronderstellingen in de benaderingen, en in de onzekerheid en ambiguïteit van de resultaten in de wetenschap.
- Zijn weg vinden in de internationale literatuur om een onderwerp uit te spitten.
- Nieuwsgierigheid en zin voor exploratie aan de dag leggen om nieuwe perspectieven te ontdekken (curiosity driven).
- Vanuit vertrekhypothesen en de nieuw ontdekte perspectieven, op een creatieve wijze experimenten ontwerpen.
- Flexibel inspelen op opdrachten in practica, veldstages en projectwerk, en probleemgestuurd onderzoek kunnen initiëren.
- Durven denken: een zelfstandig en kritisch standpunt innemen over wetenschappelijke kennis, in abstracte en concrete problemen.
- Gestructureerd denken, problemen leren afbakenen en verwoorden, probleemoplossend denken.
- Ruimtelijk denken, in- en uitzoomen in een driedimensionale ruimte (helicopter view) en de stap zetten naar een vierdimensionale denkruimte.
- Getuigen van openheid voor nieuwe ideeën en ontwikkelingen.
- In groepsverband en individueel, eigen literatuuronderzoek en eenvoudige experimenten in een forum van studiegenoten rapporteren en kritisch bespreken.
- Op toetsbare wijze initiatief nemen en vertrouwen ontwikkelen in eigen ideeën en voorstellen.
- Verantwoordelijkheid nemen in opleidingsaangelegenheden en tijdens veldstages.
- Aandacht hebben voor de plaats van de wetenschap en specifiek van Geologie in een duurzame maatschappij.
- Beginselen assimileren van ethiek en van maatschappelijk verantwoord handelen.
- Aandacht ontwikkelen voor de historische ontwikkeling van het geologisch denken.
- Getuigen van maatschappelijk engagement, milieubewustzijn en interesse voor duurzame ontwikkeling.
- Voeling hebben met de industriële en bredere wetenschappelijke 'real world'.
- Professioneel gedrag ontwikkelen, gekenmerkt door ondernemingszin, gedrevenheid, betrokkenheid, nauwkeurigheid, zin voor evenwicht tussen competitie en samenwerking, vasthoudendheid en zelfstandigheid.