Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen (elektrotechniek)
Een burgerlijk ingenieur is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concreet technische toepassingen. De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de ingenieurswetenschappen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur (behalve de opleiding burgelijk ingenieur-architect).
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marie-Françoise Reyniers
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Marie-Françoise Reyniers
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Inge Nys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ludo Poelaert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sabine Wittevrongel
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Filip De Turck
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Herbert De Smet
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Beeckman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koen De Bosschere
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Nele Noels
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dries Vande Ginste
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Stroobandt
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen De Maeyer
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Günther Roelkens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Nilesh Madhu
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Johan Bauwelinck
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Guy Torfs
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marie-Françoise Reyniers
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Marie-Françoise Reyniers
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Inge Nys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ludo Poelaert
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sabine Wittevrongel
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Filip De Turck
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Herbert De Smet
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Beeckman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koen De Bosschere
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Nele Noels
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dries Vande Ginste
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Stroobandt
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen De Maeyer
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Günther Roelkens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Nilesh Madhu
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Johan Bauwelinck
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Guy Torfs
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Inzicht hebben in de basiswetenschappen en de basisingenieurswetenschappen en deze creatief en doelgericht toepassen binnen de eigen ingenieursdiscipline.
- Creatief en doelgericht benutten van ondersteunende wetenschappen en technieken (statistiek, ICT, CAD).
- Analyseren, ontwerpen (op basis van welomlijnde technische specificaties) en realiseren van eenvoudige schakelingen met de voornaamste analoge en digitale (opto-) elektronische componenten.
- Kennen en creatief aanwenden van fysische modellen voor het beschrijven van elektrische en thermische eigenschappen van materialen en (opto-) elektronische componenten voor het ontwerp van eenvoudige systemen op basis van welomlijnde technische specificaties.
- Analyseren, ontwerpen (op basis van welomlijnde technische specificaties) en realiseren van eenvoudige algoritmes voor signaal- en dataverwerking in informatie- en communicatiesystemen.
- De rol van golfverschijnselen in (opto-) elektronische systemen kennen en in rekening brengen bij het ontwerp van eenvoudige systemen.
- Uitvoeren van metingen op eenvoudige systemen met een hardware en/of softwarecomponent, en op basis daarvan conclusies trekken omtrent de werking van die systemen.
- Doelgericht technische en wetenschappelijke informatie opzoeken en verwerken.
- Courante modellen, methoden en technieken gebruiken bij opdrachten.
- Verschijnselen, processen en systemen schematiseren en modelleren.
- Gemaakte beslissingen verantwoorden.
- De eigen leerervaringen ordenen.
- Conceptueel, analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken op verschillende abstractieniveaus.
- Blijk geven van nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en kritische reflectie.
- Blijk geven van wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
- Verdere studie- of beroepsmogelijkheden weloverwogen kiezen.
- Wetenschappelijke en discipline-eigen technische terminologie (ook in het Engels) correct hanteren.
- Concrete opdrachten planmatig uitwerken.
- Functioneren als lid van een team.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over de resultaten van eigen werk.
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen.
- Aandacht hebben voor bedrijfskundige aspecten van de ingenieursdiscipline.