Master of Medicine in de arbeidsgeneeskunde
De masteropleiding in de arbeidsgeneeskunde is een onderdeel van de beroepsopleiding tot arts-specialist in de arbeidsgeneeskunde. De masteropleiding zelf wordt gecoördineerd door een permanente opleidingscommissie. De colleges worden gegeven aan de verschillende Vlaamse universiteiten en de nadruk ligt op zelfstudie en zelfstandig werk.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bieke Claesen
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Steven Ronsmans
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bieke Claesen
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Steven Ronsmans
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Vanoirbeek
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Eveline Ankaert
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
An Van Nieuwenhuyse
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
8
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marijke De Couck
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mathieu Versée
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen Vanoirbeek
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bieke Claesen
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Wildemeersch
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Marc Du Bois
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jean-Pierre Van Geertruyden
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
17
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bieke Claesen
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Steven Ronsmans
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bieke Claesen
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Steven Ronsmans
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Vanoirbeek
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marijke De Couck
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mathieu Versée
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen Vanoirbeek
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bieke Claesen
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Wildemeersch
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Marc Du Bois
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Eveline Ankaert
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
An Van Nieuwenhuyse
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jean-Pierre Van Geertruyden
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
8
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
17
|
|
Opleidingscompetenties
1. Cognitieve en intellectuele leerresultaten
- Kennis van en inzicht hebben in de taken en opdrachten van de bedrijfsarts en deze kunnen plaatsen binnen het (inter-)nationaal wettelijk en specifiek deontologisch professioneel kader (C1)
- Kennis hebben van beroepsgebonden biologische, fysische en chemische agentia en psychosociale risicofactoren en hun gevolgen op de gezondheid van werknemers met het oog op de beoordeling van de arbeidsgeschiktheid, de vroegtijdige opsporing, diagnose en behandeling (C2)
- Fysieke en mentale belasting en belastbaarheid van werknemers evalueren en voorstellen formuleren ter optimalisering van de relatie tussen belasting en belastbaarheid (C3)
- Beroepsgebonden acute en chronische gevaren en risico's voor de gezondheid identificeren en evalueren. Adviezen formuleren ter preventie of beperking van schadelijke blootstellingen en ter bevordering van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden (C4)
- Kennis van en inzicht in de organisatie van arbeid en onderneming, arbeidsverhoudingen, managementstijlen en -methodieken en inschatting van het effect op interne arbeidsverhoudingen en wijze van aanpak van problemen in de bedrijfsgezondheidszorg (C5)
- Kennis hebben van de welzijnswetgeving en van de (inter-)nationale wetgeving die de collectieve en de individuele verhoudingen tussen werkgevers en werknemers regelt (C6)
- Kennis hebben van de specifieke plaats van de arbeidsgeneeskunde in de structuur en de organisatie van de gezondheidszorg en de sociale zekerheid (C7)
- Inzicht hebben in de relatie tussen milieu en gezondheid om de mogelijke impact van bedrijfsactiviteiten op de volksgezondheid en het leefmilieu te plaatsen, voorkomen of remediëren (C8)
- Kennis van en inzicht hebben in de objectieven, sterktes en zwaktes van onderzoeksmethoden toegepast op de arbeidsgeneeskunde en de bedrijfsgezondheidszorg (C9)
2. Onderzoeksleerresultaten
- Op een effectieve en efficiënte manier wetenschappelijke bronnen opzoeken en evalueren met oog op formulering van een specifieke onderzoeksvraag in de arbeidsgeneeskunde en de bedrijfsgezondheidszorg (O1)
- Een adequate methodologie kiezen in functie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek (O2)
- Zelfstandig onderzoek over een probleem in het domein van de arbeidsgeneeskunde op een wetenschappelijke manier opzetten, uitvoeren en analyseren (O3)
- De resultaten van eigen onderzoek genuanceerd interpreteren, evalueren en correct rapporteren, zowel mondeling als schriftelijk, naar de peers en naar het lekenpubliek (O4)
3. Beroepsleerresultaten
- Correct (preventief) medisch onderzoek uitvoeren om de gezondheid en de arbeidsgeschiktheid van werknemers te evalueren rekening houdend met het biopsychosociaal model (B1)
- Adequate maatregelen adviseren om risico's en schade op de werkvloer te voorkomen (primaire preventie) en te beperken (secundaire preventie) en de re-integratie van werknemers (al dan niet met beperkingen) te bevorderen (tertiaire preventie), met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen en diversiteit (B2)
- Administratieve regels i.v.m. werk en ziekte (ziekteverzekering, arbeidsongevallen, beroepsziekten…) grondig kennen en correct toepassen (B3)
- Aanbevelingen en voorstellen formuleren rond werkhervatting en aangepast werk bij arbeidsongeschiktheid (B4)
- Risico's m.b.t. lichamelijke en geestelijke gezondheid identificeren, analyseren en evalueren via meetmethoden, schattingsmodellen en meetstrategieën, rapporteren over de resultaten ervan en voorstellen formuleren ter optimalisering van de individuele en collectieve arbeidsomstandigheden (B5)
- Multidisciplinair samenwerken binnen het bedrijf en met de andere actoren in de gezondheidszorg en de maatschappij (B6)
- Over adequate communicatieve competenties beschikken om met alle geledingen binnen het bedrijf om te gaan en feedback te geven (B7)
- Werknemers informeren en opleiden m.b.t. gezondheid, gevaren en risico's op het werk en mogelijke preventieve maatregelen (B8)
- Eerste hulp en dringende verzorging organiseren en verlenen aan werknemers (B9)
- Als bedrijfsarts de wettelijke, ethische en normatieve waarden integreren in de dagelijkse beroepspraktijk (B10)
- Reflecteren over het eigen functioneren als bedrijfsarts in functie van verdere optimalisering van de beroepsuitoefening (B11)
- Getuigen van een houding van levenslang leren, van de nodige creativiteit om nieuwe ideeën of tools te ontwikkelen en van voortdurend engagement om nieuwe wetenschappelijke inzichten in de praktijk te brengen teneinde de gezondheid en het welzijn van de werknemers te bevorderen (B12)
Wet, decreet of Europese richtlijn waaraan de opleiding voldoet
- K.B. van 5 maart 1970 tot vaststelling van de normen waaraan moeten beantwoorden de diploma’s van aanvullend onderwijs in de arbeidsgeneeskunde, die in aanmerking komen voor de aanwijzing van de arbeidsgeneesheren (B.S. 27/03/1970)
-
M.B. van 5 september 2006 tot vaststelling van de bijzondere erkenningscriteria voor artsen, houders van een bijzondere beroepstitel van geneesheer-specialist in de arbeidsgeneeskunde, evenals voor stagemeesters en stagediensten in de arbeidsgeneeskunde (B.S. 25/09/2006).
- K.B. 27 maart 1998 en K.B. 5 december 2003 betreffende de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk
-
Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk (B.S., 18/09/1996)
-
Richtlijn 89/391/EEG van de Raad van 12 juni 1989 betreffende de tenuitvoerlegging van maatregelen ter bevordering van de verbetering van de veiligheid en de gezondheid van de werknemers op het werk (Publicatieblad Nr. L 183 van 29/06/1989 p. 0001- 0008)
- Besluit Vlaamse Regering 24 februari 2017 betreffende erkenning artsen-specialisten en van huisartsen