Master of Science in de bio-ingenieurswetenschappen: milieutechnologie
Door internationaal erkend spitsonderzoek in milieutechnologie is de Universiteit Gent één van de topuniversiteiten in Europa in dit vakgebied. Je krijgt er een zeer grondige technologisch-wetenschappelijke kennis m.b.t. de analyse, preventie en remediëring van milieuproblemen, met het oog op een duurzaam beheer van onze grondstoffen, technologische processen en ecosystemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Gijs Du Laing
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kristof Demeestere
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Colin Janssen
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Karel De Schamphelaere
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Walgraeve
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ellen Van De Vijver
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Ramon Ganigué
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Sophie Huysveld
|
3
|
|
Om de minor te behalen moeten alle opleidingsonderdelen uit die minor worden opgenomen.
Voltijds modeltraject:
De student kiest zelf welke keuzeopleidingsonderdelen in het eerste en welke in het tweede modeltrajectjaar worden gevolgd (tenzij anders aangegeven); in combinatie met de algemene opleidingsonderdelen neemt de student in totaal 54 tot 66 studiepunten per modeltrajectjaar op. De som van het totaal aantal opgenomen studiepunten over de 2 modeltrajectjaren heen moet 120 studiepunten bedragen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Brent Bleys
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Timothy Van Renterghem
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Sophie Huysveld
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hildegard Deweerdt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Filip Tack
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Boeckx
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pascal Boeckx
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lander Baeten
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Peter Goethals
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Niko Verhoest
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jana Asselman
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Diederik Rousseau
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Eveline Volcke
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Ingmar Nopens
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Ronsse
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sven Mangelinckx
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Frieke Vancoillie
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Baetens
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Ingmar Nopens
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Luca
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Benedikt Sas
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Farah Focquaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Mieke Uyttendaele
|
3
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, en alliantiepartner VUB.
Maximum 2 keuzeopleidingsonderdelen uit dit aanbod zijn toegestaan.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Eveline Volcke
|
7
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hildegard Deweerdt
|
6
|
|
Om de minor te behalen moeten alle opleidingsonderdelen uit die minor worden opgenomen.
Voltijds modeltraject:
De student kiest zelf welke keuzeopleidingsonderdelen in het eerste en welke in het tweede modeltrajectjaar worden gevolgd (tenzij anders aangegeven); in combinatie met de algemene opleidingsonderdelen neemt de student in totaal 54 tot 66 studiepunten per modeltrajectjaar op. De som van het totaal aantal opgenomen studiepunten over de 2 modeltrajectjaren heen moet 120 studiepunten bedragen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Brent Bleys
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Timothy Van Renterghem
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Sophie Huysveld
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hildegard Deweerdt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Filip Tack
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Boeckx
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pascal Boeckx
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lander Baeten
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Peter Goethals
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Niko Verhoest
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jana Asselman
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Diederik Rousseau
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Eveline Volcke
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Ingmar Nopens
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Ronsse
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sven Mangelinckx
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Frieke Vancoillie
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Baetens
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Ingmar Nopens
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Luca
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Benedikt Sas
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Farah Focquaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Mieke Uyttendaele
|
3
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, en alliantiepartner VUB.
Maximum 2 keuzeopleidingsonderdelen uit dit aanbod zijn toegestaan.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Kristof Demeestere
|
30
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Gijs Du Laing
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kristof Demeestere
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Colin Janssen
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Karel De Schamphelaere
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Walgraeve
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ellen Van De Vijver
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Ramon Ganigué
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Sophie Huysveld
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Eveline Volcke
|
7
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hildegard Deweerdt
|
6
|
|
Om de minor te behalen moeten alle opleidingsonderdelen uit die minor worden opgenomen.
Voltijds modeltraject:
De student kiest zelf welke keuzeopleidingsonderdelen in het eerste en welke in het tweede modeltrajectjaar worden gevolgd (tenzij anders aangegeven); in combinatie met de algemene opleidingsonderdelen neemt de student in totaal 54 tot 66 studiepunten per modeltrajectjaar op. De som van het totaal aantal opgenomen studiepunten over de 2 modeltrajectjaren heen moet 120 studiepunten bedragen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Brent Bleys
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Timothy Van Renterghem
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Sophie Huysveld
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hildegard Deweerdt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Filip Tack
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Boeckx
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pascal Boeckx
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lander Baeten
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Peter Goethals
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Niko Verhoest
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jana Asselman
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Diederik Rousseau
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Eveline Volcke
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Ingmar Nopens
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Ronsse
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sven Mangelinckx
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Frieke Vancoillie
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Baetens
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Ingmar Nopens
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Luca
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Benedikt Sas
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Farah Focquaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Mieke Uyttendaele
|
3
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, en alliantiepartner VUB.
Maximum 2 keuzeopleidingsonderdelen uit dit aanbod zijn toegestaan.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Kristof Demeestere
|
30
|
|
- De kwaliteit van en interacties binnen natuurlijke en industriële ecosystemen kritisch en multidisciplinair in kaart brengen, begrijpen en interpreteren met behulp van state-of-the-art en geavanceerde chemisch-fysische en (micro)biologische meettechnieken, ecologische risico-beoordeling, en modellen
- De efficiëntie en ecologische duurzaamheid van processen en technologieën inschatten en verbeteren gebruik op het vlak van (her)gebruik van natuurlijke grondstoffen, levenscyclusanalyse en schone technologie
- Diepgaande kennis en inzicht hebben m.b.t. de principes en kwantitatieve doorrekening van fysische, chemische en biotechnologische processen voor het terugwinnen en zuiveren van gasvormige, vloeibare en vaste nevenstromen en hun (micro)polluenten; alsook van het ontwerpen, regelen, praktisch uitvoeren en integreren van milieutechnische installaties
- Kennis hebben van het Vlaamse en internationale milieuwetgevende kader en van de economisch-maatschappelijke randvoorwaarden omtrent lokale en globale milieu-uitdagingen en milieuzorg
- Mits het volgen van de “Minor milieucoördinatie” kan de master eveneens leiden tot de erkenning ‘Milieucoördinator type A’
- Problemen over milieutechnologie vaststellen en analyseren en heldere onderzoeksvragen formuleren met het oog op het bereiken van effectieve en potentieel toepasbare oplossingen
- Vakliteratuur raadplegen en kritisch interpreteren volgens wetenschappelijke standaarden
- De geschikte analysemethoden en procestechnieken selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen
- Bruikbare informatie extraheren uit overvloedige, onvolledige of tegenstrijdige gegevens
- Wetenschappelijk onderzoek plannen, opvolgen en bijsturen
- Gegevens nauwgezet verzamelen, wetenschappelijk verwerken, kritisch analyseren en interpreteren in overeenstemming met de principes van wetenschappelijke integriteit
- Op basis van kennis, inzicht en ervaring nieuwe of resterende knelpunten en onderzoeksvragen identificeren
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie
- Wetenschappelijk gefundeerd argumenteren in een multidisciplinaire context
- Getuigen van openheid voor nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen en hun toepassingen in een brede wetenschappelijke, economische en maatschappelijke context
- Een actieve en integere houding aannemen tegenover permanente kennisontwikkeling, levenslang leren en zelfstandig het eigen leerproces sturen
- Beschikken over de vereiste sociale en communicatieve vaardigheden om in een team te werken
- Samenwerken en beginnend leiding geven in een multidisciplinaire omgeving
- Schriftelijk en mondeling helder communiceren over het eigen vakgebied in het Nederlands en het Engels
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen, ook in een internationale of interculturele omgeving
- Binnen korte tijd autonoom functioneren in wetenschappelijk onderzoek, in industriële functies, bij studiebureaus, ngo’s en overheidsinstellingen
- Duurzaamheidsaspecten en maatschappelijke randvoorwaarden afwegen bij de ontwikkeling van in een kwaliteitsvol systeem, product, dienst of proces
- Zelfstandig en resultaatgericht een ingenieursproject concipiëren, plannen en uitvoeren op het niveau van een beginnende professional
- De complexiteit van een probleem/systeem doorgronden met behulp van kwantitatieve methoden
- Risico’s en technische haalbaarheid van een project inschatten
- Biologische, fysisch-chemische, technologische, economische en ecologische aspecten integreren in onderzoek, productie, kwaliteitsbeheer, management of beleid
Wet, decreet of Europese richtlijn waaraan de opleiding voldoet
De opleiding Master of Science in de bio-ingenieurswetenschappen: milieutechnologie – minor milieucoördinatie ingericht door de Universiteit Gent is erkend als aanvullende vorming voor milieucoördinatoren van het eerste niveau (A) (ministerieel besluit van 25 september 2014 (erkenningsnummer AMV/ERK/OPL_MC/UGENT/2014/1)).
Dit betekent dat, indien de student de 4 vakken van de minor milieucoördinatie heeft gevolgd (wat vermeld wordt in punt 4.3. van het diplomasupplement), het diploma in overeenstemming is met de algemene en bijzondere erkenningsvoorwaarden vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010 tot vaststelling van het Vlaams reglement inzake erkenningen met betrekking tot het leefmilieu (VLAREL).