Master of Science in de criminologische wetenschappen
De criminologie heeft afwijkend gedrag en misdadigheid als onderzoeksdomein. Het is een autonome wetenschap die niet enkel criminaliteit ontleedt maar ook zoekt naar de meest aangepaste reactie van de samenleving op afwijkend gedrag. In de masteropleiding gebeurt de echte specialisatie. Hierbij speelt het onderwerp van de masterproef en de keuzevakken een belangrijke rol.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Pauwels
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Louis Favril
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Vander Beken
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Antoinette Verhage
|
12
|
|
edu: Deze vakken komen voor in de educatieve masteropleiding. Studenten die deze drie vakken met succes gevolgd hebben, kunnen na het behalen van het bachelordiploma, rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Eva Lievens
|
5
|
|
a
|
|
|
|
Ciska Wittouck
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Charlotte Colman
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Ellen Desmet
|
5
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Jelle Janssens
|
5
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Jelle Janssens
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Tom Decorte
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Tom Decorte
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Gert Vermeulen
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Christophe Vandeviver
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Stove
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lize Verbeke
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Geert Van Parys
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Marc Cools
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Gert Vermeulen
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Geert Van Parys
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Leloup
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Antoinette Verhage
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
4
|
|
edu
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
edu
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
6
|
|
edu
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
3
|
|
Studenten kunnen keuzevakken kiezen uit één van volgende masteropleidingen van de UGent: economische wetenschappen, politieke wetenschappen, bestuurskunde, psychologie, wijsbegeerte, sociologie, geschiedenis, communicatiewetenschappen, rechten, pedagogische wetenschappen, uit een master in de Criminologische Wetenschappen van een instelling van de Vlaamse gemeenschap of uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Decorte
|
18
|
|
- Zelfstandig kennis van de actoren, de beleidsprocessen en de besluitvormingsprocessen in het criminologisch werkveld toepassen bij de benadering van deviantie- en criminaliteitsfenomenen en reacties daarop.
- Zelfstandig kennis van de Europese en internationale institutionele- en beleidsontwikkelingscontext van de criminologie en de strafrechtsbedeling toepassen bij de benadering van deviantie- en criminaliteitsfenomenen en reacties daarop.
- Diepgaande kennis van specifieke deviantie- en criminaliteitsfenomenen en de reacties daarop verwerken bij wetenschappelijk onderzoek.
- Criminaliteits- en deviantiefenomenen multi-dimensioneel en cross-cultureel benaderen.
- Criminaliteits- en deviantiefenomenen multidisciplinair, geïntegreerd en integraal aanpakken.
- Kennis hebben van actuele discussies en vraagstukken m.b.t. deviantie- en criminaliteitsfenomenen en de reacties daarop.
- Vanuit een visie op theorie en onderzoek criminaliteits- en deviantiefenomenen en reacties daarop kritisch analyseren.
- Een relevant en samenhangend onderzoeksopzet uitschrijven.
- Zelfstandig passende analysetechnieken selecteren, uitvoeren en de resultaten kritisch interpreteren.
- Een standpunt wetenschappelijk beargumenteerd formuleren over criminaliteits- en deviantiefenomenen en reacties daarop.
- Innovatief wetenschappelijk beargumenteerd beleidsgericht, beleidsvoorbereidend en beleidsondersteunend denken.
- Zelfstandig systematisch en kritisch reflecteren over het eigen denken en zo nodig bijsturen.
- Blijk geven van een actieve houding tegenover actualiteit, permanente kennisontwikkeling en ‘levenslang leren’.
- Een situatie, criminologisch vraagstuk of probleem duiden vanuit meerdere (culturele) invalshoeken en verschillende (internationale) modellen.
- Helder schriftelijk communiceren over persoonlijke standpunten en/of resultaten van (eigen) wetenschappelijk onderzoek.
- Persoonlijke standpunten en/of resultaten van (eigen) onderzoek mondeling communiceren aangepast aan het doelpubliek.
- Openstaan voor en deelnemen aan het academisch en professioneel debat binnen het domein criminologisch domein.
- Inzicht hebben in de maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid van een criminoloog en van de daarmee samenhangende ethische, culturele en juridische vraagstukken.
- Kritische reflecteren over het actueel beleid in criminologische relevante domeinen.
- Integriteit en deontologische normen respecteren en integreren in het wetenschappelijk werk en in het functioneren als criminoloog.
- Cultuurgevoeligheid en respect voor diversiteit, pluralisme en verdraagzaamheid integreren in het wetenschappelijk werk en in het functioneren als criminoloog.
- Inzicht hebben in interculturele en internationale debatten over criminologische vraagstukken.
- Handelen in overeenstemming met de belangen, waarden en normen van een criminologisch relevant werkdomein (verantwoordelijkheid nemen).
- Een bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat in een team of project, ook als dat niet meteen van persoonlijk belang is (samenwerken).
- Wensen en behoeften van de verschillende belanghebbenden onderkennen en er adequaat op reageren (klantgerichtheid).
- Ontwikkelen van professionele relaties en coalities en die aanwenden om informatie en medewerking te verkrijgen (netwerken).
- Vernieuwen om producten, diensten, processen en structuren te creëren die tegemoet komen aan toekomstige uitdagingen (innoveren).
- Feiten in een ruime context plaatsen en wetenschappelijk onderzoek aanwenden om een toekomstgericht beleid te ontwikkelen (visie).
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
Er kunnen stages worden georganiseerd in het zomerreces, de tweedekansexamenperiode en de feedbackweek voorafgaand aan de start van het academiejaar voor studenten die het vak stage in dat academiejaar zullen opnemen in hun curriculum, op voorwaarde dat deze studenten ingeschreven zijn in het voorafgaande academiejaar.