Master of Science in de specialistische tandheelkunde (kindertandheelkunde en de bijzondere tandheelkunde)
De masteropleiding specialistische tandheelkunde heeft tot doel een algemeen tandarts verder op te leiden tot een hooggekwalificeerd practicus die deze bijzondere bekwaamheid binnen de tandheelkunde competent en autonoom kan beoefenen binnen een algemeen tandheelkundig en medisch perspectief en in een brede maatschappelijke context.
Inhoud
Een master in de specialistische tandheelkunde wordt verwacht te beschikken over een grondigere en brede kennis, over uitgesproken vaardigheden (naast klinische en communicatieve, in het bijzonder manuele en technische) en over de gepaste attitudes (open kritisch-wetenschappelijke instelling en patiëntgerichte houding) om meer specifieke orale gezondheidsproblemen te benaderen zowel op preventief, diagnostisch als therapeutisch vlak.
Tijdens het eerste jaar van de kindertandheelkunde en de bijzondere tandheelkunde gaat de aandacht vooral uit naar de ontwikkeling van het kind, angst- en patiëntenmanagement en basis cariësmanagement. Focus ligt op de diversiteit aan disciplines in de tandheelkunde die worden toegepast bij de behandeling van een kind. Daarnaast is er een eerste focus op de pediatrische disciplines, d.w.z. cardiologie en oncologie. Binnen het eerste jaar start een praktijktraining (onder begeleiding) met sedatie en algehele anesthesie, met als uiteindelijk doel de behandelingen zelfstandig uit te voeren. In het tweede en derde jaar zijn de cursussen en klinische opleidingen vooral gericht op de diagnose en behandeling van tandtrauma’s en ontwikkelingsstoornissen. De pediatrische disciplines endocrinologie, ademhalingsstoornissen en neuromotorische aandoeningen komen aan bod, evenals tandheelkundige symptomen die verband houden met verschillende syndromen. Ten slotte raak je vertrouwd met de bijzondere tandheelkunde en leer je behandelplannen voor patiënten met speciale behoeften opstellen en leer je die toepassen tijdens de klinische opleiding.
Een master in de kindertandheelkunde en de bijzondere tandheelkunde ontwikkelt uitgesproken competenties op het vlak van kennis en inzicht van specifieke disciplines zoals preventieve en restauratieve kindertandheelkunde, pediatrie, angstbestrijding, narcodontie, toegepaste genetica en syndromen en tandheelkundige zorg voor gehandicapten.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De Master of Science in de specialistische tandheelkunde – kindertandheelkunde en de bijzondere tandheelkunde is een driejarige voltijdse academische masteropleiding van 180 studiepunten. Het curriculum bestaat uit algemene opleidingsonderdelen (communicatie, management, CBCT, dentale traumatologie, verdere inzichten in klinisch wetenschappelijk onderzoek, MDP) die gemeenschappelijk zijn met de andere afstudeerrichtingen; en georiënteerd op het leggen van een brede basis (verbreden van de visie). Het grootste deel van de masteropleiding focust op het verwerven van diepgaande theoretische kennis als preklinische en uitgebreide klinische training binnen het gekozen specialistische traject. De preklinische vaardigheden worden geoefend in jaar 1 en 2, de klinische stage is verspreid over jaar 1, 2 en 3. De masterproef maakt deel uit van het curriculum in jaar 2 en 3.
In de preklinische opleiding worden de technische vaardigheden aangescherpt en nieuwe technieken aangeleerd.
Tijdens de klinische stage wordt kindertandheelkunde en de bijzondere tandheelkunde in praktijk gebracht op de kliniek van het Universitair Ziekenhuis. Er wordt doorheen dit traject gestart met eenvoudige therapieën en er wordt opgebouwd tot steeds complexere handelingen, onder supervisie van gediplomeerde kindertandartsen. Bij dit alles blijft de best beschikbare wetenschappelijke evidentie de leidraad. Zowel de preklinische als klinische activiteiten worden op regelmatige basis opgevolgd en waar nodig bijgestuurd. Gezamenlijke casuspresentaties en besprekingen van de vakliteratuur maken deel uit van het curriculum.
Gezien de wetenschappelijke onderbouw van de opleiding, maakt een masterproef rond een origineel wetenschappelijk onderwerp deel uit van de opleiding. Hiervoor kan aangesloten worden bij bestaande researchlijnen van de afdeling. Op het einde van de opleiding is er een klinisch eindexamen dat afgenomen wordt door een internationaal examinator verbonden aan een buitenlands opleidingscentrum.
Arbeidsmarkt
De masteropleiding specialistische tandheelkunde leidt tandartsen uitgebreid en diepgaand op in alle aspecten van de specialisatie volgens de hoogste Europese Criteria. Je werkt als zelfstandige of in associatieverband met andere tandarts-specialisten in diverse disciplines. Werken in onderwijs en onderzoek behoren ook tot de mogelijkheden. Veel afgestudeerden maken een combinatie met de praktijk.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Evidence-based onderwijs. De docenten zijn nauw betrokken bij wetenschappelijk onderzoek, nemen deel aan internationale congressen en verzorgen (internationale) lezingen. Hierdoor worden recente bevindingen vlot geïntegreerd in zowel het theoretisch als het klinisch onderwijs. Literatuurseminaries en multidisciplinaire patiëntenbesprekingen maken deel uit van de opleiding.
- Kwaliteit van de docenten. Naast hun sterke betrokkenheid bij wetenschappelijk onderzoek zijn de docenten ook actief in de klinische specialistische praktijk. Hierdoor kunnen zij, op een geïntegreerde wijze, hoogstaand theoretisch en klinisch onderwijs bieden. De opleidingscoördinatoren hebben een uitgebreid (inter)nationaal netwerk binnen hun vakgebied en zijn goed op de hoogte van de bestaande curricula en vereiste competenties op internationaal niveau.
- Sterke koppeling tussen preklinisch en klinisch onderwijs. Tandarts-specialisten-in-opleiding leren nieuwe technieken en vaardigheden die ze op een hoger niveau moeten uitvoeren eerst in een preklinische setting. Zowel de prekliniek als de tandheelkundige kliniek van het UZ Gent (waar het grootste deel van de stages plaatsvindt) beschikken over de modernste apparatuur.
- Brede betrokkenheid van stakeholders. De opleiding zet sterk in op betrokkenheid van diverse stakeholders, waaronder tandarts-specialisten-in-opleiding, docenten, en vanwege de sterke verwevenheid met het UZ Gent, vertegenwoordigers uit het werkveld, alumni,…. Dit wordt ondersteund door visie- en terugkomdagen en regelmatig overleg met de basisopleiding om een goede afstemming te waarborgen.
Sterke punten
- Streven naar future-proof competenties zoals interdisciplinair samenwerken en multiperspectivisme. Regelmatig worden multidisciplinaire besprekingen georganiseerd. Teams samengesteld uit tandarts-specialisten-in-opleiding van de vier afstudeerrichtingen, werken gezamenlijk met de teamleden aan het opstellen van geïntegreerde multidisciplinaire behandelplannen voor patiënten. Tijdens deze sessies worden ze begeleid door docenten uit de vier afstudeerrichtingen.
- Optimale afstemming met de basisopleiding. Het kernteam van docenten is grotendeels betrokken bij zowel de basis-als vervolgopleiding, wat een nauwgezette afstemming van de inhoud tussen beide garandeert.
- Ontwikkeling van hoogstaande academische competenties met ruimte voor experimenteel onderzoek. Elke tandarts-specialist-in-opleiding werkt een masterproef uit rond een onderzoeksvraag gerelateerd aan de specialisatie. De meerderheid van deze masterproeven is gebaseerd op eigen experimenteel onderzoek en resulteert in een bijdrage aan internationale congressen of wetenschappelijke publicaties.
- Stevige verankering van de externe blik. Drie van de vier afstudeerrichtingen zijn internationaal geaccrediteerd, wat externe kwaliteitsopvolging waarborgt. Een internationale expert is betrokken bij de beoordeling van het klinisch eindexamen en de masterproef en er worden regelmatig internationale gastsprekers uitgenodigd. Terugkomdagen voor alumni bieden waardevolle feedback vanuit het werkveld.
Werkpunten
- Verder optimaliseren van communicatie, organisatie en informatieverstrekking. Het nastreven van continuïteit en diversiteit in het patiënten aanbod vereist een vlotte en duidelijke afstemming met interne (UZ Gent) en externe stageplaatsen. Dit maakt de planning, organisatie en communicatie naar tandarts-specialisten-in-opleiding uitdagend.
- Tandarts-specialisten-in-opleiding ervaren de opleiding als intensief. Er worden inspanningen geleverd om de werklast en taken te monitoren en op een realistisch niveau te houden. Er wordt echter binnen een master-na-masteropleiding een hogere mate van zelfstandigheid verwacht in vergelijking met een basisopleiding.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 14/02/2024.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.