Master of Science in het sociaal werk
De masteropleiding sociaal werk concentreert zich op de studie en ontwikkeling van kwaliteitsvolle sociaalwerkpraktijken. Het zijn praktijken die sociale verandering en ontwikkeling, sociale cohesie, empowerment en emancipatie van mensen bevorderen.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieve Bradt
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Laura Van Beveren
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Griet Roets
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Geert Devos
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris De Corte
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Rossella Marino
|
4
|
|
Op te nemen: 1 keuzemodule uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 5 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kris Rutten
|
5
|
|
UKV
|
1
|
sem 2
|
en
|
Robin Vandevoordt
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sara Rowaert
|
5
|
|
Op te nemen: minstens 5 studiepunten te selecteren uit de aan sociaal werk grenzende disciplines uit het aanbod van de Universiteit Gent of van een andere universiteit van de Vlaamse Gemeenschap. Na goedkeuring van de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Concepten uit de theorievorming in het sociaal werk en de sociale pedagogiek in hun onderlinge samenhang duiden en er kritisch over reflecteren.
- Geavanceerde kennis van het sociaal werk, de sociale pedagogiek en van sociaal-beleidstheorieën toepassen om complexe sociaal-werkpraktijken te analyseren.
- Vanuit een inter- en transdisciplinair perspectief aanverwante (sub)disciplines kritisch en zelfstandig toepassen bij de analyse van probleemdefinities in het sociaal werk en de sociale pedagogiek.
- Inzicht hebben in de geschiedenis en de eigen aard van het sociaal werk als wetenschap, als beroep en als praktijk, en dit historisch perspectief zelfstandig toepassen in actuele discussies over en de analyse van complexe sociale en pedagogische problemen.
- Kritisch reflecteren over paradigma’s die aan de grondslag liggen van probleemdefinities in het sociaal werk en de sociale pedagogiek, de grenzen ervan aanduiden en die reflectie creatief benutten.
- Kritisch inzicht hebben in de internationale wetenschappelijke literatuur en in het internationaal onderzoek in het sociaal werk en de sociale pedagogiek, en deze inzichten op een originele manier gebruiken.
- Hedendaagse probleemdefinities in het sociaal werk en de sociale pedagogiek en corresponderende ontwikkelingen in het sociaal werk kritisch analyseren en duiden vanuit verschillende theoretische referentiekaders, en deze vertalen naar een onderzoeksopzet.
- Onderzoeksmodellen in het sociaal werk en de sociale pedagogiek kritisch selecteren, voor eigen gebruik aanpassen en nieuwe onderzoeksmodellen, methoden en technieken ontwikkelen.
- Creativiteit en maatschappelijke verbeelding tonen om bepaalde verbanden en nieuwe gezichtspunten te ontdekken, en deze gezichtspunten inzetten voor nieuwe toepassingen.
- De resultaten van eigen onderzoek of ontwerp genuanceerd interpreteren en correct weergeven in een wetenschappelijk correct rapport.
- Met veranderingen in het onderzoeks- of ontwerpproces omgaan en het proces op basis daarvan bijsturen.
- Een kritische, deontologische en ethische professionele houding hebben die getuigt van wetenschappelijke gerichtheid, integriteit en zelfstandigheid in zowel onderzoek als praktijken van het sociaal werk.
- Zelfstandig en systematisch kritisch reflecteren over denken, leren, beslissen en handelen in het sociaal werk en de sociale pedagogiek die reflectie vertalen in adequate oplossingen.
- Zelfstandig nieuwe en complexe probleemdefinities in het sociaal werk en de sociale pedagogiek kritisch analyseren.
- Blijk geven van een actieve houding ten aanzien van permanente kennisontwikkeling, probleemoplossend handelen en levenslang leren, en getuigen van zelfstandigheid in het sturen van het eigen leerproces.
- Een standpunt innemen ten aanzien van een complex sociaal en sociaal-pedagogisch probleem en standpunten kritisch naar waarde schatten.
- Probleemdefinities in het sociaal werk en de sociale pedagogiek systematisch benaderen vanuit meerdere perspectieven (multiperspectivisme).
- Schriftelijk communiceren over het vakgebied sociaal werk en sociale pedagogiek, over eigen onderzoek en over probleemoplossingen met vakgenoten, niet-vakgenoten en andere betrokken partijen.
- Mondeling communiceren over het vakgebied sociaal werk en sociale pedagogiek, over eigen onderzoek en over probleemoplossingen met vakgenoten, niet-vakgenoten en andere betrokken partijen.
- In team samenwerken in complexe multidisciplinaire (academische) contexten.
- Het maatschappelijk debat openhouden en een onderbouwde analyse maken van de wijze waarop sociaal-werkpraktijken maatschappelijke veranderingen nastreven die bijdragen tot sociale rechtvaardigheid en een besef van menselijke waardigheid.
- Maatschappelijke, historische, sociale, (inter)culturele, economische, politieke, globale en internationale aspecten integreren in wetenschappelijk werk en zo aantonen hoe actuele probleemdefinities in het sociaal werk en de sociale pedagogiek historisch en cultureel geconstrueerd zijn.
- Ethische en normatieve aspecten integreren in het wetenschappelijk werk.
- Een doordachte visie hebben op de relatie overheid-individu-sociaal werk en op de relatie publieke-private sfeer in lokale en globale contexten.
- Duurzame ontwikkeling, cultuurgevoeligheid en respect voor diversiteit integreren in het wetenschappelijk werk.
- In een verscheidenheid van multidisciplinaire gespecialiseerde beroepssituaties zelfstandig als sociaal werker functioneren.
- De narratieven in het sociaal werk onderkennen, begrijpen en integreren.
- Sociaal-werkpraktijken ontwikkelen, implementeren en evalueren met respect voor de leefwereld van de belanghebbenden.
- Sociaal werk met de nodige creativiteit, humor en empathie bekijken.