Schakelprogramma tot Master of Science in het sociaal werk
Een schakelprogramma is een overgangsprogramma tussen bepaalde professionele bachelors (3-jarige hogeschoolopleiding) en een specifieke master. Dit schakelprogramma bereidt je voor op de masteropleiding waarin je kwaliteitsvolle sociaalwerkpraktijken bestudeert en ontwikkelt die sociale verandering en ontwikkeling, sociale cohesie, empowerment en emancipatie van mensen bevorderen.
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Michel Vandenbroeck
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ilse Derluyn
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Roose
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kris Rutten
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan De Neve
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Thierry Marchant
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Griet Roets
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Toon Benoot
|
6
|
|
Op te nemen: 1 module afhankelijk van de vooropleiding uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hans Grymonprez
|
6
|
|
Op te nemen: 5 tot 6 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Herbert Roeyers
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Evelyne Deceur
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sara Willems
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Beatrijs Moerkerke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ine Lietaert
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Erik Paredis
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Marchant
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
6
|
|
Op te nemen: 5 tot 6 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Herbert Roeyers
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hans Grymonprez
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Evelyne Deceur
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sara Willems
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Beatrijs Moerkerke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ine Lietaert
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Erik Paredis
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Marchant
|
6
|
|
Alle onderstaande vakken moeten worden gevolgd.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hans Grymonprez
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Evelyne Deceur
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Lieve Bradt
|
7
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Inzicht hebben in sociaal werk en sociaal pedagogische concepten uit de theorievorming.
- Initiële kennis van het sociaal werk, de sociale pedagogiek en van sociaal-beleidstheorieën toepassen om eenvoudige sociaal-werkpraktijken te analyseren.
- Inzicht hebben in het belang van aanverwante (sub)disciplines om probleemdefinities in het sociaal werk en de sociale pedagogiek te analyseren.
- Inzicht hebben in de geschiedenis en de eigen aard van het sociaal werk als wetenschap, als beroep en als praktijk en dit historisch perspectief herkennen in actuele discussies over (eenvoudige) sociale en pedagogische problemen.
- Inzicht hebben in de paradigma’s die aan de grondslag liggen van probleemdefinities in het sociaal werk en de sociale pedagogiek en de grenzen ervan aangeven.
- Wetenschappelijke literatuur en internationaal onderzoek in het sociaal werk en de sociale pedagogiek identificeren, naar waarde schatten en benutten.
- Hedendaagse maatschappelijke situaties, probleemdefinities en ontwikkelingen in het sociaal werk en de sociale pedagogiek kunnen situeren en duiden vanuit een wetenschappelijk kader.
- Verschillende onderzoeksdesigns (onderzoeksmodellen, methoden en technieken) in het sociaal werk en de sociale pedagogiek kennen, rechtvaardigen en op waarde schatten.
- Theorieën, beleid en praktijk van sociaal werk en sociale pedagogiek wetenschappelijk kunnen duiden.
- Passende methoden van kwalitatief en kwantitatief onderzoek kennen en kunnen toepassen.
- Passende analysetechnieken kennen, kunnen toepassen en de resultaten kunnen interpreteren.
- Getuigen van een kritische, deontologische en ethische professionele houding ten aanzien van zowel onderzoek als praktijken van het sociaal werk.
- Kritisch reflecteren over het eigen denken, leren, beslissen en handelen en waar nodig bijsturen.
- Zelfstandig eenvoudige probleemdefinities in het sociaal werk en de sociale pedagogiek analyseren.
- Getuigen van een positieve ingesteldheid ten aanzien van permanente kennisontwikkeling, probleemoplossend handelen en levenslang leren in het sociaal werk en de sociale pedagogiek.
- Een standpunt innemen ten aanzien van concrete en abstracte sociaal en sociaal-pedagogisch problemen.
- Probleemdefinities in het sociaal werk en de sociale pedagogiek benaderen vanuit meerdere perspectieven (multiperspectivisme).
- Schriftelijk communiceren over wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied sociaal werk en sociale pedagogiek met vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Mondeling communiceren over het vakgebied sociaal werk en sociale pedagogiek met vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Gepast, constructief en positief kunnen communiceren, samenwerken en handelen in eenvoudige contexten.
- Deelnemen aan het maatschappelijke en culturele debat en inzicht hebben in de wijze waarop sociaal-werkpraktijken maatschappelijke veranderingen nastreven die bijdragen tot sociale rechtvaardigheid en besef van menselijke waardigheid.
- Maatschappelijke, historische, sociale en (inter)culturele, economische, politieke, globale en internationale aspecten in wetenschappelijk werk in de sociaal werk en sociaal pedagogische context analyseren.
- Getuigen van positieve ingesteldheid ten aanzien van maatschappelijk engagement in sociaal werk contexten.
- Inzicht hebben in de relatie overheid-individu-sociaal werk en de relatie publieke-private sfeer in lokale en globale contexten.
- Inzicht hebben in cultuurverschillen en respect voor diversiteit integreren in sociaal pedagogische en sociaal werk contexten.
- Inzicht hebben in het belang van duurzame ontwikkeling in het wetenschappelijk werk in sociaal pedagogische en sociaal werk contexten.
- In eenvoudigeberoepssituaties als sociaal werker kunnen functioneren.
- Inzicht hebben in sociaal pedagogische en sociaal-werkpraktijk en interventies.
- Sociaal-werkpraktijken kritisch analyseren en eenvoudige ontwikkelingen implementeren met respect voor de leefwereld van de belanghebbenden.
- Getuigen van een creatieve houding in sociaal pedagogische en sociaal werk contexten.
- Vanuit een sociaal-werkprofessionaliteit participeren in vormen van management, sturing en evaluatie van beleid.
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
Er kunnen stages/klinieken worden georganiseerd tijdens het zomerreces voor
studenten die deze stages/klinieken in het daarop volgende academiejaar zullen
opnemen in hun curriculum, op voorwaarde dat deze studenten geldig zijn
ingeschreven in de opleiding.