Bachelor of Arts in de kunstwetenschappen
Het concept van de opleiding kunstwetenschappen aan de UGent is uniek in Vlaanderen. Je start met een brede basisopleiding met aandacht voor alle kunstdisciplines om je vervolgens te verdiepen één specifieke discipline: beeldende kunst, podiumkunsten of muziek.
Inhoud
Absolute troef van de opleiding Kunstwetenschappen aan de UGent? Je krijgt er zowel een brede, algemene opleiding in de kunstwetenschappen als de kans om je te specialiseren in één artistieke discipline zonder dat je het contact met de andere disciplines verliest. Via een major kies je vanaf je tweede bachelorjaar voor een doorgedreven specialisatie in:
- Beeldende kunst
In de major beeldende kunst verdiep je je verregaand in de studie van de plastische kunsten. Je bestudeert beeldende kunst uit alle periodes tot en met vandaag met aandacht voor diverse beeldende vormen, zoals schilder- en beeldhouwkunst, tekenkunst, grafiek, fotografie, film, mode, design of historisch interieur. Ook de wisselwerking tussen de architectuur en de beeldende kunsten is een belangrijk aandachtspunt.
- Podiumkunsten
In de major podiumkunsten onderzoek je zowel teksttheater, performance, muziektheater en dans als nieuwe vormen van circus en poppenspel – de podiumkunsten in de ruime betekenis van het woord dus. De rijke studie belicht zowel de dramatekst als de opvoering, vaak in relatie tot de evolutie van de nieuwe media.
-
Muziek
De major muziek brengt je een zo breed mogelijke muziekwetenschappelijke kennis en vaardigheid bij. Enerzijds maak je er kennis met de geschiedenis en actualiteit van de Europese muziek; anderzijds maak je er kennis met de systematische muziekwetenschap die (experimenteel) onderzoek doet naar wat muziek doet met mensen. Het Instituut voor Psychoacustica en Elektronische Muziek (I.P.E.M,), behoort tot de wereldleiders in het vak en laat je kennismaken met de nieuwste technologieën en apparatuur.
Voor wie
Musea, tentoonstellingen, concerten, theater- en dansvoorstellingen: je trekt er op eigen initiatief heen. Ook architectuur en monumenten boeien je. Kortom, je hebt een artistieke gevoeligheid en je bent geïnteresseerd in kunst en cultuur in wat voor vorm dan ook. Bovendien ben je kritisch en nieuwsgierig aangelegd. Herkenbaar? Dan is de opleiding Kunstwetenschappen iets voor jou! Je leert er te kijken, horen en voelen hoe kunst werkt.
Je vooropleiding speelt maar een beperkte rol. Een basiskennis van notenleer is nuttig als je kiest voor de major muziek. Aanleg en belangstelling voor talen is niet onbelangrijk: een passieve kennis van het Engels, Frans en Duits geeft je het voordeel vlot(ter) alle bronnen te kunnen doornemen. Voorkennis van het Latijn en/of het Grieks is geen vereiste maar blijft een troef.
Structuur
- Bachelor
In je eerste bachelorjaar krijg je in de eerste plaats een brede introductie in de humane wetenschappen. Samen met studenten uit andere opleidingen volg je een aantal algemeen vormende vakken die je introduceren in de basisbegrippen en -inzichten van onder meer de wijsbegeerte, literatuur, archeologie, historische kritiek en antropologie. In de tweede plaats krijg je een historische en theoretische inleiding op de diverse artistieke disciplines: beeldende kunst, architectuur, podiumkunsten en muziek. De disciplineoverschrijdende vakken diepen die onontbeerlijke historische basiskennis nog verder uit. Tot slot krijg je in je eerste jaar basisonderzoeksvaardigheden aangeleerd.
In je tweede jaar start je met je specialisatie via een major beeldende kunst, een major muziek of een major podiumkunsten. Verder kies je een minor uit, een coherente groep van vakken uit een andere, complementair discipline.
Tijdens je derde jaar specialiseer je je nog verder in je major en krijg je de kans om je kennis in de praktijk te implementeren via de stage. Met een bachelorproef, tot slot, bewijs je dat je autonoom en kritisch kan denken. De bachelorproef vormt tegelijkertijd de afronding van je bachelor en de voorbereiding op je masteropleiding.
- Master
Tijdens je master bouw je de nodige expertise op die je voorbereidt op onderzoeksgerichte en beleidsverantwoordelijke functies. De onderwijsactiviteiten in je master zijn daarom nauw afgestemd op recent wetenschappelijk onderzoek. Je kan gerichte werkcolleges en verdiepende onderzoeksseminaries volgen; er worden symposia en studiedagen ingericht (soms met medewerking van externe specialisten); er wordt samengewerkt met musea en wetenschappelijke instellingen; en de lessen zijn interactief. Met je masterproef bewijs je dat je zelfstandig in staat bent om probleemstellingen te formuleren en kritisch doordachte onderzoeksresultaten af te leveren.
Een bachelordiploma geeft ook toegang tot andere dan de hier vermelde master. Het overzicht vind je op het tabblad ‘Verder studeren’.
Arbeidsmarkt
De opleiding biedt een waaier aan toekomstmogelijkheden afhankelijk van de gekozen major (specialisatie). Als afgestudeerde vind je op de arbeidsmarkt een rijk en gediversifieerd afzetgebied. Je komt in aanmerking voor functies in het ruime artistieke en culturele veld: de musea, de concert- en theaterhuizen, de bibliotheken, de archieven van kunsthistorische, archeologische of muziekwetenschappelijke instellingen, de diensten voor monumentenzorg, de erfgoedcellen en expertisecentra cultureel erfgoed, de raad voor cultuurspreiding en dergelijke.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Multiperspectivisme: onze eigenheid schuilt in het aanbod van diverse artistieke disciplines (beeldende kunsten, architectuur, muziek, podium- en mediakunsten) in één opleiding Kunstwetenschappen. De verschillende kunstvormen worden behandeld vanuit een veelheid aan invalshoeken en wetenschappelijke benaderingen, steeds met het (audio)visuele en performatieve als verbindende factor. De crossdisciplinariteit tussen de diverse disciplines wordt gestimuleerd, o.a. door de studenten ook vakken uit de andere major(s) te laten opnemen.
- Samenwerking met het werkveld: onze docenten hebben nauwe banden met het werkveld (o.a. musea, erfgoedsector, kunstencentra, concertgebouwen, muziekwereld,...). Hun regelmatige contact met deze stakeholders veruitwendigt zich ook in hun onderwijs, niet alleen in de vakinhoud maar o.a. ook via gastcolleges, excursies, opdrachten en oefeningen, verwijzingen naar tentoonstellingen, publicaties, enz.
- Heldere programma-opbouw: het nieuwe programma dat ingaat vanaf 18-19 is helder gestructureerd, met een stapsgewijze opbouw van kennis (breed, specifiek en theoretisch), inzicht en vaardigheden (onderzoek en praktijk). Na een algemeen inleidend eerste jaar met heel wat faculteitsbrede vakken, kies je vanaf tweede bachelor voor één van de drie majors waarin je je verder wil verdiepen. Daarnaast volg je gemeenschappelijke vakken en kies je ook enkele vakken uit de andere majors. In de master specialiseer je je verder in de gekozen major en krijgt onderzoek een belangrijke plaats.
- lntegratie theorie en praktijk: hoorcolleges worden aangevuld met meer praktische kennis en hands-on ervaring, o.a. via de stage, de buitenlandse excursie, werkcolleges en practica, de onderzoeksseminaries, de Jokerweek i.s.m. de opleiding architectuur, en de toekomstige werking rond het Vanden Hovepaviljoen. In zulke formats scherpen wij de kritische zin van onze studenten aan, leren we hen probleemoplossend en creatief denken en werken, en leiden we hen op tot kritische professionals die in teamverband kunnen werken.
- Onderwijs gebaseerd op onderzoek: onze docenten zijn internationaal en nationaal actief in onderzoek, en vertalen dit naar hun onderwijs. Zij koppelen regelmatig terug naar actueel internationaal en nationaal onderzoek over de gedoceerde materie, en naarmate de opleiding vordert is ook het eigen onderzoek van de docenten meer voelbaar in de keuze van behandelde onderwerpen, invalshoeken en opdrachten. Daarbij gaat ook aandacht uit naar de toepasbaarheid en maatschappelijke component van dit onderzoek.
Sterke punten
- Gemotiveerd lesgeversteam: de opleiding wordt gedragen door geëngageerde lesgevers uit diverse disciplines. Onze lesgevers combineren hun onderzoeksexpertise met een passie voor onderwij s en een gedrevenheid om zich te blijven inzetten voor de kwaliteit van hun lessen, waarbij zij hoorcolleges afwisselen met andere werkvormen.
- Keuzemogelijkheden binnen opleiding: als student krijg je vanaf tweede bachelor een zekere keuzevrijheid in het samenstellen van je curriculum naargelang je eigen interesses: je kan kiezen tussen 3 majors en 5 minors, en vanaf derde bachelor is er ook ruimte voor keuzevakken. Zo is het mogelijk een eigen parcours uit te stippelen, waarbij je ervoor kan kiezen om je te specialiseren in een bepaalde richting, of om juist meerdere richtingen open te houden.
- Aanspreekbaarheid: Tijdens de colleges staan wij open voor vragen en debat, en dit wordt ook actief gestimuleerd naarmate de opleiding vordert, o.a. via interactieve werkvormen, mondelinge presentaties en examens .
- Toetsing: hoewel de groepen vrij groot zijn, hechten wij er belang aan om studenten op diverse manieren te toetsen doorheen de opleiding. Een brede waaier aan toetsvormen wordt gehanteerd, met een evolutie van overwegend schriftelijke examens (multiple choice, essay- en beeldvragen) naar mondelinge examens, papers, seminaries o.b.v. leesopdrachten, groepswerk en individuele werkstukken.
- Ruimte voor praktijkervaring: tijdens de opleiding kunnen studenten ook praktijkervaring opdoen, die hen beter voorbereidt op de arbeidsmarkt. De stage vormt daarin een belangrijk onderdeel. Daarnaast dragen ook de buitenlandse excursie, de Jokerweek en de master-seminaries toe tot een eerste praktijkervaring.
Werkpunten
- Feedback: de studenten geven terecht aan dat ze soms te weinig feedback krijgen op hun werkstukken, of niet altijd op de hoogte zijn waar en wanneer er feedback te krijgen valt. Er wordt werk gemaakt binnen de opleiding om dit punt structureel aan te pakken, en beter te communiceren over voorziene feedback-momenten.
- Maatschappelijke ondernemingszin: we willen als opleiding nog meer de ondernemingszin van onze studenten aanwakkeren en we trachten dit in verschillende opleidingsonderdelen en ook in extracurriculaire activiteiten een centrale plaats te geven. Uit feedback van onze stagebegeleiders hebben we geleerd dat initiatief durven nemen, actief en creatief zijn, zelfstandig en hands-on kunnen werken, … belangrijke troeven voor het werkveld zijn.
- Strakkere opvolging van het masterproefproces: we stellen vast dat studenten nog te vaak hun masterproef uitstellen naar tweede zit of soms zelfs een extra (half) jaar nodig hebben. Dit is een werkpunt waar we samen met de studenten mee aan de slag gaan.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.