Bachelor of Science in de communicatiewetenschappen
Communicatie is één van de belangrijkste aspecten van het sociale leven in de eenentwintigste eeuw. Nu al staat vast dat in de samenleving van morgen de massamedia en alle vormen van communicatie een steeds belangrijkere plaats zullen innemen. De communicatiewetenschap bestudeert niet alleen de massamedia, maar ook de communicatieprocessen van en binnen organisaties.
Inhoud
In zijn meest essentiële betekenis gaat het met communicatie om het overbrengen van een boodschap. Enerzijds bestudeert de communicatiewetenschap daarbij de massamedia die een vorm van duplicatietechnologie vereisen: drukkunst, radio, televisie, film, digitale tekst, foto’s, beelden … Anderzijds vormen ook de communicatieprocessen, zowel (inter)persoonlijk als voor organisaties, een centraal aandachtspunt. Daarbij hebben we het zowel over interne bedrijfscommunicatie als externe marketing en corporate communicatie.
Maar ook in de bredere zin van het woord wordt communicatie, en dus ook communicatiewetenschap, alsmaar belangrijker in onze samenleving. Dagelijks worden we overspoeld door nieuwsberichten, reclameboodschappen, radio- en televisieprogramma’s, snaps, likes, sms’en en videoclips … Zelf posten en sharen we informatie op diverse sociale media, en nagenoeg elke onderneming en instelling ontwikkelt tegenwoordig een multimediale strategie voor public relations en image building.
Als gebruiker zijn we in sneltempo mobieler, (inter)actiever, (socialer) genetwerkt en veeleisender geworden in onze manier van communiceren en media consumeren. De journalisten, televisiemakers en communicatiespecialisten van morgen moeten daarop weten in te spelen. De machtsverhoudingen tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ spelers als Meta, Apple of Google vormen meer dan ooit een uitdaging voor mediabedrijf en beleidsmaker.
Communicatie is met andere woorden één van de belangrijkste aspecten geworden van het sociale leven in de eenentwintigste eeuw. Wetenschappelijk onderzoek is daarom niet alleen maatschappelijk relevant, maar ook een eerste vereiste voor de onderbouwing van een aangepast beleid, gebruikersgecentreerde innovatie in de media, en een beter inzicht in de implicaties en uitdagingen voor de media van vandaag en morgen.
Voor wie
Cruciaal is dat jij interesse hebt om de samenleving grondig en systematisch te bestuderen op het vlak van menselijke communicatie.
Dat impliceert dat je sterk geïnteresseerd bent in media en communicatie en de impact die ze hebben op de samenleving. Je volgt de actualiteit op en je hebt een open en kritische geest. Verschillende verklaringsmodellen en theorieën vergelijken en kritisch afwegen schrikt jou zeker niet af.
Je hebt geen specifieke voorkennis nodig. Een werkbare taalvaardigheid (Nederlands, Engels en Frans) is wel van belang, zowel om teksten goed en snel te kunnen analyseren als om zelf presentaties te maken, problemen te formuleren enz.
Structuur
De faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen organiseert drie bacheloropleidingen, met name politieke wetenschappen, communicatiewetenschappen en sociologie. Je kiest vanaf het eerste jaar voor één van de drie richtingen.
- Bachelor
De bachelor in de communicatiewetenschappen is een academisch-wetenschappelijke studierichting. De klemtoon ligt op een generalistische opleiding waarbij inzicht in en het kritisch nadenken over media en communicatie in een brede maatschappelijke context centraal staan. Voorop staat het verwerven van wetenschappelijke kennis en vaardigheden. De nadruk ligt daarom op theoretisch onderbouwd wetenschappelijk onderzoek. Dat impliceert ook de studie van de productie, distributie en receptie van communicatieboodschappen.
- Master
In de masteropleiding verdiep je je in het vakgebied van de communicatiewetenschappen. De verworven kennis, vaardigheden en attitudes bewijs je in een masterproef, een zelfstandig wetenschappelijk werkstuk. Je hebt de keuze uit vier afstudeerrichtingen: communicatiemanagement; film- en televisiestudies; journalistiek; nieuwe media en maatschappij.
Een bachelordiploma geeft ook toegang tot andere dan de hier vermelde masters. Het overzicht vind je op het tabblad 'Verder studeren'.
Arbeidsmarkt
Je komt met dit diploma terecht in tal van sectoren en functies waarbij communicatieprocessen en/of massamedia centraal staan. Je kan aan de slag bij de meer traditionele media, bv. als redactiemedewerker of journalist bij een krant, tijdschrift, de radio, televisie of online media, of bij bedrijven die zich focussen op nieuwe media (telecom, internet, app-ontwikkelaars…). Maar je kan evengoed terecht bij bedrijven die aan de media gerelateerd zijn zoals productiehuizen, bioscoopketens of netwerkbeheerders.
Er zijn natuurlijk ook veel functies binnen communicatiemanagement mogelijk, bv. in een communicatieadvies-, marktonderzoek- of reclamebureau. Of je kan aan de slag in de marketing- of communicatieafdeling van een bedrijf, bijvoorbeeld als reclamemanager, mediaplanner, woordvoerder, pr-verantwoordelijke …
Bij de overheid kan je op de verschillende niveaus aan de slag, maar ook bij internationale organisaties of bij politieke partijen, mutualiteiten, vakbonden … Je komt dan terecht in functies als woordvoerder, persvoorlichter, communicatieadviseur, voorlichtingsambtenaar, of als beleidsmedewerker of –adviseur.
Tot slot is er ook nog de wereld van het onderwijs en van het academisch onderzoek.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Grondig inzicht in de rol die communicatie – en media in het bijzonder – speelt in onze hedendaagse en toekomstige samenleving: in onze opleiding leer je de huidige samenleving – en het samenleven in het algemeen – beter te begrijpen en krijg je nieuwe inzichten over de toekomstige samenleving door het grondig bestuderen van de centrale communicatieprocessen en communicatiesystemen die dit samenleven en deze samenleving überhaupt mogelijk maken.
- Vanuit een diversiteit van perspectieven: je leert communicatie te bestuderen vanuit verschillende theoretische en praktijkperspectieven: psychologisch, sociologisch, economisch, historisch, technologisch, ethisch …. In alle opleidingsonderdelen gaat er bovendien veel aandacht naar diversiteit en interculturele dialoog.
- Kritische en analytische ingesteldheid: de opleiding is hands-on en focust – naast theorie – op de praktijk van ‘doing communication science’. Door het leren van een waaier aan kwantitatieve en kwalitatieve onderzoekvaardigheden word je specialist in het kritisch en genuanceerd analyseren van (vaak complexe) communicatie.
- Onderwijs en onderzoek gaan hand in hand: studenten die kiezen voor onze opleiding, kiezen voor kwaliteitsvol onderwijs dat gebaseerd is op toonaangevend wetenschappelijk onderzoek. De leerlijnen in de Bachelor en afstudeerrichtingen in de Master zijn elk onderbouwd door een onderzoeksgroep, zodat de nieuwste wetenschappelijke inzichten en onderzoeksexpertise meteen doorstromen naar onze opleiding.
- Afgestemd op de arbeidsmarkt: als student scherp je doorheen de opleiding je professionele vaardigheden aan en kom je veelvuldig in contact met het beroepenveld, door onder meer stagemogelijkheden, concrete onderzoeksopdrachten uit het werkveld, lessen van professionals uit het beroepenveld, bedrijfsbezoeken of andere extracurriculaire activiteiten. Academisch-wetenschappelijk onderwijs dat bovendien inhoudelijk sterk gelinkt is met de dagelijkse praktijk en de actualiteit zorgt dat de stap naar het werkveld dus snel gemaakt wordt.
Sterke punten
- Vernieuwd bachelor- en masterprogramma: media en communicatie zijn constant in ontwikkeling en dit aan een razendsnel tempo. Om de vinger aan de pols te kunnen houden, zetten we bewust in op een innovatief aangepast programma. We optimaliseren enerzijds het huidige programma door de bestaande sterktes verder uit te bouwen vanuit het streven naar een maatschappelijk en wetenschappelijk relevante opleiding. Naast de brede theoretische basis met aandacht voor multi- en interdisciplinariteit en de kritische blik die verder verfijnd worden, besteden we meer aandacht aan professionele vaardigheden waardoor je nog beter voorbereid bent op de arbeidsmarkt van de toekomst. Aansluitend biedt het vernieuwde programma meer opties om actief je persoonlijk profiel vorm te geven en je als zelfstandige kritische communicatieprofessional te specialiseren aan de hand van een brede waaier aan keuzemogelijkheden.
- Actieve onderwijsvormen gericht op kenniscreatie: de opleiding communicatiewetenschappen voert het ‘Durf Denken’-credo van de UGent hoog in het vaandel. Via actieve werkvormen als workshops, portfolio’s en micro-teaching word je als student intensief betrokken bij het hele leerproces, inclusief het actief meewerken aan concrete onderzoeksprojecten van één van de vier onderzoekscentra die de opleiding ondersteunen. De focus daarbij ligt op het zélf creëren van nieuwe wetenschappelijke inzichten, een focus die ook centraal staat bij het eigen onderzoek van de student in zijn/haar Masterproef.
- Inzetten op talentontwikkeling van de student: door het aanbod van verschillende profileringstrajecten in de Bachelor en afstudeerrichtingen in de Master kan je als student die opleiding volgen, die het beste bij je persoonlijke interesses en talenten aansluit. De waaier aan werkvormen stimuleert ook een waaier aan talenten, denk maar aan de "Master Challenges" waarbij de brug wordt gemaakt tussen de academische opleiding en het werkveld via onderzoeksopdrachten van organisaties en bedrijven, de stagemogelijkheden, en het vak "Community Service Learning" dat via veldwerk inzet op maatschappelijk engagement.
- Internationalisering: de afgelopen jaren heeft de opleiding sterk ingezet op internationalisering. Door intensief te participeren binnen het Erasmusprogramma en voortdurend ons netwerk met buitenlandse universiteiten uit te breiden, bieden we onze studenten zowel in het derde bachelorjaar als in de master een buitenlandervaring bieden. Door lezingen van internationale sprekers en het aanbod van Engelstalige vakken binnen de opleiding internationaliseren ook de 'thuisblijvers': hun Engelse taalvaardigheid wordt aangescherpt en ze komen in contact met buitenlandse inkomende Erasmus-studenten waarmee ze actief samenwerken tijdens de lesopdrachten. Tot slot maakt de aandacht voor interculturele competenties in vele opleidingsonderdelen dat ook daar een internationaal en globaal perspectief aanwezig is.
- Betrokken stakeholders: bij het uitwerken van het onderwijsbeleid en het concrete programma betrekken we sterk onze stakeholders: het werkveld, het onderwijzend personeel, onze oud-studenten en jij als student. We streven bijvoorbeeld naar zo min mogelijk afstand tussen lesgevers en studenten door intensief gebruik van het digitaal communicatieplatform Ufora, ruime aanwezigheid op sociale mediaplatformen, beschikbaarheid voor en tijdens de lesmomenten en afspraakmogelijkheden voor een persoonlijk gesprek. Ook de actieve medewerking van (oud-)studenten en het werkveld in een opleidingsadviesraad, lopende onderzoeksprojecten, en het bredere onderwijsbeleid zorgen voor korte communicatielijnen tussen alle stakeholders.
Werkpunten
- Begeleiding en feedback: in de afgelopen jaren hebben de traditionele hoorcolleges voor een groot deel plaats gemaakt voor meer activerende werkvormen, maar we zijn ons bewust van het feit dat studenten vragende partij zijn voor meer begeleiding en tussentijdse feedback bij onder meer deze opdrachten en de masterproef. Ondanks de hoge studentenaantallen voerden we recent een vernieuwde aanpak in om de begeleiding te stroomlijnen.
- Docenten- en studentenmobiliteit: de opleiding heeft sterk ingezet op internationalisering en het huidige programma biedt je al verschillende mogelijkheden om een buitenlandse ervaring op te doen. Er is echter nog ruimte voor groei op het vlak van inkomende en uitgaande docenten- en studentenmobiliteit.
- Tot slot maken we werk van het verder structureel verankeren van de externe blik in onze opleiding en het onderwijsbeleid.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vind je hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 22/08/2024.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.