Bachelor of Science in de communicatiewetenschappen
Communicatie is één van de belangrijkste aspecten van het sociale leven in de eenentwintigste eeuw. Nu al staat vast dat in de samenleving van morgen de massamedia en alle vormen van communicatie een steeds belangrijkere plaats zullen innemen. De communicatiewetenschap bestudeert niet alleen de massamedia, maar ook de communicatieprocessen van en binnen organisaties.
Inhoud
In zijn meest essentiële betekenis gaat het met communicatie om het overbrengen van een boodschap. Enerzijds bestudeert de communicatiewetenschap daarbij de massamedia die een vorm van duplicatietechnologie vereisen: drukkunst, radio, televisie, film, digitale tekst, foto’s, beelden … Anderzijds vormen ook de communicatieprocessen, zowel (inter)persoonlijk als voor organisaties, een centraal aandachtspunt. Daarbij hebben we het zowel over interne bedrijfscommunicatie als externe marketing en corporate communicatie.
Maar ook in de bredere zin van het woord wordt communicatie, en dus ook communicatiewetenschap, alsmaar belangrijker in onze samenleving. Dagelijks worden we overspoeld door nieuwsberichten, reclameboodschappen, radio- en televisieprogramma’s, snaps, likes, sms’en en videoclips … Zelf posten en sharen we informatie op diverse sociale media, en nagenoeg elke onderneming en instelling ontwikkelt tegenwoordig een multimediale strategie voor public relations en image building.
Als gebruiker zijn we in sneltempo mobieler, (inter)actiever, (socialer) genetwerkt en veeleisender geworden in onze manier van communiceren en media consumeren. De journalisten, televisiemakers en communicatiespecialisten van morgen moeten daarop weten in te spelen. De machtsverhoudingen tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ spelers als Meta, Apple of Google vormen meer dan ooit een uitdaging voor mediabedrijf en beleidsmaker.
Communicatie is met andere woorden één van de belangrijkste aspecten geworden van het sociale leven in de eenentwintigste eeuw. Wetenschappelijk onderzoek is daarom niet alleen maatschappelijk relevant, maar ook een eerste vereiste voor de onderbouwing van een aangepast beleid, gebruikersgecentreerde innovatie in de media, en een beter inzicht in de implicaties en uitdagingen voor de media van vandaag en morgen.
Voor wie
Cruciaal is dat jij interesse hebt om de samenleving grondig en systematisch te bestuderen op het vlak van menselijke communicatie.
Dat impliceert dat je sterk geïnteresseerd bent in media en communicatie en de impact die ze hebben op de samenleving. Je volgt de actualiteit op en je hebt een open en kritische geest. Verschillende verklaringsmodellen en theorieën vergelijken en kritisch afwegen schrikt jou zeker niet af.
Je hebt geen specifieke voorkennis nodig. Een werkbare taalvaardigheid (Nederlands, Engels en Frans) is wel van belang, zowel om teksten goed en snel te kunnen analyseren als om zelf presentaties te maken, problemen te formuleren enz.
Structuur
De faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen organiseert drie bacheloropleidingen, met name politieke wetenschappen, communicatiewetenschappen en sociologie. Je kiest vanaf het eerste jaar voor één van de drie richtingen.
- Bachelor
De bachelor in de communicatiewetenschappen is een academisch-wetenschappelijke studierichting. De klemtoon ligt op een generalistische opleiding waarbij inzicht in en het kritisch nadenken over media en communicatie in een brede maatschappelijke context centraal staan. Voorop staat het verwerven van wetenschappelijke kennis en vaardigheden. De nadruk ligt daarom op theoretisch onderbouwd wetenschappelijk onderzoek. Dat impliceert ook de studie van de productie, distributie en receptie van communicatieboodschappen.
- Master
In de masteropleiding verdiep je je in het vakgebied van de communicatiewetenschappen. De verworven kennis, vaardigheden en attitudes bewijs je in een masterproef, een zelfstandig wetenschappelijk werkstuk. Je hebt de keuze uit vier afstudeerrichtingen: communicatiemanagement; film- en televisiestudies; journalistiek; nieuwe media en maatschappij.
Een bachelordiploma geeft ook toegang tot andere dan de hier vermelde masters. Het overzicht vind je op het tabblad 'Verder studeren'.
Arbeidsmarkt
Je komt met dit diploma terecht in tal van sectoren en functies waarbij communicatieprocessen en/of massamedia centraal staan. Je kan aan de slag bij de meer traditionele media, bv. als redactiemedewerker of journalist bij een krant, tijdschrift, de radio, televisie of online media, of bij bedrijven die zich focussen op nieuwe media (telecom, internet, app-ontwikkelaars…). Maar je kan evengoed terecht bij bedrijven die aan de media gerelateerd zijn zoals productiehuizen, bioscoopketens of netwerkbeheerders.
Er zijn natuurlijk ook veel functies binnen communicatiemanagement mogelijk, bv. in een communicatieadvies-, marktonderzoek- of reclamebureau. Of je kan aan de slag in de marketing- of communicatieafdeling van een bedrijf, bijvoorbeeld als reclamemanager, mediaplanner, woordvoerder, pr-verantwoordelijke …
Bij de overheid kan je op de verschillende niveaus aan de slag, maar ook bij internationale organisaties of bij politieke partijen, mutualiteiten, vakbonden … Je komt dan terecht in functies als woordvoerder, persvoorlichter, communicatieadviseur, voorlichtingsambtenaar, of als beleidsmedewerker of –adviseur.
Tot slot is er ook nog de wereld van het onderwijs en van het academisch onderzoek.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Grondig inzicht in de rol die communicatie – en media in het bijzonder – speelt in onze hedendaagse en toekomstige samenleving: in onze opleiding leer je de huidige samenleving – en het samenleven in het algemeen – beter te begrijpen en krijg je nieuwe inzichten over de toekomstige samenleving door het grondig bestuderen van de centrale communicatieprocessen en communicatiesystemen die dit samenleven en deze samenleving überhaupt mogelijk maken.
- Multiperspectivisme: je leert communicatie te bestuderen vanuit verschillende perspectieven: psychologisch, sociologisch, economisch, historisch, technologisch, ethisch …. In alle opleidingsonderdelen gaat er bovendien veel aandacht naar diversiteit en interculturele dialoog.
- Kritische en analytische ingesteldheid: de opleiding is hands-on en focust – naast theorie – op de praktijk van ‘doing communication science’. Door het leren van een waaier aan kwantitatieve en kwalitatieve onderzoekvaardigheden word je specialist in het kritisch en genuanceerd analyseren van (vaak complexe) communicatie.
- Onderwijs en onderzoek gaan hand in hand: de centrale leerlijnen in de Bachelor en vier afstudeerrichtingen in de Master zijn elk onderbouwd door een onderzoeksgroep, zodat de nieuwste wetenschappelijke inzichten en onderzoeksexpertise meteen doorstromen naar onze opleiding.
- Afgestemd op de arbeidsmarkt: als student kom je doorheen de opleiding in contact met het beroepenveld, door onder meer lessen rond professionele vaardighedeneen stagemogelijkheid, kans op studeren in het buitenland, Engelstalig onderwijs, concrete onderzoeksopdrachten uit het werkveld, lessen van professionals uit het beroepenveld of door het opnemen van een ondernemersvak als keuzevak. Academisch-wetenschappelijk onderwijs dat bovendien inhoudelijk sterk gelinkt is met de dagelijkse praktijk en de actualiteit zorgt dat de stap naar het werkveld dus snel gemaakt wordt.
Sterke punten
- Vernieuwd bachelor- en masterprogramma: media en communicatie zijn constant in ontwikkeling en dit aan een razendsnel tempo. Om de vinger aan de pols te kunnen houden zetten we bewust in op een innovatief aangepast programma. We optimaliseren enerzijds het huidige programma door de bestaande sterktes verder uit te bouwen vanuit het streven naar een maatschappelijk en wetenschappelijk relevante opleiding. Naast de brede theoretische basis en de kritische blik die verder verfijnd worden, besteden we daarnaast meer aandacht aan professionele vaardigheden waardoor je nog beter voorbereid bent op de arbeidsmarkt van de toekomst. Aansluitend biedt het vernieuwde programma meer opties om actief je persoonlijk profiel vorm te geven en je als zelfstandige kritische communicatieprofessional te specialiseren aan de hand van een brede waaier aan keuzemogelijkheden.
- Actieve onderwijsvormen gericht op kenniscreatie: de opleiding communicatiewetenschappen voert het ‘Durf Denken’-credo van de UGent hoog in het vaandel. Via actieve werkvormen als workshops, portfolio’s en micro-teaching word je als student intensief betrokken bij het hele leerproces, inclusief het actief meewerken aan concrete onderzoeksprojecten van één van de vier onderzoekscentra die de opleiding ondersteunen. De focus daarbij ligt op het zélf creëren van nieuwe wetenschappelijke inzichten, een focus die ook centraal staat bij het eigen onderzoek van de student in zijn/haar Masterproef.
- Inzetten op talentontwikkeling van de student: door het aanbod van vier verschillende afstudeerrichtingen kan je als student die opleiding volgen die het beste op jouw persoonlijke interesses en talenten aansluit. De waaier aan werkvormen, en niet in het minst de masterchallenges en stagemogelijkheid, stimuleert ook een waaier aan talenten. Ook de veelheid aan keuzetrajecten laat toe de eigen talenten optimaal te ontplooien.
- Internationalisering: de afgelopen jaren heeft de opleiding sterk ingezet op internationalisering. Door intensief te participeren binnen het Erasmusprogramma en voortdurend ons netwerk met buitenlandse universiteiten uit te breiden, kan je als student zowel in het derde bachelorjaar als in de master in het buitenland studeren.
- Door het aanbod van Engelstalige vakken binnen de opleiding internationaliseren ook de ‘thuisblijvers’: hun Engelse taalvaardigheid wordt aangescherpt en ze komen in contact met buitenlandse instromende Erasmus-studenten waarmee ze actief samenwerken tijdens de lesopdrachten. Bovendien worden er via Internationalisation@Home ook nog tal van internationale lezingen en workshops aangeboden. Tot slot maakt de aandacht voor interculturele competenties in vele opleidingsonderdelen dat ook daar een internationaal en globaal perspectief aanwezig is.
- Betrokken docenten en assistenten: we streven naar zo min mogelijk afstand tussen lesgevers en studenten door intensief gebruik van het digitaal communicatieplatform Ufora, ruime aanwezigheid op sociale mediaplatformen, beschikbaarheid voor en tijdens de lesmomenten en afspraakmogelijkheden voor een persoonlijk gesprek. Ook de actieve medewerking van studenten in lopende onderzoeksprojecten en het onderwijsbeleid zorgt voor korte communicatielijnen tussen studenten en lesgevers.
Werkpunten
- Betere communicatie naar studenten: de communicatie naar studenten kan nog verder geoptimaliseerd worden en de vakgroep neemt verschillende maatregelen om de communicatie efficiënter te maken. Ook omtrent de beroepsrelevantie van de leerstof en de bewustmaking van de eigen troeven kan de communicatie worden verbeterd: hoewel de opleiding goed afgestemd is op de noden en wensen van het werkveld, worden veel vakken nog ervaren als ‘academisch’ of ‘puur theoretisch’, waarbij studenten de beroepsrelevantie ervan pas inzien wanneer ze na hun afstuderen het werkveld zijn ingestapt. Het is daarom belangrijk om al tijdens de opleiding zelf explicieter de praktische relevantie van de leerstof te duiden.
- Het creëren van een meer omvattende leeromgeving: de traditionele hoorcolleges hebben nu al voor een groot deel plaats gemaakt voor meer activerende werkvormen, ondanks de hoge studentenaantallen. Toch kunnen nog bijkomende inspanningen geleverd worden om voor de studenten een meer omvattende leeromgeving te creëren met onder meer bedrijfsbezoeken of andere extra-curriculaire activiteiten. Een mooi voorbeeld hiervan is de Media-innovatieweek die elk jaar in oktober doorgaat: gedurende deze week worden alle klassieke lessen geschrapt en brengen we masterstudenten een week lang in contact met de nieuwste ontwikkelingen binnen het medialandschap via actieve en soms zelfs entertainende werkvormen.
- Tot slot maken we werk van het verder structureel verankeren van de externe blik in onze opleiding en het onderwijsbeleid.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vind je hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 09/07/2024.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.