Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen (computerwetenschappen)
Een burgerlijk ingenieur is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concreet technische toepassingen. De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de ingenieurswetenschappen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur (behalve de opleiding burgelijk ingenieur-architect).
Inhoud
De Master in de ingenieurswetenschappen, de burgerlijk ingenieur dus, is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concrete technische toepassingen: bruggen en wegen, informatie- en communicatietechnologie (ICT), motoren, energievoorziening, computers, installaties in de chemische nijverheid, waterzuivering, medische technologie, nieuwe materialen, hardware en software ... De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken, en dit vanuit een degelijk wetenschappelijk kader. Ze biedt een unieke combinatie tussen een grondige wetenschappelijke vorming en een hoogstaande technologische vorming, waarbij de wetenschappen altijd in het teken staan van de industriële realiteit. Een burgerlijk ingenieur zal niet enkel blijven stilstaan bij 'hoe' iets functioneert; hij wil ook ingaan op het diepere ‘waarom’ ervan en hij speelt daarom een cruciale rol in allerlei takken van de industrie.
Aandachtspunten
Om te kunnen inschrijven voor deze opleiding moet je deelgenomen hebben aan een starttoets (verplichte ijkingstoets).
Voor wie
Om te starten met de opleiding burgerlijk ingenieur ben je bij voorkeur sterk geïnteresseerd in wiskunde en wetenschappen. Je hebt in het secundair onderwijs liefst een richting gevolgd met minstens 6 uur wiskunde in de laatste jaren. De technologische aspecten van industriële toepassingen boeien je mateloos, een avontuurlijk plan of wild idee schrikt je niet af en je wil het ‘hoe’ maar ook het ‘waarom’ bestuderen van systemen, machines en installaties. Je bent bereid om de wiskunde en de basiswetenschappen met enthousiasme en werklust grondig aan te pakken. Bovendien kom je na je studies vaak in leidinggevende posities terecht. Daarom is het aardig meegenomen als je ook over de nodige communicatie- en sociale vaardigheden beschikt.
Structuur
- Bachelor
In het eerste jaar ligt de nadruk ligt vooral op een stevige basisvorming in wiskunde en wetenschappen. Deze vakken worden o.m. aangevuld met een projectvak en een maatschappelijk vak. Het vak Basiswiskunde frist de wiskunde uit het secundair onderwijs op, zodat je optimaal voorbereid bent op de rest van de opleiding. In het projectvak Modelleren, maken en meten ga je in groepjes aan de slag als een echte ingenieur. Je kan kiezen uit één van de vele voorgestelde projecten. Bv. programmeer een app, bouw een sluis, produceer biodiesel, organiseer een productielijn, maak een robot, en zo veel meer. Het maatschappelijk vak Duurzaamheid, ondernemerschap en ethiek omvat eerst zes weken les. Daarna pas je de verworven kennis toe op een concreet projectonderwerp tijdens de zogenaamde DOE-week. Die week is volledig gewijd aan dit vak. Zo krijg je de basis om je ingenieursvaardigheden op een ethisch verantwoorde manier en in een brede maatschappelijke context succesvol toe te passen. Vanaf het tweede jaar maak je een keuze uit één van de zeven afstudeerrichtingen: biomedische ingenieurstechnieken, bouwkunde, chemische technologie en materiaalkunde, computerwetenschappen, elektrotechniek, toegepaste natuurkunde (een unieke opleiding in Vlaanderen) of werktuigkunde-elektrotechniek. Wiskunde en wetenschappen worden dan aangevuld met meer technische vakken: algemene ingenieursvakken en specialisatievakken in het gekozen vakdomein (je afstudeerrichting). Maatschappelijk vormende vakken en de projectlijn blijven doorheen de opleiding behouden. Zo stimuleren we je creativiteit, communicatievaardigheden, ontwerpvaardigheden en zelfwerkzaamheid.
- Master
In de tweejarige masteropleiding zal je je kennis verbreden én je verder specialiseren in je vakgebied. Er zijn nog een aantal verplichte vakken, maar je kan ook kiezen uit een uitgebreid pakket aan keuzevakken, waaronder een stage, in binnen- of buitenland. De opleiding legt enerzijds de klemtoon op geavanceerde industriële toepassingen en technieken en anderzijds op de creatie van nieuwe kennis (innovatie). Die combinatie is een typisch kenmerk van de opleiding. De masteropleidingen zijn Engelstalig. Op die manier word je voorbereid op het internationale aspect van het ingenieursberoep. Je leert bv. het Engelstalig vakjargon kennen en komt in contact met internationale studenten. Er bestaat ook nog een Nederlandstalig alternatief.
Arbeidsmarkt
De opleiding tot Master in de ingenieurswetenschappen waarborgt tewerkstelling in een zeer breed terrein, wat aanpassingsvermogen aan snel wisselende beroepssituaties veronderstelt. Het valt op dat de gekozen specialisatierichting niet noodzakelijk bepalend is voor het latere beroep. Heel wat jobaanbiedingen richten zich niet op één bepaalde specialisatie, maar zijn eerder functieomschrijvingen waarvoor bedrijven of instellingen de meest geschikte kandidaat zoeken.
De meeste burgerlijk ingenieurs komen in de bedrijfswereld terecht. Een andere belangrijke werkgever is de overheid. Ook in de onderwijssector is een aanzienlijk aantal burgerlijk ingenieurs tewerkgesteld. Het gaat hier dan vooral om het hoger onderwijs buiten de universiteit en om de universiteit zelf. Ook de studiebureaus trekken heel wat burgerlijk ingenieurs aan. Studiebureaus zijn teams van ingenieurs die hun diensten ter beschikking stellen voor welbepaalde onderzoeksopdrachten: berekeningen, analyses, ontwerpen, adviezen …
De informaticawereld doet een beroep op burgerlijk ingenieurs bij de keuze van hardware, uitbouw van netwerken, het ontwikkelen van software op maat en dergelijke. Ten slotte stelt ook de dienstensector (banken, verzekeringen ...) steeds meer burgerlijk ingenieurs tewerk, zowel voor de informatisering als de technische organisatie van de administratie.
In deze filmpjes laten we alumni zelf aan het woord. Ook op www.durfdenken.be vind je interessante getuigenissen van oud-studenten.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Gebalanceerd inhoudelijk aanbod: De opleiding besteedt veel zorg aan enerzijds de fundamenten van het vakdomein, en aan anderzijds de toepassingen, praktische vaardigheden en soft skills die essentieel zijn voor een professionele IT'er. Het inoefenen van praktische vaardigheden en soft skills gebeurt in de projectleerlijn.
- Flexibel en actueel programma: De opleiding bevat 63 studiepunten aan profileringsruimte die de student toelaat om zich te specialiseren en/of om te verbreden. De keuzevakken worden elk jaar aangepast aan recente tendensen en evoluties, en zijn zonder uitzondering gebaseerd op lopend internationaal onderzoek aan de UGent.
- Ruime aandacht voor onderzoek en academische vorming: De studenten moeten niet enkel hun vakkennis beheersen, maar worden ook opgeleid tot bekwame onderzoekers en tot professionals met een academisch denk- en waardenkader: constructief-kritisch, ethisch handelend, appreciatie opbrengend voor de complexiteit van de realiteit, genuanceerd, durvend, zorgvuldig, respectvol, ...
- lngenieursvorming: De studenten worden expliciet voorbereid op het opnemen van belangrijke leidende technische functies in het werkveld, hetzij als werknemer, hetzij als ondernemer. Naast technische vaardigheden, oefenen ze ook managementvaardigheden en zakelijke vaardigheden.
- Ondernemende opleiding: De opleiding stimuleert expliciet ondernemingszin en ondernemerschap. De studenten worden aangemoedigd om in de projectvakken eigen projectvoorstellen voor te stellen. Durf Ondernemen en The Foundry zijn ontstaan in de opleiding computerwetenschappen. Een toenemend aantal afgestudeerden creëert zijn eigen job. De bedrijven die de laatste 10 jaar door de afgestudeerden opgericht werden, verschaffen nu werk aan ongeveer 500 werknemers.
Sterke punten
- Structuur: De opleiding is eenvoudig van structuur: 80% plichtvakken + 20% keuzevakken. Het strak georganiseerde plichtcurriculum van de eerste vier jaar zorgt ervoor dat alle studenten op efficiënte en gestructureerde wijze alle internationaal vereiste basiscompetenties verwerven. In het laatste jaar is er volop ruimte om zich te verdiepen en/of te verbreden.
- Lesgeversteam: De lesgevers zijn allen actief in internationaal toponderzoek, wat garanties biedt op de actualiteitswaarde van het onderwijs. De lesgevers van het kerncurriculum zijn samen auteur of coauteur van 250 wetenschappelijke publicaties per jaar. Drie lesgevers zijn houders van een prestigieuze onderzoeksfinanciering van de European Research Council.
- Topniveau: De studenten en alumni zijn het eens over het feit dat de opleiding uitstekend voorbereidt op een verdere studie of op een eerste job. Regelmatig worden studenten uit de computerwetenschappen toegelaten tot vervolgstudies aan de meest prestigieuze universiteiten ter wereld. Elf percent van de alumni werkt in het buitenland, waarvan de helft in grote mondiale IT-bedrijven buiten Europa.
- Communicatie: De studenten worden nauwgezet op de hoogte gehouden van het reilen en zeilen van hun opleiding, van voor hen relevante events, van stages en vakantiejobs in de IT-sector. De masterstudenten krijgen ook wekelijkse jobaanbiedingen doorgestuurd om hen vertrouwd te maken met het aanbod op de arbeidsmarkt. Het academiejaar begint met een gemeenschappelijk openingscollege voor alle studiejaren.
- Alumni: De opleiding monitort via Linkedln het carrièreverloop van alle afgestudeerden sinds haar ontstaan in 1992 en volgt hun verwezenlijkingen op in de gespecialiseerde pers. Belangrijk alumninieuws wordt gedeeld met de lesgevers en de studenten. Alumni worden via de adviesgroep betrokken bij de kwaliteitszorg van de opleiding.
Werkpunten
- Diversiteit: De opleiding zou gebaat zijn bij een meer diverse instroom, maar beseft dat ze daarvoor afhankelijk is van de instroom in de opleidingsjaren waaruit ze rekruteert. De opleiding draagt hiervoor actief bij tot de implementatie van het actieplan diversiteit van de faculteit ingenieurswetenschappen en architectuur.
- lnternationalisering: De masteropleiding wordt in het Engels aangeboden maar trekt in de praktijk nauwelijks goede buitenlandse studenten aan. Anderzijds zijn er ook maar een beperkt aantal lokale studenten die een deel van hun opleidingstraject in het buitenland volbrengen.
- Campus: De studenten geven terecht aan dat ze frequent moeten pendelen tussen de Plateaustraat en de Campus in Zwijnaarde. De opleiding betreurt dit ook en is actief op zoek om alle onderwijsactiviteiten zoveel mogelijk te laten doorgaan op één campus.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier en hier.
Deze informatie werd het laatst bijgewerkt op 14/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.