Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen (toegepaste natuurkunde)
Een burgerlijk ingenieur is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concreet technische toepassingen. De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de ingenieurswetenschappen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur (behalve de opleiding burgelijk ingenieur-architect).
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Inge Nys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Srdan Lazendic
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Nathalie De Geyter
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Beeckman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Henk Vrielinck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Veronique Van Speybroeck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dries Vande Ginste
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Detavernier
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Günther Roelkens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Rogier
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Inge Nys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Srdan Lazendic
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Nathalie De Geyter
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Beeckman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Henk Vrielinck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Veronique Van Speybroeck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dries Vande Ginste
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Detavernier
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Günther Roelkens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Rogier
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Inzicht hebben in de basiswetenschappen en de basisingenieurswetenschappen en deze creatief en doelgericht toepassen binnen de eigen ingenieursdiscipline.
- Creatief en doelgericht benutten van ondersteunende wetenschappen en technieken (statistiek, ICT, CAD).
- Bezitten van wetenschappelijke kennis, inzicht en vaardigheden nodig voor het analyseren, analytisch en numeriek modelleren, specificeren, ontwerpen, regelen en experimenteel veriferen van systemen die een directe toepassing vormen van de grondslagen van de natuurkunde.
- Een diepgaand begrip hebben van de beginselen van de kwantummechanica, de samenstelling van de materie, de toestanden van de materie, halfgeleiders en hun toepassingen.
- Inzicht hebben en creatief kunnen toepassen in systemen van velden (elektrisch, magnetisch) en golven (elektromagnetisch, akoestisch, optisch).
- Doelgericht technische en wetenschappelijke informatie opzoeken en verwerken.
- Courante modellen, methoden en technieken gebruiken bij opdrachten.
- Verschijnselen, processen en systemen schematiseren en modelleren.
- Gemaakte beslissingen verantwoorden.
- De eigen leerervaringen ordenen.
- Conceptueel, analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken op verschillende abstractieniveaus.
- Blijk geven van nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en kritische reflectie.
- Blijk geven van wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
- Verdere studie- of beroepsmogelijkheden weloverwogen kiezen.
- Wetenschappelijke en discipline-eigen technische terminologie (ook in het Engels) correct hanteren.
- Concrete opdrachten planmatig uitwerken.
- Functioneren als lid van een team.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over de resultaten van eigen werk.
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen.
- Aandacht hebben voor bedrijfskundige aspecten van de ingenieursdiscipline.