Bachelor of Science in de sociologie
De socioloog bestudeert menselijke interactie. Die vindt plaats tussen minimaal twee personen, maar meestal is de realiteit complexer. Sociologen gaan na hoe het groepsverband interactie en sociaal handelen beïnvloedt. Ze gaan op zoek naar patronen en mechanismen, ze bekijken de samenhang en wisselwerking tussen groepen, ook sociale bewegingen en veranderingen komen aan bod.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Carl Devos
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Edward De Vooght
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Henk Roose
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
John Lievens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sami Zemni
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Piet Bracke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dries Lesage
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Arne Roets
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Cannoot
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Robrecht Raedt
|
4
|
|
De student neemt in het eerste semester van het derde bachelorjaar een studieperiode op in het buitenland ten belope van ten minste 20 studiepunten ter vervanging van een gedeelte van de algemene en keuzeopleidingsonderdelen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Henk Roose
|
0
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Fanny D'hondt
|
10
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Raf Vanderstraeten
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mieke Van Houtte
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Huisman
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jannick Demanet
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
John Lievens
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Stijn Baert
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Stevens
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Stevens
|
3
|
|
(waarbij minstens 7 studiepunten uit module 1 en minstens 3 studiepunten uit module 2 verplicht op te nemen)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Erik Paredis
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Leloup
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Stroeken
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jakob De Roover
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Meire
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Bogaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Carine Plancke
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Johnny Fontaine
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maite Dewinter
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Eric Vanhaute
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Antoon Vrints
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tim De Mey
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Farah Focquaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Notebaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sigrid Sterckx
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Vos
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Evelyne Deceur
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ilse Derluyn
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koen Sabbe
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Pauwels
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maggie Geuens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Herwig Reynaert
|
6
|
|
De student neemt in het eerste semester van het derde bachelorjaar een studieperiode op in het buitenland ten belope van ten minste 20 studiepunten ter vervanging van een gedeelte van de algemene en keuzeopleidingsonderdelen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Henk Roose
|
0
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Raf Vanderstraeten
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Raf Vanderstraeten
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter Stevens
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Henk Roose
|
6
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Ronan Van Rossem
|
11
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Ben Suykens
|
6
|
|
|
3
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Henk Roose
|
14
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dieter Dekeyser
|
5
|
|
|
3
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Henk Roose
|
11
|
|
De student neemt in het eerste semester van het derde bachelorjaar een studieperiode op in het buitenland ten belope van ten minste 20 studiepunten ter vervanging van een gedeelte van de algemene en keuzeopleidingsonderdelen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Henk Roose
|
0
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Carl Devos
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Edward De Vooght
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Henk Roose
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
John Lievens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sami Zemni
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Piet Bracke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dries Lesage
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Arne Roets
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Cannoot
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Robrecht Raedt
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Fanny D'hondt
|
10
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Raf Vanderstraeten
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mieke Van Houtte
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Huisman
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jannick Demanet
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
John Lievens
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Stijn Baert
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Stevens
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Stevens
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Raf Vanderstraeten
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Raf Vanderstraeten
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter Stevens
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Henk Roose
|
6
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Ronan Van Rossem
|
11
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Ben Suykens
|
6
|
|
|
3
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Henk Roose
|
14
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dieter Dekeyser
|
5
|
|
|
3
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Henk Roose
|
11
|
|
(waarbij minstens 7 studiepunten uit module 1 en minstens 3 studiepunten uit module 2 verplicht op te nemen)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Erik Paredis
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Leloup
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Stroeken
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jakob De Roover
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Meire
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Bogaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Carine Plancke
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Johnny Fontaine
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maite Dewinter
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Eric Vanhaute
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Antoon Vrints
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tim De Mey
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Farah Focquaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Notebaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sigrid Sterckx
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Vos
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Evelyne Deceur
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ilse Derluyn
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koen Sabbe
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Pauwels
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maggie Geuens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Herwig Reynaert
|
6
|
|
De student neemt in het eerste semester van het derde bachelorjaar een studieperiode op in het buitenland ten belope van ten minste 20 studiepunten ter vervanging van een gedeelte van de algemene en keuzeopleidingsonderdelen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Henk Roose
|
0
|
|
- Gevorderde kennis hebben van de klassieke en hedendaagse sociologische theorievorming.
- Kritisch omgaan met de relevantie en beperkingen van specifieke sociologische theorieën en benaderingswijzen.
- Hedendaagse maatschappelijke fenomenen en problemen genuanceerd en kritisch duiden vanuit sociologische theorieën en benaderingswijzen.
- Een beredeneerd en wetenschappelijk onderbouwd standpunt innemen over hedendaagse maatschappelijke fenomenen en problemen.
- Inzicht hebben in het ontstaan en de historische ontwikkeling van de sociologische theorie in relatie tot maatschappelijke veranderingen.
- Basiskennis hebben in de hulpwetenschappen van de sociologie: biologie, (sociale) psychologie, economie, recht, politicologie, communicatiewetenschappen.
- Inzicht hebben in een specifieke hulpwetenschap van de sociologie.
- Inzicht hebben in maatschappelijke structuren, institutionele raamwerken en processen van besluit- en beleidsvorming binnen politieke en/of sociale structuren.
- Maatschappelijke fenomenen en problemen vertalen naar een heldere sociologische probleemstelling.
- Relevante wetenschappelijke bronnen selecteren.
- Wetenschappelijke inzichten kritisch gebruiken/integreren in een literatuurstudie.
- Op basis van een sociologische probleemstelling en literatuurstudie richtinggevende onderzoeksvragen en of hypothesen formuleren.
- Methoden en technieken van kwalitatief en kwantitatief onderzoek doordacht selecteren.
- Een geïntegreerd onderzoeksvoorstel doordacht uitwerken (onderzoeksvraag, theoretisch kader, onderzoeksdesign).
- Courante dataverzamelingsmethoden kennen, toepassen en evalueren.
- Courante technieken van kwalitatief en kwantitatief onderzoek verantwoord uitvoeren en de resultaten hiervan correct interpreteren.
- In een gestructureerd traject een (onderzoeks)project opzetten.
- Op basis van zelfreflectie en feedback van peers en sociologische professionals sociologisch werk bijsturen.
- Als actief lid van een groep bijdragen tot het verrichten van specifieke stappen in sociologisch onderzoek of het ontwikkelen van sociologische inzichten.
- Deontologisch correct wetenschappelijke opdrachten uitvoeren en rapporteren.
- Up-to-date kennis integreren in eigen werk.
- Sociologische inzichten en/of onderzoeksresultaten weergeven in een heldere en gestructureerde tekst aan de hand van een academisch format.
- Correct refereren naar wetenschappelijke literatuur en andere bronnen.
- Sociologische inzichten en specifieke stappen in sociologisch onderzoek mondeling presenteren aan de hand van een academisch format.
- Over eigen sociologische inzichten constructief discussiëren.
- Empathisch, kritisch en constructief feedback geven op sociologisch werk van peers.