Educatieve Master of Science in de economie (handelswetenschappen)
Een educatieve master bereidt je voor op een job als leraar in het onderwijs met focus op het secundair onderwijs (2de en 3de graad), het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs. Ook buiten het onderwijs is een diploma van de educatieve masteropleiding relevant. Na elke bacheloropleiding van de UGent kun je starten met een educatieve master.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Amy Van Looy
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Manu De Backer
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Damien Decorte
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Amy Van Looy
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Michal Hron
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Len Lemeire
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Len Lemeire
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Amy Van Looy
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Gailly
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bertel De Groote
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mark Delanote
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Verhoeye
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Verhoeye
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Ruysschaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Isabelle Verleyen
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc De Meyere
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Annelies Roggeman
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Gailly
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Chiau
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Martien Lamers
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Koen Inghelbrecht
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Mikael PetitJean
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Angelo Luisi
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Koen Inghelbrecht
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kris Boudt
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Gailly
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Iris Vermeir
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Julie Verstraeten
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Adriaan Spruyt
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Iris Vermeir
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Slabbinck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Gudrun Roose
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Gailly
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Saskia Crucke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Greet Van Hoye
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Greet Van Hoye
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mieke Audenaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Gosia Kozusznik
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stan De Spiegelaere
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Dewettinck
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Gailly
|
9
|
|
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen. Een stagevak kan enkel opgenomen worden als de corresponderende vakdidactiek al gevolgd is, of gelijktijdig gevolgd wordt.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Tijs Rotsaert
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Peter Druyts
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
4
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
4
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
4
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten vrij te kiezen uit één of meerdere modules uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
De opleidingsonderdelen met referentie b kunnen maar gevolgd worden nadat het opleidingsonderdeel met referentie a gevolgd is.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Provoost
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Waterschoot
|
5
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
de
|
Gunther Martens
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Ulrike Vogl
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
Wie een bijkomende vakdidactiek opneemt, is verplicht eveneens de bijhorende stage uit de Programmalijn stage op te nemen.
Elke student die kan aantonen voldoende academische voorkennis te hebben verworven in een ander specifiek domein (minstens 30 studiepunten, 60 studiepunten voor talen), kan bij de curriculummanager Eduma een aanvraag indienen om de corresponderende vakdidactiek als bijkomende didactiek te mogen volgen. Indien dat toegestaan wordt, moet ook de Programmalijn stage aangepast worden om een stage C in deze bijkomende didactiek te kunnen volgen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
3
|
|
|
|
|
|
Evelien Opdecam
|
6
|
|
Op te nemen: een aan het onderwijs gerelateerd opleidingsonderdeel van minstens 6 studiepunten uit een opleiding van de universiteiten van de Vlaamse gemeenschap en/of de lijst Enlight keuzevakken. Na goedkeuring door de faculteit.
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen. Een stagevak kan enkel opgenomen worden als de corresponderende vakdidactiek al gevolgd is, of gelijktijdig gevolgd wordt.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Tijs Rotsaert
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Peter Druyts
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
4
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
4
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
4
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten vrij te kiezen uit één of meerdere modules uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
De opleidingsonderdelen met referentie b kunnen maar gevolgd worden nadat het opleidingsonderdeel met referentie a gevolgd is.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Provoost
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Waterschoot
|
5
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
de
|
Gunther Martens
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Ulrike Vogl
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
Wie een bijkomende vakdidactiek opneemt, is verplicht eveneens de bijhorende stage uit de Programmalijn stage op te nemen.
Elke student die kan aantonen voldoende academische voorkennis te hebben verworven in een ander specifiek domein (minstens 30 studiepunten, 60 studiepunten voor talen), kan bij de curriculummanager Eduma een aanvraag indienen om de corresponderende vakdidactiek als bijkomende didactiek te mogen volgen. Indien dat toegestaan wordt, moet ook de Programmalijn stage aangepast worden om een stage C in deze bijkomende didactiek te kunnen volgen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
3
|
|
|
|
|
|
Evelien Opdecam
|
6
|
|
Op te nemen: een aan het onderwijs gerelateerd opleidingsonderdeel van minstens 6 studiepunten uit een opleiding van de universiteiten van de Vlaamse gemeenschap en/of de lijst Enlight keuzevakken. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
18
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Amy Van Looy
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Manu De Backer
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Damien Decorte
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Amy Van Looy
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Michal Hron
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Len Lemeire
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Len Lemeire
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Amy Van Looy
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Gailly
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bertel De Groote
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mark Delanote
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Verhoeye
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Verhoeye
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Ruysschaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Isabelle Verleyen
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc De Meyere
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Annelies Roggeman
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Gailly
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Chiau
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Martien Lamers
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Koen Inghelbrecht
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Mikael PetitJean
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Angelo Luisi
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Koen Inghelbrecht
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kris Boudt
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Gailly
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Iris Vermeir
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Julie Verstraeten
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Adriaan Spruyt
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Iris Vermeir
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Slabbinck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Gudrun Roose
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Gailly
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Saskia Crucke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Greet Van Hoye
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Greet Van Hoye
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mieke Audenaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Gosia Kozusznik
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stan De Spiegelaere
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Dewettinck
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Gailly
|
9
|
|
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen. Een stagevak kan enkel opgenomen worden als de corresponderende vakdidactiek al gevolgd is, of gelijktijdig gevolgd wordt.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Tijs Rotsaert
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Peter Druyts
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
4
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
4
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
4
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten vrij te kiezen uit één of meerdere modules uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
De opleidingsonderdelen met referentie b kunnen maar gevolgd worden nadat het opleidingsonderdeel met referentie a gevolgd is.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Provoost
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Waterschoot
|
5
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
de
|
Gunther Martens
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Ulrike Vogl
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
Wie een bijkomende vakdidactiek opneemt, is verplicht eveneens de bijhorende stage uit de Programmalijn stage op te nemen.
Elke student die kan aantonen voldoende academische voorkennis te hebben verworven in een ander specifiek domein (minstens 30 studiepunten, 60 studiepunten voor talen), kan bij de curriculummanager Eduma een aanvraag indienen om de corresponderende vakdidactiek als bijkomende didactiek te mogen volgen. Indien dat toegestaan wordt, moet ook de Programmalijn stage aangepast worden om een stage C in deze bijkomende didactiek te kunnen volgen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
3
|
|
|
|
|
|
Evelien Opdecam
|
6
|
|
Op te nemen: een aan het onderwijs gerelateerd opleidingsonderdeel van minstens 6 studiepunten uit een opleiding van de universiteiten van de Vlaamse gemeenschap en/of de lijst Enlight keuzevakken. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
18
|
|
Opleidingscompetenties
Competentiegebied 1: competentie in één of meerdere wetenschappen
1. Gespecialiseerde theoretische en praktische domeinspecifieke kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
2. Gespecialiseerde theoretische en praktische (vak)didactische kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
3. Zelfstandig (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek omtrent het leraarschap in het algemeen en de discipline in het bijzonder ontsluiten en de inzichten toepassen in de eigen klas- en schoolcontext.
Competentiegebied 2: wetenschappelijke competentie
4. De mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig en (vak)didactisch onderzoek kennen, kritisch bevragen en vanuit een veelheid aan perspectieven benaderen.
5. Een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant onderwerp doorlopen en hierover rapporteren conform wetenschappelijke criteria.
Competentiegebied 3: intellectuele competentie
6. Kritisch-reflectief omgaan met (dissonante) informatie, onderwijspraktijken, methodieken en leermiddelen op basis van wetenschappelijke evidentie.
7. Op basis van een actieve en onderzoekende houding t.o.v. de onderwijsrealiteit bijdragen aan beroepsvernieuwing, schoolbeleid en schoolontwikkeling.
8. Door onderzoekend leren en kritische zelfevaluatie het eigen functioneren als leraar bijsturen en zodoende richting en innovatie geven aan zijn of haar professionele praktijk en ontwikkeling.
Competentiegebied 4: competentie in samenwerken en communiceren
9. Vanuit een pluralistische basishouding communiceren met leerlingen, ouders of verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties met het oog op informatie-uitwisseling, het stimuleren van betrokkenheid en participatie en het samen ontwikkelen van constructieve oplossingen om het leren te ondersteunen en te stimuleren.
10. Constructief samenwerken met externe partners met het oog op de verrijking van het onderwijs- en vormingsaanbod en de facilitering van de doorstroming tussen onderwijsniveaus en naar de arbeidsmarkt.
11. In een schoolteam constructief samenwerken en initiatief nemen voor, deelnemen aan en leidinggeven aan (inter)disciplinair teamoverleg tussen leraren.
12. Communiceren over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep en zelfontwikkelde oplossingen voor de onderwijspraktijk met collega’s en andere stakeholders in het onderwijsveld.
Competentiegebied 5: maatschappelijke competentie
13. Kennis verbinden met actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen waarbij de confrontatie met andere perspectieven de eigen onderwijspraktijk verrijkt.
14. Deelnemen aan het maatschappelijke debat vanuit een persoonlijk maatschappelijk engagement en met het oog op perspectiefverbreding.
Competentiegebied 6: specifieke aanvullende competenties voor het lerarenberoep
15. Creëren van een positieve, veilige en krachtige evidence-informed leeromgeving die aansluit bij de beginsituatie van de lerenden en responsief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
16. Kennis, vaardigheden en attitudes inzetten om voor lerenden uitdagende leeromgevingen te creëren en nieuwe ideeën voor de onderwijspraktijk ontwikkelen en aan de realiteit toetsen.
17. Een positief leefklimaat creëren en door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van leerlingen ondersteunen, met respect voor hun sociale, culturele en levensbeschouwelijke achtergrond.