Honoursprogramma Universiteit Gent 'Quetelet Colleges'

Dit Honoursprogramma richt zich tot gemotiveerde, enthousiaste en creatieve studenten die naast hun gewone curriculum een extra uitdaging willen. Het is een samenwerking tussen meerdere faculteiten of een universiteitsbreed initiatief, waarin je leert om wetenschap vanuit verschillende disciplines en invalshoeken te benaderen.

honoursprogramma's en excellentieprogramma's
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte

Een honoursprogramma is een programma dat je volgt bovenop je gewone opleiding. Het is een samenwerking tussen meerdere faculteiten of een universiteitsbreed initiatief, waarin je leert om wetenschap vanuit verschillende disciplines en invalshoeken te benaderen. In elk honoursprogramma wordt er een mix van didactische leervormen gebruikt die zowel gericht zijn op zelfstandig werk als op samenwerking. Voor een honoursprogramma betaal je geen studiegeld.

Met de honoursprogramma’s wil de UGent aan haar uitmuntende studenten de mogelijkheid bieden om een extra pakket op te nemen. Voor elk honoursprogramma wordt er een selectieprocedure georganiseerd. Een belangrijk element tijdens die procedure zijn je studieresultaten, maar dat is zeker niet het enige dat telt. Voor haar honoursprogramma’s is de UGent op zoek naar enthousiaste, gemotiveerde, geëngageerde en creatieve studenten. Op de webpagina’s van elk honoursprogramma kan je nalezen hoe de selectieprocedure precies verloopt. Voor elk honoursprogramma is er een afzonderlijke selectieprocedure. Een toelating tot één honoursprogramma betekent dus niet dat je aan alle honoursprogramma’s mag deelnemen. Bovendien wordt er rekening gehouden met het beschikbare aantal plaatsen en de bijkomende studielast die deze programma’s met zich meebrengen.

Een honoursprogramma biedt je de kans om op een heel unieke manier aan je persoonlijke ontwikkeling, je vaardigheden en je talenten te werken en dat samen met een groep studenten uit verschillende disciplines. Op die manier leer je heel wat nieuwe studenten kennen en kun je nieuwe netwerken uitbouwen. Na afronding van een honoursprogramma krijg je een getuigschrift en een aanbevelingsbrief van de rector, wat uiteraard een mooie aanvulling is op je CV.