Master of Arts in African Studies
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Engels
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Koen Bostoen
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Olorunshola Adenekan
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Peer Schouten
|
5
|
|
Op te nemen: 20 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Koenraad Stroeken
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Felicitas Maria Becker
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Johan Lagae
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Sebastian Dom
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Martina Vitackova
|
5
|
|
|
1
|
|
|
Elisabeth Bekers
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Peter Coutros
|
5
|
|
Op te nemen: 10 studiepunten
Studenten kunnen 10 studiepunten volledig vrij kiezen ofwel uit de Afrika-specifieke vakken in 2.1 ofwel uit de vakken uit de studieprogramma's van de UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken), zoals de taalvakken Swahili, Lingála en Afrikaans, en Onderzoeksseminarie: geschiedenis van Afrika.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
en
|
Koenraad Stroeken
|
15
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- De interactie tussen taal, cultuur en maatschappij in Afrika en de diaspora kritisch analyseren.
- De culturele manifestaties van hedendaagse Afrikaanse samenlevingen en de Afrikaanse diaspora kritisch analyseren.
- Gevorderd inzicht hebben in de structuren, diversiteit, geschiedenis en ideologieën van Afrikaanse talen.
- De literaturen van Afrika en de diaspora diepgaand analyseren en contextualiseren.
- Kritisch reflecteren op theorieën en stromingen binnen de historiografie van Afrika en de recente debatten hieromtrent.
- Kritisch reflecteren op de theorie en praktijk van de antropologie, in het algemeen en met betrekking tot Afrika in het bijzonder.
- De theorievorming met betrekking tot postkolonialiteit en globalisering kritisch verwerken.
- De literatuur en actuele debatten in de Afrika-studie en aanverwante disciplines kritisch verwerken in eigen onderzoeksvragen en probleemstellingen.
- Creatief omgaan met de comparatieve methodologie en theorie binnen de Afrika-studie, met inbegrip van vergelijkingspunten buiten Afrika, in hetzij de taalkunde, hetzij de sociale wetenschappen.
- Een concrete onderzoeksvraag of probleemstelling voor een complex Afrika-gerelateerd veld in een gemotiveerd en coherent onderzoeksproject uitwerken.
- Bewust omgaan met de reflexiviteit van het onderzoeksproces, in het bijzonder de interculturele dimensies ervan
- De analyse en interpretatie van eigen onderzoek genuanceerd en correct weergeven in een wetenschappelijk verantwoord verslag, scriptie of artikel.
- Zelfstandig digitale methodes, hulpmiddelen en strategieën vergelijken, selecteren, verantwoord gebruiken en kritisch evalueren.
- Kritisch reflecteren en wetenschappelijk zelfwerkzaam zijn over Afrika, haar diaspora, en de representatie daarvan.
- Waardebewust, genuanceerd en doordacht oordelen over complexe situaties in Afrika en haar diaspora.
- Een reflexieve houding hebben die getuigt van interdisciplinaire nieuwsgierigheid, sensitiviteit voor interculturele diversiteit en cultuurrelativisme, en een ingesteldheid tot levenslang leren.
- Met vakgenoten schriftelijk en mondeling communiceren op wetenschappelijk niveau.
- In groepsverband, in een interdisciplinaire omgeving onderzoek verrichten en hierover rapporteren per verslag of referaat.
- Afhankelijk van de context inspirerend, adviserend dan wel gezaghebbend communiceren en samenwerken.
- Internationale structuren en ontwikkelingen, maatschappelijke fenomenen en beeldvorming over Afrika en haar diaspora adviserend dan wel gezaghebbend kunnen duiden.
- Zich bewust zijn van de dialectische relatie tussen het maatschappelijk en wetenschappelijk veld.
- Ethische aspecten, maatschappelijke verantwoordelijkheid en engagement integreren in de Afrika-studie, in het bijzonder over de interculturele, postkoloniale en Noord-Zuid problematieken.