Master of Arts in de moraalwetenschappen
Naast de theorie over moreel denken en handelen is het ook cruciaal om inzicht te krijgen in de morele ideeën, redeneringen en gedragingen van individuen en groepen. Het streefdoel is altijd concrete resultaten voor de participatie in waardedebatten, opvoeding, onderwijs, hulpverlening, ... De specialisatie gebeurt via de masterproef en een ruim aanbod van keuzevakken.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Seppe Segers
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Sigrid Sterckx
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sigrid Sterckx
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sigrid Sterckx
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Tom Claes
|
5
|
|
Op te nemen: 10 studiepunten te selecteren uit het aanbod van een universiteit van de Vlaamse Gemeenschap (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken van UGent). Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
20
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Geavanceerde kennis van de moraalwetenschap beheersen en creatief aanwenden bij het ethisch en moraalwetenschappelijk onderzoek van complexe ethische problemen.
- Relevante onderdelen van de ondersteunende wetenschappen zelfstandig en kritisch betrekken bij het ethisch en moraalwetenschappelijk onderzoek van complexe ethische problemen (multidisciplinariteit).
- In staat zijn om de structuur van complexe en controversiële ethische problemen te analyseren en redeneer- en evaluatiestrategieën kunnen ontwikkelen om standpunten over deze problemen te onderbouwen en evalueren.
- Inzicht hebben in meerdere actuele discussies binnen de praktische ethiek (zoals in bioethiek, wereldethiek en sociale ethiek) en deze zelfstandig kunnen aanwenden bij het praktisch-ethisch en moraalwetenschappelijk onderzoek van complexe ethische problemen.
- Inzicht hebben in de sterktes en zwaktes van de verschillende scholen, paradigma?s en onderzoekstradities binnen de praktische en meta-ethiek.
- Constructief en innovatief omgaan met bestaande theorieën en inzichten bij het ethisch en moraalwetenschappelijk onderzoek van complexe ethische problemen.
- Een onderzoeksstrategie voor moraalwetenschappelijk en/of praktisch-ethisch onderzoek ontwerpen en zelfstandig hiervoor passende wijsgerige en wetenschappelijke methoden en perspectieven kiezen.
- Een kritisch overzicht hebben van relevant wijsgerig, ethisch en wetenschappelijk internationaal onderzoek en dit origineel kunnen gebruiken.
- Innovatief omgaan met bestaande ethische en moraalwetenschappelijke onderzoeks- en reflectiemethoden en deze inzetten bij onderzoek en reflectie naar en over ethische thema?s.
- De resultaten van het eigen onderzoek genuanceerd interpreteren en correct weergeven in een wetenschappelijk verantwoord verslag, scriptie of artikel.
- Met veranderingen van het moraalwetenschappelijk en praktisch-ethisch onderzoeksproces en denken kunnen omgaan en het onderzoeks- en reflectieproces op basis daarvan bijsturen.
- Zelfstandig kiezen voor een gepast abstractieniveau gegeven de fase van praktisch-ethisch en moraalwetenschappelijk onderzoek en denken.
- Zelfstandig digitale methodes, hulpmiddelen en strategieën vergelijken, selecteren, verantwoord gebruiken en kritisch evalueren.
- Zelfstandig complexe ethische problemen en discussies kritisch analyseren.
- Academisch verantwoord redeneren en hierop gebaseerd een standpunt innemen ten aanzien van een complex ethisch probleem en andere ethische standpunten kritisch op waarde schatten.
- Zelfstandig een ethisch en/of een moraalwetenschappelijk gefundeerd oordeel vormen betreffende complexe ethische thema?s.
- Kritisch reflecteren op het eigen denken, leren, beslissen en handelen en dit daarmee bijsturen en zo tot een houding en een ingesteldheid tot levenslang leren komen
- Maatschappelijke (economisch, sociaal, cultureel) en levensbeschouwelijke aspecten integreren in het eigen moraalwetenschappelijk en praktisch-ethisch studiewerk.
- Maatschappelijke verantwoordelijkheidszin, engagement, cultuurgevoeligheid en respect voor diversiteit integreren in het moraalwetenschappelijk en ethisch werk.