Master of Science in Bioinformatics (Bioscience Engineering)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Lieven Clement
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Tim De Meyer
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Klaas Vandepoele
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Kathleen Marchal
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Jan Fostier
|
9
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Kathleen Marchal
|
3
|
|
Studenten met een Bachelor of Science in de biochemie en de biotechnologie (of een equivalent hiervan) volgen verplicht "Reorientation B.Sc. in Biochemistry and Biotechnology".
Studenten met een Bachelor of Science in de bio-ingenieurswetenschappen (of een equivalent hiervan) en studenten die instromen via het voorbereidingsprogramma volgen verplicht "Reorientation B.Sc. in Bioscience Engineering".
Na goedkeuring door de curriculumcommissie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Jo Dewulf
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Verwaeren
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Gerben Menschaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Pieter De Bleser
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Veerle Fack
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
5
|
|
Op te nemen: 10 studiepunten (studenten met Reorientation B.Sc. in Biochemistry and Biotechnology in curriculum) of 14 studiepunten (studenten met Reorientation B.Sc. in Bioscience Engineering in curriculum).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
N. N.
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Benedikt Sas
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
Opleidingsonderdelen te selecteren uit de masteropleidingen aangeboden door UGent, inclusief de Intensieve Programma’s van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen. Hiervan maximum 5 studiepunten te kiezen buiten het domein van de bio-informatica en aanverwante wetenschappen, waaronder de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de curriculumcommissie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Lieven Clement
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Kathleen Marchal
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Wim Soetaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Andre Skirtach
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
Studenten met een Bachelor of Science in de biochemie en de biotechnologie (of een equivalent hiervan) volgen verplicht "Reorientation B.Sc. in Biochemistry and Biotechnology".
Studenten met een Bachelor of Science in de bio-ingenieurswetenschappen (of een equivalent hiervan) en studenten die instromen via het voorbereidingsprogramma volgen verplicht "Reorientation B.Sc. in Bioscience Engineering".
Na goedkeuring door de curriculumcommissie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Michiel Stock
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Laurens Pauwels
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Els Van Damme
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
en
|
N. N.
|
30
|
|
Op te nemen: 10 studiepunten (studenten met Reorientation B.Sc. in Biochemistry and Biotechnology in curriculum) of 14 studiepunten (studenten met Reorientation B.Sc. in Bioscience Engineering in curriculum).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
N. N.
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Benedikt Sas
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
Opleidingsonderdelen te selecteren uit de masteropleidingen aangeboden door UGent, inclusief de Intensieve Programma’s van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen. Hiervan maximum 5 studiepunten te kiezen buiten het domein van de bio-informatica en aanverwante wetenschappen, waaronder de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de curriculumcommissie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Lieven Clement
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Tim De Meyer
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Klaas Vandepoele
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Kathleen Marchal
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Jan Fostier
|
9
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Kathleen Marchal
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Wim Soetaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Andre Skirtach
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
Studenten met een Bachelor of Science in de biochemie en de biotechnologie (of een equivalent hiervan) volgen verplicht "Reorientation B.Sc. in Biochemistry and Biotechnology".
Studenten met een Bachelor of Science in de bio-ingenieurswetenschappen (of een equivalent hiervan) en studenten die instromen via het voorbereidingsprogramma volgen verplicht "Reorientation B.Sc. in Bioscience Engineering".
Na goedkeuring door de curriculumcommissie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Jo Dewulf
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Verwaeren
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Michiel Stock
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Laurens Pauwels
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Els Van Damme
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Gerben Menschaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Pieter De Bleser
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Veerle Fack
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
en
|
N. N.
|
30
|
|
Op te nemen: 10 studiepunten (studenten met Reorientation B.Sc. in Biochemistry and Biotechnology in curriculum) of 14 studiepunten (studenten met Reorientation B.Sc. in Bioscience Engineering in curriculum).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
N. N.
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Benedikt Sas
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
Opleidingsonderdelen te selecteren uit de masteropleidingen aangeboden door UGent, inclusief de Intensieve Programma’s van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen. Hiervan maximum 5 studiepunten te kiezen buiten het domein van de bio-informatica en aanverwante wetenschappen, waaronder de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de curriculumcommissie.
- Gevorderde kennis hebben van wiskundige, informatica, machinaal leren en statistische technieken en hun toepassing binnen de bio-informatica en systeembiologie.
- Brede kennis hebben van de experimentele technieken voor het genereren van 'omics’ data.
- De eigenheid van het domein bio-informatica en systeembiologie begrijpen t.o.v. zijn deeldomeinen i.e. inzicht in het multidisciplinaire karakter van het onderzoeksdomein.
- Toepassen van fundamentele statistische, informatica, datamining en andere dataverwerkingstechnieken bij het oplossen van afgelijnde problemen (vaardigheid).
- Een overzicht hebben van de belangrijkste methodes in de computationele biologie.
- Inzicht hebben in de wijze waarop bio-informatica evolueert (domein in volle ontwikkeling).
- Veelvoorkomende datastructuren en algoritmes herkennen in bio-informatica tools.
- Gevorderde kennis hebben in toepassingsdomeinen van de bio-informatica.
- Als bio-ingenieurs, kennis van de biologische wereld en ingenieursaspecten integreren, zowel in een onderzoeks- en ontwikkelingscontext als in een industriële omgeving.
- De vakliteratuur, toonaangevende 'omic’s databanken en internationale onderzoeksinitiatieven (Encode, 1000 genomes, ...) aanwenden ter ondersteuning van eigen onderzoek.
- Zelfstandig methodes en tools aan de hand van de vakliteratuur selecteren, testen, kritisch evalueren en aanpassen voor gebruik bij bio-informatica onderzoek.
- Bestaande tools en methodes op een originele manier combineren om een nieuwe bio-informatica vraagstelling op te lossen.
- Onderzoeksvragen oplossen door het analyseren van 'omics’ data.
- Een analyse met veel en/of complexe resultaten (van een genoomwijde analyse of een pattern mining) op een overzichtelijke wijze samenvatten en visualiseren.
- Biologische hypotheses genereren op basis van analyseresultaten.
- Een complex systeembiologisch probleem definiëren en opsplitsen in deelproblemen.
- Voor de deelproblemen de meest gepaste principes kiezen en uitwerken, eventueel in overleg met expert in subdomein (informatica, statistiek).
- Een goede afweging maken tussen de theoretisch meest optimale methode en een werkbare oplossing en de gevolgen hiervan op het resultaat inschatten.
- Een actieve houding vertonen die getuigt van openheid voor permanente wetenschappelijke kennisontwikkeling (life long learning) (context).
- Communiceren in het Engels over het eigen vakgebied.
- Projectmatig werken: doelstellingen formuleren en gericht rapporteren, daarbij einddoelen en ontwikkelingstraject en de achtergrond van het doelpubliek (bio-informatici, biologen, clinici, statistici, computerwetenschappers) in het oog houdend.
- Functioneren als lid van een team in een multidisciplinaire omgeving en beginnend leiding geven.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over een technisch of wetenschappelijk onderwerp en het plaatsen in een ruimer kader.
- Inzicht hebben in de wijze waarop de snelle evolutie in het domein van de bio-informatica en de systeembiologie het maatschappelijk denken beïnvloedt (gepersonaliseerde geneeskunde, gezond verouderen, duurzame landbouw, synthetische biologie,…).
- Op de hoogte zijn van maatschappelijke en bio-ethische discussies aangaande de data en de analyseresultaten.
- Rekening houden met bestaande maatschappelijke normen in wetenschappelijk onderzoek (bv. bij de behandeling van patiëntengegevens).
- Zelfstandig en resultaatgericht een ingenieursproject plannen en uitvoeren op het niveau van een beginnende professioneel.
- De complexiteit van een probleem of systeem doorgronden met behulp van kwantitatieve methoden.
- Bruikbare informatie extraheren uit overvloedige, onvolledige of tegenstrijdige gegevens.
- Budgettaire, technische, computationele, ethische en confidentiële randvoorwaarden afwegen bij het ontwikkelen van een kwaliteitsvol bio-informatica systeem, product, dienst of experimenteel ontwerp.
- De fundamentele en technologische aspecten gebruiken in onderzoek en productontwikkeling, in technische en/of technologische functies.