Master of Science in Chemistry (Materials and Nano Chemistry)
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Brede talentontwikkeling. Studenten worden gevormd met een stevige wetenschappelijke basis en een breed pallet aan kennis, vaardigheden en attitudes, met inbegrip van experimenteren, modelleren en simuleren, ondernemerschap, duurzaamheid, kritisch en creatief denken en samenwerken.
- Excellent onderzoek. De opleiding kent een hoogstaande internationale onderzoekstraditie waar ze studenten van bij het begin in betrekt. De sterke verwevenheid tussen onderzoek en onderwijs toont zich bijvoorbeeld in stagemogelijkheden en de bachelor- en masterproef.
- Actief samen werken. Studenten appreciëren de innovatieve en projectmatige aanpak van gepassioneerde lesgevers met internationale onderzoeksexpertise en waarderen in het bijzonder het laagdrempelig en open contact tussen studenten, professoren en doctorandi.
- Studenteigen invulling. De studenten zijn lovend over de veelzijdigheid van het sterk vernieuwde en toekomstgerichte bachelor- en Engelstalig masterprogramma en over de ruime keuzevrijheid die ze hebben op basis van persoonlijke interesses, talenten en ambities. Studenten worden zowel beroepsgericht als verdiepend gevormd in de bachelor en in de master (met drie afstudeerrichtingen).
- Toekomstgericht. Studenten zien in de Engelstalige master een belangrijke meerwaarde in functie van tewerkstelling. Afgestudeerden vinden snel werk in uiteenlopende (internationale) sectoren en -profielen in onderzoek (doctoraat), industrie of onderwijs.
Sterke punten
- Visie en programma.De opleiding heeft een sterke toekomstgerichte visie op chemie die rekening houdt met de brede waaier aan beroepsmogelijkheden die het vakgebied biedt. Ze zet haar visie om in een programma waarin chemie in al haar aspecten aan bod komt, zowel op het vlak van brede en grondige kennis als van wetenschappelijke vaardigheden en attitudes.
- Participatie. De systematische aandacht voor het remediëren van feedback zit vervat in het DNA van de opleiding. Studenten nemen actief deel aan het beleid van de opleiding en ook externe stakeholders en het werkveld werden nauw betrokken bij de programmahervormingen.
- Toetsen.De opleiding voorziet in diverse en activerende evaluatievormen die evolueren naargelang de groeiende zelfstandigheid van de student. Het bachelorproject en de masterproef zijn sterk geprofileerde eindpunten.
- Openheid. De opleiding hecht groot belang aan de open en dynamische cultuur die bestaat tussen lesgevers, studenten en het werkveld en hun betrokkenheid bij het onderwijsbeleid van de opleiding. De lesgevers zijn gemotiveerde liefhebbers van het vak.
- Chemie uitdragen. De opleiding reikt actief de hand naar het secundair onderwijs en brengt via verschillende initiatieven leerlingen in contact met de schoonheid van chemie. Daarnaast draagt de opleiding actief chemie uit in de ruimere maatschappij en internationaal.
Werkpunten
- De opleiding wil de eigenheid van de opleiding naar (internationale) studenten, afgestudeerden en werkveld toe verder versterken via de adviesgroep, staff mobility en netwerkevents.
- De opleiding wil actief bijdragen aan de herorganisatie en vernieuwing van een state-of-the-art practicuminfrastructuur.
- De masteropleiding werd grondig hervormd met drie afstudeerrichtingen en een industriële of academische, internationale stage. Dit nieuw programma wordt blijvend geëvalueerd en geactualiseerd, met aandacht voor het gebruik van digitale lesvormen.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.